Name ship: EEMLAND

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1905
Classification Register:
IMO number:
Nat. Official Number:
Category: Cargo vessel
Propulsion: Steamship
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Shade deck
Masts:
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 3
Construction Data

Shipbuilder: A. Mc. Millan & Son Ltd., Dumbarton, Great Britain
Yardnumber: 399
Date Laid Down:
Launch Date: 1905-00-00
Delivery Date: 1905-06-28
Technical Data

Engine Manufacturer: Rankin & Blackmore Ltd., Greenock, Great Britain
Engine Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 2060
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: (26 , 42 & 70 - 48)
Speed in knots: 10.00
Number of screws:
 
Gross Tonnage: 3771.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 2392.00 Net tonnage
Deadweight: 6500.00 tons deadweight (1016 kg)
 
Length 1: 365.50 Feet (British) Registered
Beam:
Depth: 50.00 Feet (British) Registered
Draught: 23.30 Feet (British) Registered
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1905-06-28 EEMLAND
Manager: Zuid-Amerika Lijn N.V., Amsterdam, Netherlands
Owner: N.V. Scheepvaart Maatschappij Eemland, Amsterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: NMTC
Additional info:

Date/Name Ship 1908-01-15 EEMLAND
Manager: N.V. Koninklijke Hollandsche Lloyd, Amsterdam, Netherlands
Owner: N.V. Koninklijke Hollandsche Lloyd, Amsterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: NMTC
Additional info:

Ship Events Data

1904-00-00: Eind 1904 op de helling gekocht door de N.V. Nederlandsche Handel Maatschappij ten behoeve van de Zuid-Amerika Lijn N.V. en op 20 april 1905 te water gelaten als ‘EEMLAND’.

1917-02-22: Final Fate: Op reis in ballast van Amsterdam via Falmouth naar New York onder vrijgeleide van de Duitse regering, kort na het verlaten van Falmouth, dat zij voor inspectie had moeten aanlopen, werd de ‘EEMLAND’ als één van een convooi van zeven Nederlandse schepen op 22 februari 1917 des avonds op 30 mijl ten westen van Bishop Rock, in positie 49º52’NB. en 07º00’WL., aangehouden door de Duitse onderzeeboot ‘U.21’. De ‘EEMLAND’, evenals de andere Nederlandse schepen, moesten worden verlaten en een Duitse ploeg hing bommen tegen de zijden van het schip, welke na het verlaten tot ontploffing werden gebracht. Om 21.00 uur op 22 februari 1917 zag men de lichten van de ‘EEMLAND’ in de golven verdwijnen. Alle 37 opvarenden kwamen veilig aan wal. De zeven schepen die stil lagen om schipbreukelingen te redden werden ten onrechte door de ‘U.21’ aangehouden. Als schadevergoeding werd door de Duitse regering een in Nederlands-Indië liggend Duits schip aan de rederij toegewezen, dat in 1920 onder dezelfde naam in de vaart kwam.

Ship Masters Data

Images


Description:
Image type: Photo
Sources