Name ship: EDDYSTONE

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1954
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO number: 5096872
Nat. Official Number: 3282 Z GRON 1954
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Raised quarter deck
Masts: Two masts
Rig: 2 derricks
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: E.J. Smit & Zoon's Scheepswerven N.V., Westerbroek, Netherlands
Yardnumber: 733
Date Laid Down:
Launch Date: 1954-08-30
Delivery Date: 1954-10-26
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Netherlands
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 395
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Nr. 10156 Type 6ED (290x450)
Speed in knots: 9.00
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 475.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 287.00 Net tonnage
Deadweight: 600.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 32150 Cubic Feet
Bale: 29250 Cubic Feet
 
Length 1: 51.60 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 46.59 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 8.25 Meters Breadth, extreme
Depth: 3.36 Meters Depth, moulded
Draught: 3.31 Meters Draught, maximum
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1954-10-26 EDDYSTONE
Manager: Carebeka N.V., Groningen, Netherlands
Owner: Hendrik Schothorst, Zuidbroek, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Zuidbroek / Netherlands
Callsign: PDUS
Additional info:

Date/Name Ship 1960-02-10 EDDYSTONE
Manager: Carebeka N.V., Groningen, Netherlands
Owner: Gebr. Edo Lammert & Lammert Hendrik Schothorst, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PDUS
Additional info:

Date/Name Ship 1972-02-00 EDDYSTONE
Manager: Capt. G.V. Blake, Guernsey, Great Britain
Owner: Capt. G.V. Blake, Guernsey, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Guernsey / Great Britain
Callsign: GPUX
Additional info:

Date/Name Ship 1974-05-00 EDDYSTONE
Manager: Remodene Ltd., Guernsey, Great Britain
Owner: Remodene Ltd., Guernsey, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Guernsey / Great Britain
Callsign: GPUX
Additional info:

Date/Name Ship 1978-00-00 EDDYSTONE
Manager: Conrad Shipping Ltd., Guernsey, Great Britain
Owner: Conrad Shipping Ltd., Guernsey, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Guernsey / Great Britain
Callsign: GPUX
Additional info:

Date/Name Ship 1980-11-00 CARRICK
Manager: Pelham Dale & Partners Ltd., Guernsey, Great Britain
Owner: Pelham Dale & Partners Ltd., Guernsey, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Guernsey / Great Britain
Callsign: GPUX
Additional info:

Date/Name Ship 1987-00-00 CARRICK
Manager: Fieldfalcon Ltd., Guernsey, Great Britain
Owner: Fieldfalcon Ltd., Guernsey, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Guernsey / Great Britain
Callsign: GPUX
Additional info:

Date/Name Ship 1987-01-00 CARRICK
Manager: Edward E. Seaman, Guernsey, Great Britain
Owner: Edward E. Seaman, Guernsey, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Guernsey / Great Britain
Callsign: GPUX
Additional info:

Ship Events Data

1954-09-01: NvhN 01-09-1954: Tewaterlating m.s. Eddystone. Bij de N.V. E. J. Smit en Zn's Scheepswerven te Westerbroek (Gr.) werd met goed gevolg te water gelaten het nieuwe motorkustvaartuig Eddystone, dat wordt gebouwd voor rekening van Gebr. E. en L. Schothorst te Groningen. De Eddystone is van het raised-quarterdecktype, meet 600 ton d.w. en heeft de volgende afmetingen: lengte over alles 51.60 m., lengte tussen de l.l. 46 m., breedte 8.20 m. en holte 3.35/4.37 m. De beladen diepgang bedraagt 3.31 m. De voortstuwing zal geschieden door een 395 P.K. motor, terwijl tevens in de machinekamer twee hulpmotoren van 18/21 P.K. zullen worden geplaatst. De bouw geschiedt onder Klasse Lloyd met certificaat Scheepvaart Inspectie voor de onbeperkte vaart. Op de vrijgekomen helling zal de kiel worden gelegd voor een kustvaartuig voor rekening van de K.N.S.M. te Amsterdam.

1954-10-15: Het schip wordt op 15-10-1954 bij het Kadaster teboekgesteld als EDDYSTONE van Hendrik Schothorst, reder te Groningen. Op 10-02-1960 van Edo Lammert Schothorst, reder te Groningen en Lammert Hendrik Schothorst, reder te Groningen, die op 23-02-1960 samen vormen de rederij genaamd: Rederij Eddystone. Op 19-09-1967 gaat het 1/2 deel van Edo Lammert over naar zijn weduwe Trijntje Kiel. Op 10-12-1970 gaat het 1/2 deel van Lammert Hendrik over naar zijn erven t.w. Doreen Olive Slack, zijn weduwe 1/3 deel en Albert Edward Hendrik Schothorst, z.b. te Groningen 1/12 en Anita Geessien Trijn Schothorst z.b. te Groningen, 1/12 deel.

1954-10-16: Op 16-10-1954 als "EDDYSTONE", zijnde een motorschip, metende 1344.91 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no 9616 d.d. 12-10-1954, liggende te Westerbroek Makkum, door A. Jonkers, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van brandmerk 3282 Z GRON 1954 voorzien door het inbeitelen op het achterschip in achterschot van het dekhuis op de kampanje, 3.47 m. uit hekplaat, 0.0 m. uit de lengteas en 1.62 m. uit dek.

1954-10-27: NvhN 27-10-1954: Proefvaart m.s. Eddystone. Op de Eems heeft de goed geslaagde proefvaart plaats gevonden van het nieuwe motorkustvaartuig Eddystone, dat bij de N.V. E. J. Smit & Zn.'s Scheepswerven te Westerbroek werd gebouwd voor rekening van de heer H. Schothorst te Groningen. De Eddystone (bouwno. 733) is van het raised-quarterdektype, meet 600 ton d.w. en is uitgerust met een 395 p.k. motor, waarmede het schip tijdens de proefvaart een snelheid behaalde van plm. 10 mijl. De bouw geschiedde onder toezicht van Lloyd s Register of Shipping met certificaat Scheepvaart Inspectie voor de onbeperkte vaart.

1961-02-03: Onderweg van Rotterdam naar Lorient tijdens slecht weer gestrand op Ile de Guignenec van de eilandengroep Ile des Glenans op de Bretonse kust. Het gelukte Wijsmuller, met behulp van de locale kotter 'Cri de Coeur', die bergingsmateriaal (pompen, lijnen, takels, enz.) aan boord bracht, het schip te bergen. Hiervoor moest een deel van de lading (rollen staal) gelost worden. Na meerdere pogingen door de sleepboten 'Upesi' en 'Titan' werd het schip uiteindelijk vlotgebracht en naar Lorient gesleept. Op 24 februari na tijdelijke reparatie naar Scheepswerf Welgelegen in Harlingen gevaren door definitieve reparaties.

1972-02-19: NvhN 19-02-1972: Eddystone verkocht. De rederij Eddystone (Gebr. Schothorst) te Groningen heeft haar motorkustvaartuig Eddystone naar Engeland verkocht waar het schip onder dezelfde naam in de vaart zal blijven. De Eddystone behoort tot het raisedquarterdektype. Het werd in 1954 gebouwd bij E. J. Smit & Zonen's Scheepswerven NV te Westerbroek. Het heeft een draagvermogen van 600 ton bij 475 bruto register ton. De Eddystone is voorzien van een 375 pk Brons-dieselmotor. Deze verkoop kwam tot stand door bemiddeling van het Maritiem Bureau J. E. den Brave te Amsterdam.

1988-01-31: Final Fate: Te Milton Creek aangekomen en op 8 april met de sloop begonnen door Liguria Maritime Ltd.

Ship Masters Data

Images


Description: Proefvaart
Image type: Photo

Description: Proefvaart
Image type: Photo

Description: Eddystone 1954
Image type: Photo

Description: Eddystone 1954
Image type: Photo

Description: Eddystone 1954 stranded 03-02-1961 French coast.
Image type: Photo

Description: Eddystone 1954 stranded 03-02-1961 French coast.
Image type: Photo

Description: Eddystone 1954 stranded 03-02-1961 French coast.
Image type: Photo

Description: Eddystone 1954 - Stranding 03-02-1961. Uitspraak RvdS.
Image type: Photo

Description: 'Carrick' (ex 'Eddystone')
Image type: Photo

Description: 'Carrick' (ex 'Eddystone')
Image type: Photo
Sources