Name ship: EDAM

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1921
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO number:
Nat. Official Number: 13877 ROTT 1921
Category: Passenger-/cargo vessel
Propulsion:
Type: Passenger-/cargovessel
Standard Ship Type:
Type Deck: Shelterdeck closed
Masts:
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 3
Construction Data

Shipbuilder: N.V. Koninklijke Maatschappij 'De Schelde'. Scheepswerf en Machinefabriek, Flushing (Vlissingen), Netherlands
Yardnumber: 175
Date Laid Down: 1920-03-18
Launch Date: 1921-01-15
Delivery Date: 1921-09-17
Technical Data

Engine Manufacturer: John Brown & Co. Ltd., Clydebank, Great Britain
Engine Type: Steam, Turbine
Number of Cylinders:
Power: 4200
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: 0
Speed in knots: 13.00
Number of screws:
 
Gross Tonnage: 8871.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 5412.00 Net tonnage
Deadweight: 11563.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 592000 Cubic Feet
Bale: 533000 Cubic Feet
 
Length 1: 450.40 Feet (British) Registered
Beam: 58.20 Feet (British) Registered
Depth: 37.10 Feet (British) Registered
Draught:
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
91 0 0 0 0 91
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1921-09-17 EDAM
Manager: N.V. Nederlandsch-Amerikaansche Stoomvaart Maatschappij 'Holland-Amerika Lijn', Rotterdam, Netherlands
Owner: N.V. Nederlandsch-Amerikaansche Stoomvaart Maatschappij 'Holland-Amerika Lijn', Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: NMSV
Additional info: PDUQ

Ship Events Data

1927-01-24: Op 24.01.1927 liggende te Rotterdam van een nieuw brandmerk voorzien: 456 Z ROTT 1926

1935-00-00: In het voorjaar van 1935 werd de ‘EDAM’ veranderd in een vrachtschip met beperkte passagiersaccommodatie (28I); tevens werd de tweede (dummy-)schoorsteen verwijderd. In 1949 werd de passagiersaccommodatie weer uitgebreid tot 91I. (Vóór 1935: p: 14I/174/802III; 11.400dw;42 g/39 b).

1954-02-00: Final Fate: De ‘EDAM’ is op (...) februari 1954 voor sloop verkocht. De ‘formele’ eigenaar werd N.V. Bureau Wijsmuller, Scheepvaart, Transport & Zeesleepvaart Maatschappij, IJmuiden, die de ‘EDAM’ onder Nederlandse vlag met een lading cement van Hamburg via de Perzische Golf uitbracht naar Hong Kong. Na op 26 april 1954 van Rotterdam naar Hamburg te zijn vertrokken, arriveerde de ‘EDAM’ op 20 september 1954 op haar laatste reis te Hong Kong, waar zij werd gesloopt door de Shun Fung Iron Works Ltd., die op 7 november 1954 aldaar met het slopen begonnen.

Ship Masters Data

Images


Description:
Image type: Photo

Description:
Image type: Photo

Description:
Image type: Photo

Description:
Image type: Photo

Description:
Image type: Photo
Sources