Name ship: EEMS

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1935
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO number:
Nat. Official Number: 1699 Z GRON 1935
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Shelterdeck open
Masts: Two masts
Rig: 3 derricks, 3 winches
Lift Capacity: 3 ton each.
Material Hull: Steel
Decks: 2
Construction Data

Shipbuilder: Scheepswerf 'Gideon' J. Koster Hzn., Groningen, Netherlands
Yardnumber: 143
Date Laid Down:
Launch Date: 1935-06-22
Delivery Date: 1935-08-08
Technical Data

Engine Manufacturer: Machinefabriek Gebr. Stork & Co. N.V., Hengelo, Netherlands
Engine Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 4
Power: 195
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Stork Type (275x450)
Speed in knots: 8.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 250.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 73.00 Net tonnage
Deadweight: 360.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 35250 Cubic Feet
Bale: 32750 Cubic Feet
 
Length 1: 48.34 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 42.59 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.67 Meters Breadth, moulded
Depth: 4.60 Meters Depth, moulded
Draught: 2.48 Meters Draught, maximum
 
Configuration Changes

1948-02-00: Verlengd door TSM, Terneuzen. Brt 299 Nrt 104 Dwat 400. Loa 57,40 Ll 51,65 B 7,67 H 2,23 Dg 2,48. Grain 26488 Bale 25000.

1955-00-00: Nieuwe hoofdmotor: 4tew 5 cil 300 Pk MAK Type (290x450).

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1935-08-08 EEMS
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Netherlands
Owner: Coenraad Bos, Schiedam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PDVR
Additional info:

Date/Name Ship 1942-12-00 HF 09
Manager: Kriegsmarine, Berlin, Germany
Owner: Kriegsmarine, Berlin, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Berlin / Germany
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1945-08-00 EEMS
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Netherlands
Owner: Coenraad Bos, Schiedam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PDVR
Additional info:

Date/Name Ship 1952-09-02 EEMS
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Netherlands
Owner: N.V. Scheepvaart- & Expeditiebedrijf C. Bos & Zonen, Schiedam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PDVR
Additional info:

Date/Name Ship 1955-03-22 RITA
Manager: Johann Held & Bernhard Griesen, Haren, German Federal Republic
Owner: Johann Held & Bernhard Griesen, Haren, German Federal Republic
Shareholder:
Homeport / Flag: Haren / German Federal Republic
Callsign: DCCL
Additional info:

Ship Events Data

1935-06-22: NvhN 24-06-1935: m.s. EEMS. Zaterdag werd met goed gevolg van de scheepswerf Gideon van den heer J. Koster Hzn. te Groningen te water gelaten, het motorzeevrachtschip Eems, in aanbouw voor rekening van kapt. C. Bos te Delfzijl. Het schip dat een deadweight heeft van plm. 365 ton, wordt voorzien van een 200—240 P.K. Storkmotor, 2 stalen masten, 2 motordeklieren, enz. De ruiminhoud bedraagt 25000 feet 3. De bouw geschiedde onder toezicht van Bureau Veritas, voor klassificatie hoogste klasse, groote kustvaart. De kiel is gelegd voor een motorkustvaartschip van 285 ton d. w. dat voorzien zal worden van een 200 P.K. Bronsmotor en dat in aanbouw is voor rekening van kapt. Joh. Kunst te Groningen.

1935-07-31: Op 31-07-1935 als EEMS, zijnde een motorvrachtschip, metende 257.52 reg. ton, liggende te Groningen, door J.L. Kleijn , scheepsmeter te Groningen, ten verzoeke van Coeraad Bos, scheepskapitein te Delfzijl, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 1699 Z GRON 1935 op het achterschip in achterkant dekhuis aan S.B. zijde.

1935-08-08: NvhN 10.08.1935: Delfzijl, 9 Augustus. Gisteren vond op de Eems de uitstekend geslaagde proefvaart plaats met het door de scheepswerf Gideon van den heer J. Koster Hzn. te Groningen voor rekening van kapt C. Bos te Delfzijl gebouwd motorschip EEMS, groot 365 ton D.W. Dit schip is het eerste motorkustvaartuig. dat met een D.W. van 365 ton den zeer grooten ruim-inhoud heeft van 25000 cub. ft., wat neerkomt op een laadruimte van 71 cub. ft. per ton. Het schip heeft echter een zeer kleine meting, n.l. bruto 257 Reg. ton en netto 76 Reg. ton. De beladen diepgang bedraagt niet meer dan 8 voet, waardoor het schip zeer geschikt is om ook de ondiepe binnenwateren te bevaren. Een bijzonderheid is, dat het schip in staat is 200 ton waterballast mee te nemen, waardoor het onder alle omstandigheden uiterst zeewaardig is. De machinekamer en de verblijven zijn midscheeps ondergebracht, terwijl voor en achter een stalen mast met een stalen laadboom, welke bediend worden door twee motordeklieren met een capaciteit van 2 ton, staan opgesteld. In de motorkamer is voor de voortstuwing een 200—240 P.K. compressorlooze Stork Diesel motor opgesteld. Behalve deze hoofdmotor is in de motorkamer nog een 8 P.K. compressorlooze Deutz Diesel motor opgesteld voor de aandrijving van de hulpluchtcompressor, de hulp-lenspomp en de dynamo. Het schip is voorzien van een Oertz patent roer en een Zeise schroef. De verlichting geschiedt electrisch, waarvoor de installatie werd aangelegd door de fa. H. G. Eekels te Hoogezand. Voor de verwarming van de verblijven is een centrale verwarmingsinstallatie voor warm water aangebracht. Het schip, dat gebouwd is onder toezicht van het Bureau Veritas en de Scheepvaart-Inspectie voor classificatie groote kustvaart, behaalde op de proefvaart een snelheid van 8 3/4 mijl. Na de proefvaart werd het schip met groote tevredenheid door den kapitein overgenomen.

1935-11-11: NvhN 12-11-1935: Delfzijl, 11 Nov. Het motorschip EEMS, Kapt. Bos, dat Zaterdag van hier vertrok naar Kings Lynn, beladen met carton van Groningen, kwam op het Eemskanaal in aanvaring met brug no. 14, die hierdoor werd beschadigd.

1938-02-06: NvhN 08-02-1938: Het te Delfzijl thuisbehoorende m.s. „EEMS", kapt. C. Bos alhier, is Zondagmorgen op den Nieuwen Waterweg wegens mist in aanvaring geweest met het groote Duitsche s.s. „Preussen" van de Hamburg—Amerika Lijn. De „Eems" werd ernstig beschadigd en zal in de buurt van Rotterdam worden gerepareerd. Tijdens de aanvaring lag het m.s. „Eems" ten anker.

1938-11-00: De Eemsbode: .11.1938: Het m.s. EEMS, kapitein Bos, vertrok zaterdag j.l. van Ornskoldvik naar Rotterdam met een lading papierstof. Het schip geraakte buiten de haven aan de grond en zou gisteren, nadat een deel van de lading was overgeladen, waarschijnlijk weer vlot komen.

1942-12-00: Overgedragen aan de Transportflotte Speer Abt. Kiel. Lag bij de bevrijding van Noorwegen (9 mei 1945) te Molde. In augustus 1945 weer terug in Delfzijl.

1952-01-14: Op 14.01.1952 als EEMS, zijnde een stalen motorschip, groot 803.44 m3 bruto inhoud volgens meetbrief 's Gravenhage no. 4841 d.d. 26-02-1948, liggende te Delfzijl, door J. Frik, scheepsmeter te Groningen opnieuw van hetzelfde brandmerk voorzien door het inbeitelen van 1699 Z GRON 1935 op het achterschip in het achterschot aan S.B. zijde van het dekhuis midscheeps 15.60 m. uit hekplaat, 0.65 m. uit lengteas en 1.95 m. boven dek. (Opm.: Bij onderzoek zijn geen andere merken van de teboekstelling ten hypotheekkantore of sporen daarvan gevonden.)

1956-11-29: Final Fate: Gestrand en gedeeltelijk gezonken bij Kastbadan ten westen van het eiland Visten. Ze was met een lading soda onderweg van Nykobing naar Dalarö. Maart 1958 geborgen door Wilhelm Baumgarten, naar Hamburg gesleept en in Januari 1962 gesloopt bij Eisen und Metall G.m.b.H. te Hamburg.


Ship Masters Data

Images


Description: Eems 1935
Image type: Photo

Description: proefvaart Eems 8 aug. 1935
Image type: Photo

Description:
Image type: Photo

Description: Eems 1935 after lenghtened.
Image type: Photo

Description: Rita 1935 ex Eems.
Image type: Photo

Description: Rita 1935 ex Eems.
Image type: Photo

Description: Rita 1935 ex Eems.
Image type: Photo
Sources