Name ship: EBRO

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1931
Classification Register:
IMO number:
Nat. Official Number: 5064 Z ROTT 1931
Category: Tug
Propulsion: Steamship
Type: Tug
Standard Ship Type:
Type Deck:
Masts:
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull:
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: Machinefabriek en Scheepswerf van P. Smit Jr. N.V., Rotterdam, Netherlands
Yardnumber: 475
Date Laid Down:
Launch Date: 1931-00-00
Delivery Date: 1931-03-27
Technical Data

Engine Manufacturer: Machinefabriek & Scheepswerf van P. Smit Jr. N.V., Rotterdam, Netherlands
Engine Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 550
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: (12 1/2 , 21 & 35 - 26)
Speed in knots: 10.50
Number of screws:
 
Gross Tonnage: 250.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 18.00 Net tonnage
Deadweight:
 
Length 1: 116.70 Feet (British) Registered
Beam: 24.10 Feet (British) Registered
Depth: 12.00 Feet (British) Registered
Draught:
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1931-03-27 EBRO
Manager: N.V. Internationale Sleepdienst Maatschappij, Rotterdam, Netherlands
Owner: N.V. Internationale Sleepdienst Maatschappij, Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign:
Additional info:

Ship Events Data

1939-08-24: Van 24 augstus 1939 tot mei 1940 voer de ‘EBRO’ als kustbewakingvaartuig ‘B.V.38’ voor de Koninklijke Marine; zij week uit naar Engeland.

1958-01-11: Op 11 januari 1958 om 17.20 uur voer de ‘EBRO’ uit van Vlissingen ter assistentie van de ten zuiden liggende van de zeehondenplaat liggende Nederlandse Liberty ‘LINDEKERK’. Het was ruw weer, N.W-8-wind. Om 20:30 peilde de ‘EBRO’ Westkapelle 194° RW en West-Schouwen 73° RW. en toen stootte het schip een korte tijd later weer. Om 20:45 uur op 11 januari 1958 zat de ‘EBRO’ goed vast op de Zuid-Banjaard en was niet meer vlot te krijgen. De zeeën braken over het schip, S.B.sloep sloeg weg, de ruiten van de brug sloegen in en de borstwering van de brug werd vernield, terwijl het achterschip vol water stond. De vuren waren gedoofd. Om 23.00 uur werden alle 19 opvarenden veilig van boord gehaald door de reddingboot van Veere. Op 12 januari 1958 is men nog met een bergingsvaartuig naar de ‘EBRO’ gegaan, maar alleen de masten, schoorsteen en radiohut staken nog boven water uit. De ‘EBRO’ was verloren. (Géén schuld gezagvoerder).

1986-10-02: Het wrak werd op 2 october 1986 (na bijna 30 jaar) gelicht en te Vlissingen op de wal gezet, met het voornemen het schip door een stichting te restaureren. Zij was echter in zo slechte staat, dat besloten moest worden de ‘EBRO’ te slopen. Edit this record

Ship Masters Data

Images

Sources