Name ship: EEMSHORN

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1937
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO number: 541559
Nat. Official Number: 1778 Z GRON 1937
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Flush deck
Masts: One mast
Rig: 2 derricks
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: Scheepswerf J.J. Pattje & Zonen, Waterhuizen, Netherlands
Yardnumber: 169
Date Laid Down:
Launch Date: 1937-02-17
Delivery Date: 1937-04-09
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Netherlands
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 3
Power: 120
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Nr. 1687 Type C/D (270x340)
Speed in knots: 8.00
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 199.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 98.00 Net tonnage
Deadweight: 265.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 12700 Cubic Feet
Bale: 11900 Cubic Feet
 
Length 1: 36.47 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 33.64 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 6.56 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.44 Meters Depth, moulded
Draught: 3.37 Meters Draught, maximum
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1937-04-09 EEMSHORN
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Netherlands
Owner: Gerrit de Boer Roelfszn., Delfzijl, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PDVT
Additional info:

Date/Name Ship 1941-05-09 EEMSHORN
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Netherlands
Owner: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PDVT
Additional info:

Date/Name Ship 1942-08-12 HF 12
Manager: Kriegsmarine, Kiel, Germany
Owner: Kriegsmarine, Kiel, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Kiel / Germany
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1945-06-00 EEMSHORN
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Netherlands
Owner: V.o.F. E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf (Egbert, Petrus en Geert Wagenborg, Lourens Vuursteen), Delfzijl, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PDVT
Additional info:

Date/Name Ship 1950-06-13 EEMSHORN
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Netherlands
Owner: Roelof van Urk, The Hague, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: The Hague / Netherlands
Callsign: PDVT
Additional info:

Date/Name Ship 1955-01-05 FAREL
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Netherlands
Owner: Filippus Bruins, Kampen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Kampen / Netherlands
Callsign: PEBC
Additional info:

Date/Name Ship 1963-05-31 FARELL
Manager: B.A.I. Karlsson Partrederi, Kalmar, Sweden
Owner: B.A.I. Karlsson Partrederi, Kalmar, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Kalmar / Sweden
Callsign: SFKC
Additional info:

Ship Events Data

1937-02-00: Het Vaderland 20.02.1937:
Het bij de scheepswerf 'Waterhuizen' van J. Pattje te Waterhuizen voor rekening van kapitein G. De Boer te Delfzijl, in aanbouw zijnde m.s. 'EEMSHORN' is met goed gevolg te water gelaten. Het schip meet ca. 260 ton d.w. en wordt voorzien van een Appingedammer Brons dieselmotor.

1937-04-09: NvhN 10-04-1937: Proefvaart m.s. EEMSHORN. Gisteren vond op de Eems de goed geslaagde proefvaart plaats van het nieuwe motorschip Eemshorn, gebouwd op de werf van den heer J. Pattje te Waterhuizen, voor rekening van kapt. G. de Boer te Delfzijl, onder klasse Germ. Lloyd en Scheepvaart-Inspectie, groote kustvaart. Het schip is gebouwd met plaatsteven en met kruiserhek met de stalen mast midscheeps. Aan de voor- zoowel als aan de achterzijde van de mast bevindt zich een laadboom, terwijl voor de bediening hiervan op het mastdek een dubbelwerkende motorlier geplaatst is, die door een Lister motor van 12 P.K. aangedreven wordt. Het schip meet netto 98 en bruto 199 Reg. ton met een D.W. van 265 ton. De afmetingen zijn als volgt: lengte over alles 35.80 M., breedte over alles 6.55 M. en holte in de zijde 2.65 M. De voortstuwing geschiedt door middel van een Brons Diesel motor van 120 P.K., waarmede in ballast een snelheid van 8; mijl werd behaald Behalve deze hoofdmotor is in de motorkamer verder nog een Lister motor van 6 P.K. als hulpmotor opgesteld. Deze motor kan de lenspomp, de ballastpomp, de luchtcompressor en de dynamo aandrijven, terwijl deze laatste eveneens door den hoofdmotor aangedreven kan worden. De geheele verlichting is electrisch. Bij stilstaan van den hoofdmotor en den hulpmotor, wordt de verlichting gevoed door een accumulatorenbatterij, die geheel automatisch geladen wordt Het schip voldeed ruim aan alle gestelde eischen en het werd dan ook na de proefvaart zeer ten genoegen door den kapitein overgenomen.

1937-04-10: Op 10-04-1937 als EEMSHORN, zijnde een motorzeeschip, metende 564.62 m3 bruto inhoud, liggende te Groningen, door J. Gerrits, scheepsmeter te Groningen, ten verzoeke van Gerrit de Boer Roelfszoon, gezagvoerder, wonende te Farmsum, gemeente Delfzijl, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 1778 Z GRON 1937 op het achterschip aan bakboordzijde in achterkant lichtkap motorkamer.

1941-05-00: Is na de overdracht aan Wagenborg in beslag genomen, liggende te Delfzijl bij de werf van Gebr. Sander en in handen gesteld van de Transportflotte Speer te Kiel. In Flensburg herdoopt in 'HF 12'. Heeft dienst gedaan in Noorwegen. Bij de bevrijding van Noorwegen (9 mei 1945) lag ze in Narvik. In juni 1945 weer terug in Delfzijl en herdoopt in 'Eemshorn'.

1955-11-29: NvhN 30-11-1955: Nederlands schip gestrand. Het Nederlands m.s. FAREL uit Kampen is gisteren bij de kust van Jutland tussen Mariager en Hobro aan de grond gelopen. Het schip trachtte zonder loods de Mariagerfjord te passeren. De kapitein hoopt dat het schip, dat met kunstmest is geladen, vlot kan worden gesleept door een ander Nederlands schip, dat gisteravond of in de nacht in Hobro wordt verwacht.

1963-06-04: NvhN 04-06-1963: m.s. FAREL verkocht. Het motorkustvaartuig Farel is door de heer F. Bruins te Kampen verkocht aan de rederij Arne Karlsson te Kalmar (Zweden), die het schip onder de nieuwe naam Farell in de vaart zal brengen. De Farel heeft een draagvermogen van ongeveer 265 ton en behoort tot het gladdek type. Het schip werd in 1937 gebouwd bij de Scheepswerf J. Pattje & Zn. te Waterhuizen en is voorzien van een 120 pk Bronsmotor. Het schip is eerder in de vaart geweest onder de naam Eemshorn.

1967-04-04: Final Fate: Ten gevolge van een aanvaring met het Zweedse tankschip 'Framnäs' (1949, 1.366 brt), bij Hjulstrabron in het Mälarmeer (tussen Toppvik vuurtoren en Gisselholmen) gezonken. Reis Köping - Kalmar met chilisalpeter. De bemanning werd gered.

Ship Masters Data

Images


Description: Eemshorn 1937
Image type: Photo

Description: Farel 1937 ex Eemshorn
Image type: Photo

Description: Farell 1937 (ex Eemshorn)
Image type: Photo
Sources