Name ship: DUURSWOLD

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1936
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO number: 5017826
Nat. Official Number: 1729 Z GRON 1936
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Flush deck
Masts: One mast
Rig: 2 derricks, 2 winches
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: Firma Gebr. Niestern & Co., Delfzijl, Netherlands
Yardnumber: 203
Date Laid Down:
Launch Date: 1936-04-08
Delivery Date: 1936-05-20
Technical Data

Engine Manufacturer: Humboldt-Deutz Motoren A.G., Cologne (Köln), Germany
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 3
Power: 150
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Deutz Type (280x450)
Speed in knots: 8.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 199.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 99.00 Gross tonnage
Deadweight: 255.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 13750 Cubic Feet
Bale: 12900 Cubic Feet
 
Length 1: 37.27 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 36.96 Meters Registered
Beam: 6.51 Meters Registered
Depth: 2.32 Meters Breadth, moulded
Draught: 2.45 Meters Other
 
Configuration Changes

1988-00-00: In 1988 totaal verbouwd tot drijvend restaurant aan de Lindviken pier in Borga. Tot 1990 te Inkoo gelegen en daarna te Puurmala (Lake Saimaa.) In 2001 als "Svarte Rudolf" van Vienonen Ari Kalevi, Turku, Finland en ligt in de Aura rivier in Turku.

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1936-05-25 DUURSWOLD
Manager: Alderd Lenting en Hendrik Geert Wijngaard, Steendam, Netherlands
Owner: Alderd Lenting en Hendrik Geert Wijngaard, Steendam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Steendam / Netherlands
Callsign: PDTY
Additional info:

Date/Name Ship 1939-06-09 DUURSWOLD
Manager: Alderd Lenting, Steendam, Netherlands
Owner: Alderd Lenting, Steendam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Steendam / Netherlands
Callsign: PDTY
Additional info:

Date/Name Ship 1951-12-16 DUURSWOLD
Manager: Hendrik & Eltje Lenting, Steendam, Netherlands
Owner: Hendrik & Eltje Lenting, Steendam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Steendam / Netherlands
Callsign: PDTY
Additional info:

Date/Name Ship 1955-01-10 ANIKA
Manager: Gustaf Holmberg, Borgå, Finland
Owner: Gustaf Holmberg, Borgå, Finland
Shareholder:
Homeport / Flag: Borgå / Finland
Callsign: OFUU
Additional info:

Date/Name Ship 1972-00-00 ANIKA
Manager: Emil O. Aberg, Helsinki, Finland
Owner: Emil O. Aberg, Helsinki, Finland
Shareholder:
Homeport / Flag: Helsinki / Finland
Callsign: OFUU
Additional info:

Date/Name Ship 1982-00-00 ANIKA
Manager: P/R Anika, Helsinki, Finland
Owner: P/R Anika, Helsinki, Finland
Shareholder:
Homeport / Flag: Helsinki / Finland
Callsign: OFUU
Additional info:

Date/Name Ship 1983-05-00 ANIKA
Manager: Reyo Tapani Saari, Borgå, Finland
Owner: Reyo Tapani Saari, Borgå, Finland
Shareholder:
Homeport / Flag: Borgå / Finland
Callsign: OFUU
Additional info:

Date/Name Ship 1988-00-00 ANIKA
Manager: Lelu-ja Lahjatavaratuonti Karikatt Ky, Helsinki, Finland
Owner: Lelu-ja Lahjatavaratuonti Karikatt Ky, Helsinki, Finland
Shareholder:
Homeport / Flag: Helsinki / Finland
Callsign: OFUU
Additional info:

Date/Name Ship 2000-00-00 ANIKA
Manager: Lelu-ja Lahjatavaratuonti Karikatt Ky, Helsinki, Finland
Owner: Lelu-ja Lahjatavaratuonti Karikatt Ky, Helsinki, Finland
Shareholder:
Homeport / Flag: Borgå / Finland
Callsign: OFUU
Additional info:

Date/Name Ship 2001-00-00 SVARTE RUDOLF
Manager: Vienonen Ari Kalevi, Turku (Abö), Finland
Owner: Vienonen Ari Kalevi, Turku (Abö), Finland
Shareholder:
Homeport / Flag: Turku (Abö) / Finland
Callsign: OFUU
Additional info:

Ship Events Data

1936-04-09: NvhN 10-04-1936: Delfzijl, 9 April. Heden is van de werf van de Gebr. Niestern alhier met goed gevolg een motorschip te water gelaten Dit schip met afmetingen van 37.25X6.50X2.65 M. en een laadvermogen van ca. 255 ton is gebouwd onder klasse Bureau Veritas en Scheepvaart-Inspectie, groote kustvaart, voor rekening van de heeren Wijngaard en Lenting te Siddeburen. Het zal van een compr. Deutz Diesel motor van 150 p.k. worden voorzien. Bij dezelfde werf is in aanbouw een motorschip met afmetingen van 41.25X7.35X2.88 M. en een laadvermogen van ca. 360 ton. Dit schip wordt gebouwd onder klasse Bureau Veritas eil Scheepvaart-Inspectie, groote kustvaart voor rekening van den heer C. van Wattum te Delfzijl. Dit schip wordt voorzien van een 200 p.k. Brons motor.

1936-05-19: Op 19-05-1936 als DUURSWOLD, zijnde een motorvrachtschip, metende 562.95 m3. liggende te Delfzijl, door J. Frik, scheepsmeter te Groningen, ten verzoeke van Alderd Lenting te Steendam en Hendrik Geert Wijngaard te Hellum, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 1729 Z GRON 1936 op het achterschip aan S.B. zijde in achterkant lichtkap motorkamer op verhoogd achterdek.

1936-05-20: NvhN 22-05-1936: Woensdag vond op de Eems de goed geslaagde proefvaart plaats van het nieuwe motorschip “DUURSWOLD” gebouwd onder klasse Bureau Veritas en Scheepvaart-Inspectie voor de groote kustvaart op de werf van Niestern te Delfsijl voor rekening van de heeren A. Lenting en H. Wijngaard te Steendam. Over de volle lengte, behalve onder de motorkamer is het schip voorzien van een dubbelen bodem, die als ballast en als brandstoftank dienst doet. Met voor- en achter piektanks bedraagt de gezamenlijke ballastcapaciteit plm. 90 ton, zoodat het schip, ook in ballast varend, zeer zeewaardig is. Deze dubbele bodem van het systeem Niestern is zeer laag gehouden, zoodat de laadruimte hierdoor niet wordt verkleind. Het schip is gebouwd met plaatsteven en met kruiserhek terwijl de stalen mast, met twee stalen laadboomen, midden op het schip is opgesteld. Een motordeklier, voorzien van een compressorlooze Deutz Diesel motor van 7-8 P.K. is op het mastdek geplaatst. Het laad- en losgerei voldoet aan de voorschriften van de Inspectie van Havenarbeid. De afmetingen van het schip zijn als volgt: lengte over alles 37.25 M., breedte op het grootspant 6.50 M. en holte m de zijde 2.65 M Het laadvermogen bedraagt 255 ton, terwijl de bruto inhoud 199 Reg. ton en de netto inhoud 99 Reg ton bedraagt. Voor de voortstuwing is in de motorkamer een compressorlooze Deutz Diesel motor van 150 P.K. opgesteld. De verlichting geschiedt geheel electrisch. Het schip is modern en geriefelijk betimmerd. Het is van een stroomlijn-balansroer voorzien. Na de proefvaart werd het schip met volle tevredenheid door de eigenaren overgenomen.

1936-05-23: De Tijd 23-05-1936: Scheepsbouw. Het op de werf van Gebr. Niestern te Delfzijl, voor rekening van A. Lenting en H. Wijngaard te Steendam, gebouwde m.s. „DUURSWOLD", groot bruto 199 ton, heeft een goed geslaagden proeftocht gehouden. Het schip is voorzien van een Deutz Dieselmotor, met een capacieteit van 150 P.K.

1940-05-00: In 1940, bij Duitse inval in Nederland, lag de “DUURSWOLD” met kapitein Hendrik Wijngaard kolen te laden in Goole, Engeland voor Antwerpen in Belgie. Na het laden opdracht gekregen om niet naar Belgie maar naar Downs te varen in afwachting voor nadere orders. Na een week kreeg men opdracht om naar Rouen in Frankrijk te varen om aldaar de lading te lossen, maar er bleek geen ontvanger te zijn waarna het schip een week op de rede van Rouen ten anker heeft gelegen. Daar de Duitsers steeds dichterbij kwamen mocht de lading kolen gelost worden en wel met spoed. Daarna als laatste kustvaarder onder Nederlandsche vlag gevlucht naar Engeland.

1940-05-10: Op 10.05.1940 in Engeland aangekomen. Ingeschreven bij The Netherland Shipping & Trading Committee .

In 06.1940 in timecharter bij Royal Air Force en onder toezicht van de Royal Navy ingezet als “Balloon-barrage vessel” om te voorkomen dat de mondingen van de rivieren ‘gaps’ dus onderbrekingen in deze ‘Balloon barrages’ zouden vormen werd de “Duurswold” als vessel ingezet. De bemanning werd aangevuld met 3 tot 6 mensen van de Royal Air Force om de winche t.b.v. de Balloon te bedienen.
Van 06.06.1944 D-Day aanvang invasie Duinkerken tot 28.06.01944. Op 30.03.1945, tijdens de reis van Plymouth naar Glasgow, gestrand in positie: 54.5 N - 4.42 W. Later verlaten door de bemanning omdat het schip op scherpe rotsen lag bij Port St. Mary. Op 05.04.1945 vlotgebracht en op 06.04.1945 naar Manchester gebracht voor reparaties. 17.10.1945 wordt een een historische dag voor de “Duurswold”, s’middags loopt het Rotterdam binnen een half jaar na de bevrijding en na een afwezigheid van ruim 5 jaar.

1955-01-14: Friese Koerier 14-01-1955: Nederlandse kustvaarder naar Finland. Het 260 ton metende Nederlandse motorschip "DUURSWOLD" van rederij Lenting te Steendam, dat momenteel voor onderhoudsreparaties in de haven van Harlingen ligt, is verkocht aan de Finse rederij Holmberg te Borga. Het tot ANIKA omgedoopte schip is in 1936 bij de scheepswerf van Gebr. Nistern te Delfzijl van stapel gelopen. Het schip zal nog deze week naar Finland vertrekken.

1980-00-00: Het schip heeft tot laat in de tachtiger jaren in de zandvaart tussen Borga en Helsinki gevaren

1988-00-00: In 1988 totaal verbouwd tot drijvend restaurant aan de Lindviken pier in Borga. Tot 1990 te Inkoo gelegen en daarna te Puurmala (Lake Saimaa.) In 2001 als "Svarte Rudolf" van Vienonen Ari Kalevi, Turku, Finland en ligt in de Aura rivier in Turku.

2010-07-00: In 07.2010 laat LR de registratie vervallen omdat het nog bestaan van het schip twijfelachtig is.

Ship Masters Data

Images


Description: 'Duurswold' (bj 1936)
Image type: Photo

Description: 'Duurswold'
Image type: Photo

Description: Duurswold 1936
Image type: Photo

Description: De Duurswold in 'War-Dress' tijdens de 2e Wereldoorlog.
Image type: Photo

Description: Duurswold 1936
Image type: Photo

Description: De ANIKA, ex-DUURSWOLD, onder Finse vlag
Image type: Photo

Description: Svarte Rudolf 1936 ex Anika ex Duurswold in Abo, Turku, Finland on 18-07-2012.
Image type: Photo
Sources