Name ship: EERBEEK

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1964
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO number: 6403254
Nat. Official Number: 3965 Z GRON 1964
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Shelterdeck open
Masts: One mast
Rig: 4 derricks, 4 winches.
Lift Capacity: 3-5 ton each.
Material Hull: Steel
Decks: 2
Construction Data

Shipbuilder: N.V. Scheepswerven Gebr. van Diepen, Waterhuizen, Netherlands
Yardnumber: 976
Date Laid Down:
Launch Date: 1963-12-20
Delivery Date: 1964-03-04
Technical Data

Engine Manufacturer: Werkspoor N.V., Amsterdam, Netherlands
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 8
Power: 970
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Werkspoor no. 2597 Type TMABS278 (270x500)
Speed in knots: 12.00
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 499.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 329.00 Net tonnage
Deadweight: 1087.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 81390 Cubic Feet
Bale: 75110 Cubic Feet
 
Length 1: 68.90 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 65.87 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 10.43 Meters Breadth, moulded
Depth: 6.15 Meters Depth, moulded
Draught: 3.97 Meters Draught, maximum
 
Configuration Changes

1982-00-00: Omgebouwd tot veetransportschip.

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1964-02-28 EERBEEK
Manager: Spliethoff's Bevrachtingskantoor N.V., Amsterdam, Netherlands
Owner: C.V. Scheepvaartonderneming 'Suomi', Amsterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PDWD
Additional info:

Date/Name Ship 1973-02-01 LINETRADER
Manager: Oost Atlantic Lijn B.V., Rotterdam, Netherlands
Owner: Oost Atlantic Lijn B.V., Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PFPG
Additional info:

Date/Name Ship 1973-03-00 CELBI
Manager: Oost Atlantic Lijn B.V., Rotterdam, Netherlands
Owner: Oost Atlantic Lijn B.V., Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PDJN
Additional info:

Date/Name Ship 1974-00-00 JODINE
Manager: Oost Atlantic Lijn B.V., Rotterdam, Netherlands
Owner: Oost Atlantic Lijn B.V., Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PFDI
Additional info:

Date/Name Ship 1977-03-23 RABUNION IX
Manager: Farouk Rassem Wazzi Moukahal & Ahmad Hassan Zeido, Beirut (Beyrouth), Lebanon
Owner: Farouk Rassem Wazzi Moukahal & Ahmad Hassan Zeido, Beirut (Beyrouth), Lebanon
Shareholder:
Homeport / Flag: Beirut (Beyrouth) / Lebanon
Callsign: ODCN
Additional info:

Date/Name Ship 1992-04-00 GHASSAN
Manager: Ghassan Shipping Co. SARL., Beirut (Beyrouth), Lebanon
Owner: Ghassan Shipping Co. SARL., Beirut (Beyrouth), Lebanon
Shareholder:
Homeport / Flag: Beirut (Beyrouth) / Lebanon
Callsign: ODCN
Additional info:

Date/Name Ship 2000-05-00 GHASAN Z
Manager: Unknown, Syria
Owner: Unknown, Syria
Shareholder:
Homeport / Flag: Syria
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 2001-01-00 LINA
Manager: Ghassan Z. Navigation Co., Nuku 'Alofa, Tonga
Owner: Ghassan Z. Navigation Co., Nuku 'Alofa, Tonga
Shareholder:
Homeport / Flag: Nuku 'Alofa / Tonga
Callsign: A3CN5
Additional info:

Date/Name Ship 2004-03-00 ALMA
Manager: Quality Ship Management,
Owner: Ghassan Z. Navigation Co., Korea (North)
Shareholder:
Homeport / Flag: Korea (North)
Callsign:
Additional info:

Ship Events Data

1963-12-21: NvhN 21-12-1963: Tewaterlating van het motorschip Eerbeek. Bij de N.V. Scheepswerven Gebr. van Diepen te Waterhuizen werd met goed gevolg te water gelaten het motorschip Eerbeek, dat wordt gebouwd voor rekening van de firma Spliethoff te Amsterdam. De Eerbeek (bouwno.976) is van het shelterdektype, meet 1070 ton d.w. en zal worden uitgerust met een 940 p.k. Werkspoormotor. De bouw geschiedt onder toezicht van Lloyd's Register of Shipping 100 AI en Scheepvaartinspectie voor de onbeperkte vaart. Binnenkort zal de kiel worden gelegd van een coaster van een shelterdektype groot plm. 1100 ton, eveneens voorde firma Spliethoff te Amsterdam.

1964-03-03: Op 03-03-1964 als "EERBEEK", zijnde een motorschip, metende 1415.00 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no 13117 d.d. 18-02-1964, liggende te Waterhuizen, door J. Spakman, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van brandmerk 3965 Z GRON 1964 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan S.B. zijde in het achterschot van het brughuis op het shelterdek, 8.02 m. uit hekplaat, 2.96 m. uit de lengteas en 1.36 m. uit dek.

1964-03-14: NvhN 14-03-1964: Proefvaart m.s. Eerbeek. Op de Eems heeft de proefvaart plaats gehad van het nieuwe ms Eerbeek, dat bij de N.V. Scheepswerven Gebr. Van Diepen te Waterhuizen werd gebouwd voor rekening van de firma Spliethoff te Amsterdam. De Eerbeek is van 't shelterdecktype en meet 1140 ton d.w. De voortstuwing geschiedt door een Werkspoor motor van 940 pk, waarmee tijdens de proefvaart een snelheid werd behaald van 11 mijl.
NvhN 17-03-1964: Direct contact brug-motor. Coaster volautomatisch bedienen. Het 1140 ton (laadvermogen) metende shelterdeckschip ms Eerbeek, dat na een vorige week gehouden geslaagde proefvaart thans door de Spliethoff's Bevrachtingskantoor N.V. te Amsterdam als kustvaarder zal worden geëxploiteerd is, volgens een communiqué van de rederij, het eerste schip van een serie van vijf uitgerust met een motor met volautomatische pneumatische afstandsbediening. Dat wil zeggen: gedurende de gehele tocht is de motor vanaf de brug via volautomatische apparatuur te bedienen. Voordelen zijn, dat de „bevelen" zonder tijdverlies door de motor worden uitgevoerd, doordat men vanaf de brug direct „contact" heeft met de motor. In moeilijk bevaarbare wateren zal in vele gevallen het corrigerende werk van een sleepboot, als resultaat van deze nieuwe apparatuur kunnen worden uitgespaard. Een ander voordeel van de nieuwe apparatuur is de arbeidsbesparing. De Scheepvaartinspectie heeft reeds toestemming gegeven, met een assistent machinist minder te varen dan gebruikelijk is op dergelijke kustvaarders. De rederij verwacht, dat tenslotte zal worden toegestaan, dat het machine kamerpersoneel met in totaal twee man wordt verminderd.

1993-12-00: Op 18-12-1993, tijdens de reis van Syrie naar Constantza(Rom), nabij Umuryeri in het Oosten van de Bosporus na uitvallen van de radar gestrand. Dezelfde dag vlot gekomen en haar reis vervolgd.

1995-05-01: Classed LR until 1/5/95

2008-12-31: Final Fate: Na oplegging als "Alma gezien" op 31-12-2008 te Ambelaki (Salamis) Griekenland in afwachting voor de sloop. In 2010 verkocht aan Kursan Ltd. Turkije en kwam op 25-04-2010 te Aliaga aan om gesloopt te worden.

Ship Masters Data

Images


Description: Proefvaart
Image type: Photo

Description: Proefvaart
Image type: Photo

Description: Eerbeek 1964.
Image type: Photo

Description: Eerbeek 1964.
Image type: Photo

Description: Eerbeek 1964.
Image type: Photo

Description: Linetrader 1964 (ex Eerbeek)
Image type: Photo

Description: Celbi 1964 (ex Eerbeek)
Image type: Photo

Description: Celbi 1964 moored on the Terminal Wijnne & Barends Eemskanaal Delfzijl in 1973.
Made By: © Olinga, F.J. (Frits)
Image type: Photo

Description: 'Jodine' (ex 'Eerbeek')
Image type: Photo

Description: livestock-carrier 'Rabunion IX' 1964 (ex 'Eerbeek')
Made By: © Anderiesse, P.J. (Piet)
Image type: Photo
Sources