Name ship: EBENHAEZER

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1902
Classification Register: Germanischer Lloyd (GL)
IMO number:
Nat. Official Number: 5886 GRON 1902
Category: Cargo vessel
Propulsion: Sailing Vessel
Type: Klipperaak
Standard Ship Type:
Type Deck:
Masts: One mast
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: E.J. Smit & Zoon, Westerbroek, Netherlands
Yardnumber:
Date Laid Down:
Launch Date:
Delivery Date: 1902-00-00
Technical Data

Ship is not motorized.
 
Gross Tonnage: 123.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 99.00 Net tonnage
Deadweight: 206.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 33.45 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 30.17 Meters Breadth, moulded
Beam: 5.98 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.18 Meters Depth, moulded
Draught: 1.98 Meters Draught, maximum
 
Configuration Changes

1929-00-00: 1929 gemotoriseerd: 2tew 2cil 60 Pk Deutsche Werke Type (260x320) (1924)

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1911-04-25 EBENHAEZER
Manager: Hendrik Dories, Groningen, Netherlands
Owner: Hendrik Dories, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: NMRW
Additional info: Aankoopprijs HFl. 7.250,--

Date/Name Ship 1922-08-22 ESPOIR
Manager: Klaas Dost, Groningen, Netherlands
Owner: Klaas Dost, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: NRCV
Additional info: Aankoopprijs Hfl. 10.500,--

Date/Name Ship 1929-05-14 ZUFRIEDENHEIT
Manager: Willy Klemme, Freiburg, Elbe, Germany
Owner: Willy Klemme, Freiburg, Elbe, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / Germany
Callsign: RHGV
Additional info:

Date/Name Ship 1931-00-00 ZUFRIEDENHEIT
Manager: W. & W. Klemme, Freiburg, Elbe, Germany
Owner: W. & W. Klemme, Freiburg, Elbe, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / Germany
Callsign: RHGV
Additional info:

Date/Name Ship 1932-07-04 ZUFRIEDENHEIT
Manager: B. Heinecke, Germany
Owner: B. Heinecke, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / Germany
Callsign: RHGV
Additional info:

Date/Name Ship 1932-08-01 ZUFRIEDENHEIT
Manager: Wilhelmine Petersen, Germany
Owner: Wilhelmine Petersen, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / Germany
Callsign: RHGV
Additional info:

Date/Name Ship 1932-12-27 ZUFRIEDENHEIT
Manager: Georg C.J. Bahlmann, Hamburg, Germany
Owner: Georg C.J. Bahlmann, Hamburg, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / Germany
Callsign: RHGV
Additional info: In 1934 callsign: DJAV

Date/Name Ship 1938-11-08 ZUFRIEDENHEIT
Manager: P. Handel, Berlin, Germany
Owner: P. Handel, Berlin, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Berlin / Germany
Callsign: DJAV
Additional info:

Ship Events Data

1902-05-01: Dagregister deel 15 nummer 479, den tweeden Mei 1900twee. Eigendomsverklaring. Ik ondergetekende Gerard Fransen, schipper gedomicilieerd te Wildervank verklare bij deze te zijn de eenige eigenaar van het overdekt stalen aakschip genaamd “Hermanna Willemiena”, hebbende een dek en een mast en bij den grootsten toegelaten diepgang een laadvermogen van 206.708 kilogram (206.708 ton) gebouwd te Westerbroek, gemeente Hoogezand, en gevoerd worden de door mij ondergeteekende schipper. Hoogezand, den 1 Mei 1902 G. Fransen. (In de kantlijn staat bijgeschreven 5886 en in de ander kantlijn: Opnieuw geboekt deel 1. No 376.)

1911-01-12: In 1902 gebouwd te Westerbroek als binnenschip "Hermanna Willemiena", brandmerk 5886 GRON 1902. Op 12-01-1911 verkoop schipper Gerard Fransen de "Hermanna Willemiena" voor HFl. 4.285,50 aan Hendrik Boswijk, mast en blokmaker te Sappemeer en Fenno Boswijk, fabrikant, wonende te Groningen. Zij verkopen het schip op 25-04-1911 voor Hfl. 7.250,-- aan Hendrik Dories, schipper te Groningen die het hernoemd in "Eben Haezer".

1911-07-28: RN 28.07.1911: Flensburg, 25 juli. De Nederlandse tjalk EBENHAËZER, schipper Dories, met graan van Flensburg naar Augustenburg, is op de Westerhaken in de Sonderburger Föhrde aan de grond geraakt, maar later door de sleepboot HAY weer vlot gebracht. Het schip is dicht gebleven.

1927-07-08: Op 08-07-1927, als ESPOIR, zijnde een aakschip, groot 348.93 m3, liggende te Groningen, door D. Loorbach, beëdigd scheepsmeter te Groningen, ten verzoeke van Klaas Dost, schipper te Groningen, van een nieuw brandmerk voorzien door het branden van 376 Z GRON 1927 op het achterschip, beneden de dorpel ingang roef. (Opm.: Brandmerk 5886 GRON 1902 is verwijderd.) Het schip wordt omschreven als: Zeilaakschip met 1 dek, 1 laadruim van 280 m3 en ruimte voor bemanning in het voorschip (uitsluitend ingericht voor de zeilvaart.)

1929-05-14: De teboekstelling bij het kadaster wordt op 14-05-1929 doorgehaald.

1939-00-00: Stond in 1939 nog in LR. (Na het verwijderen van de "vortriebsanlage" in de binnenvaart, daarna onbekend.)

Ship Masters Data

Images

Sources