Name ship: ALDABI

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1921
Classification Register:
IMO number:
Nat. Official Number: 13971 ROTT 1921
Category: Cargo vessel
Propulsion: Steamship
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Shelterdeck open
Masts: Two masts
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 3
Construction Data

Shipbuilder: Deutsche Werft A.G., Hamburg, Germany
Yardnumber: 14
Date Laid Down:
Launch Date: 1921-00-00
Delivery Date: 1921-10-31
Technical Data

Engine Manufacturer: Allgemeine Elektrizitäts-Gesellschaft A.G., Berlin, Germany
Engine Type: Steam, Turbine
Number of Cylinders:
Power: 2650
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: 0
Speed in knots: 11.00
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 4946.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 2993.00 Net tonnage
Deadweight: 8980.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 496000 Cubic Feet
Bale: 457000 Cubic Feet
 
Length 1: 400.30 Feet (British) Registered
Beam: 54.20 Feet (British) Registered
Depth: 27.40 Feet (British) Registered
Draught:
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
12 0 0 0 0 12
Configuration Changes

1927-01-18: Liggende te Rotrterdam van een nieuw brandmerk voorzien: 202 Z ROTT 1926

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1921-10-31 ADABI
Manager: Van Nievelt, Goudriaan & Co's Stoomvaart-Maatschappij N.V., Rotterdam, Netherlands
Owner: Van Nievelt, Goudriaan & Co's Stoomvaart-Maatschappij N.V., Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: NCGQ
Additional info: 1934 callsign PCJL

Ship Events Data

1937-12-06: Final Fate: De ALDABI vertrok op 6 december 1937 van Montevideo via Santos naar Rotterdam en Hamburg op reis met een lading graan en stukgoederen. Na een aanvankelijk voorspoedige reis is het schip op 9 december 1937 des morgens om 02.43 uur op ½ mijl van Cabo de Santa Marta Grande, ten zuiden van Florianopolis, plotseling met volle kracht tijdens nevelig weer, op de rotsen gelopen. De ALDABI was uit de koers geraakt, en daar over zee geen mist stond, alleen over land, misleid. Het licht van de vuurtoren van Cabo de Santa Marta Grande was derhalve onzichtbaar geweest. Aanvankelijk liet de stranding zich niet ernstig aanzien, doch de weersomstandigheden werden ongunstiger en bergingspogingen bleven zonder resultaat. Op 27 december brak de ALDABI in drieën en moest als verloren worden beschouwd. De navigatie van de gezagvoerder was onder de gegeven omstandigheden onzorgvuldig; veertien dagen ontzegging bevoegdheid. Opm.: Het schip was van Buenos Aires vertrokken en had vervolgens Montevideo aangelopen.

Ship Masters Data

Images


Description: Aldabi (1) 1921 met VNS schoorsteen
Image type: Photo

Description: De Aldabi (1) 1921 met van Nievelt schoorsteen
Image type: Photo
Sources


Year: 0000-00-00
Source: Book
Description: Behouden Vaart 1905 - 1955 Een halve eeuw Scheepvaart. Gedenkboek Van Nievelt, Goudriaan & Co's Stoomvaart Mij. N.V. - Jaar 1955.
Op de uitkijk, aan het roer. NIGOCO 75 Jaar. - Jaar 1980 - Donia Pers Producties, Rotterdam.
Van Nievelt, Goudriaan & Co. 1905 - 1980. ISBN 90 228 1850 0 - Jaar 1981 - Unieboek B.V., Bussum.
Van Nievelt, Goudriaan & Co's Stoomvaart Maatschappij (NIGOCO) - ISBN 90 6013 029 4 - Jaar 1995 - De Alk B.V., Alkmaar, Holland.
De vlag gestreken. De laatste jaren van de rederij Van Nievelt, Goudriaan & Co. door George Reuchlin. - Jaar 2000.