Name ship: EENHOORN

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1950
Classification Register:
IMO number:
Nat. Official Number: 9463 Z ROTT 1956
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Shelterdeck open
Masts: Two masts
Rig: 9 derricks
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 2
Construction Data

Shipbuilder: Trondhjems Mekaniske Verksted A/S, Trondheim, Norway
Yardnumber: 215
Date Laid Down:
Launch Date: 1950-00-00
Delivery Date: 1950-04-29
Technical Data

Engine Manufacturer: Ailsa Shipbuilding Co. Ltd., Troon, Norway
Engine Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 4
Power: 1900
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Doxford - Diesel (18 7/8 - 37 3/4 + 27 5/8)
Speed in knots: 13.00
Number of screws:
 
Gross Tonnage: 2037.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 991.00 Net tonnage
Deadweight: 3650.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 223000 Cubic Feet
Bale: 210000 Cubic Feet
 
Length 1: 308.60 Feet (British) Registered
Beam: 44.10 Feet (British) Registered
Depth: 16.90 Feet (British) Registered
Draught:
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
0 0 0 0 0 6
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1950-04-29 BREDE
Manager: Dagfin Henriksen, Oslo, Norway
Owner: Dagfin Henriksen, Oslo, Norway
Shareholder:
Homeport / Flag: Oslo / Norway
Callsign: LACD
Additional info:

Date/Name Ship 1952-09-00 NUEVO DOMINICANO II
Manager: Flota Mercante Del Estado De La República Dominicana, Ciudad Trujillo, Dominican Republic
Owner: Flota Mercante Del Estado De La República Dominicana, Ciudad Trujillo, Dominican Republic
Shareholder:
Homeport / Flag: Ciudad Trujillo / Dominican Republic
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1953-05-00 CIBAO
Manager: Flota Mercante Del Estado De La República Dominicana, Ciudad Trujillo, Dominican Republic
Owner: Flota Mercante Del Estado De La República Dominicana, Ciudad Trujillo, Dominican Republic
Shareholder:
Homeport / Flag: Ciudad Trujillo / Dominican Republic
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1956-02-11 EENHOORN
Manager: James Smith & Zoonen, Rotterdam, Netherlands
Owner: Rederij 'Eenhoorn', Rotterdam, Netherlands
Shareholder: James Smith & Zoonen, Louis Elise en Pieter Johannes Bartholomeus Eduard van Leeuwen Boomkamp, Hilda Mary Claire van Leeuwen Boomkamp-Ward, Helene Louise Pauline Korthals Altes-van Leeuwen Boomkamp, V.o.F. Rederij Regina e.a., Rotterdam
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PDWB
Additional info:

Date/Name Ship 1967-08-00 CAPTAYIANNIS
Manager: Sarantex Shipping Co. S.A., Piraeus, Greece
Owner: Sarantex Shipping Co. S.A., Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Piraeus / Greece
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1968-02-00 GRANITO DE ORO
Manager: Transmar De Mexico S.A., Unknown, Unknown
Owner: Transmar De Mexico S.A., Unknown, Unknown
Shareholder:
Homeport / Flag: Unknown / Unknown
Callsign:
Additional info:

Ship Events Data

1955-12-15: De ‘CIBAO’ voor onder deze naam en Nederlandse vlag met voorlopige zeebrief naar Nederland. Zij arriveerde op 15 december 1955 bij het N.V. Havenbedrijf ‘Vlaardingen-Oost’ te Vlaardingen en lag daar tot 31 mei 1956. In die tijd is de oospronkelijke stoommachine (5-cyl.T.E.,13,2x15 3/8x 27 3/8 -35 7/16, Trondhjems Mekaniske Verksted a/s, Trondhjem, 1 (...), (...) I) vervangen door in de kop vermelde, in 1952 vervaardigde doxford-diesel en verdoopt.

1967-09-13: De ‘CAPTAYANNIS’ vertrok op 13 september 1967 van Aalesund (Noorwegen) met een lading vismeel, bestemd voor Portland, or. (U.S.A.). Op 22 september 1967 liep zij aan de grond in de Columbia-rivier (bij Astoria) tijdens slecht weer, en werd door de opvarenden geabandonneerd. Op 31 october 1967 werd zij vlotgebracht en naar Portland, or. gesleept waar zij op 2 november 1967 arriveerde en in 1968 werd verkocht en hersteld (mogelijk als opslaghulk?, mogelijk pas in de 70-er jaren?).

1979-11-29: Final Fate: De ‘GRANITO DE ORO’ is op 29 november 1979 in de haven van Mazatlan door brand zeer ernstig beschadigd. Het schip was geladen met urea. Zij werd de haven uitgesleept, aan de grond gezet en prijsgegeven. Het schip moest als verloren worden beschouwd.

Ship Masters Data

Images


Description: 'Eenhoorn' 1950
Image type: Photo

Description:
Image type: Photo

Description:
Image type: Photo

Description:
Made By: © Lindenborn, M. (Marien)
Image type: Photo
Sources