Name ship: ELISA JOHANNA

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1958
Classification Register: Germanischer Lloyd (GL)
IMO number: 5145790
Nat. Official Number: 4359 Z GRON 1970
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Flush deck
Masts: Three masts
Rig: 4 derricks
Lift Capacity: 3-5 ton each
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: Schiffswerft Heinrich Brand K.G., Oldenburg, German Federal Republic
Yardnumber: 141
Date Laid Down:
Launch Date: 1958-01-16
Delivery Date: 1958-03-20
Technical Data

Engine Manufacturer: Klöckner-Humboldt-Deutz A.G., Cologne (Köln), Germany
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 830
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Deutz Nr. 2149546-51 Type RV6M366 (420x660) (250 o/m)
Speed in knots: 10.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 960.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 536.00 Net tonnage
Deadweight: 1428.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 71000 Cubic Feet
Bale: 68000 Cubic Feet
 
Length 1: 64.98 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 61.85 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 10.80 Meters Breadth, extreme
Depth: 4.73 Meters Depth, moulded
Draught: 4.204 Meters Draught, maximum
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1958-03-20 HEINRICH BRAND
Manager: Kapitän Gerd Ernst de Buhr, Elsfleth, Germany
Owner: P/R Heinrich Brand, Elsfleth, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Elsfleth / Germany
Callsign: DDLQ
Additional info:

Date/Name Ship 1970-11-12 ELISA JOHANNA
Manager: N.V. Wijnne & Barends' Cargadoors- en Agentuurkantoren, Delfzijl, Netherlands
Owner: H. Buitenkamp N.V., Glimmen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PDXL
Additional info:

Date/Name Ship 1971-12-16 ELISA JOHANNA
Manager: Wijnne & Barends' Cargadoors- en Agentuurkantoren B.V., Delfzijl, Netherlands
Owner: N.V. Johanna Transport & Trading Company, Willemstad (NA), Netherlands Antilles
Shareholder: Hendrik Buitenkamp, Haren
Homeport / Flag: Willemstad (NA) / Netherlands Antilles
Callsign: PJQS
Additional info: Brandmerk: 1971 C 531

Date/Name Ship 1974-05-27 ELISA JOHANNA
Manager: Wijnne & Barends' Cargadoors- en Agentuurkantoren B.V., Delfzijl, Netherlands
Owner: H. Buitenkamp B.V., Haren, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Haren / Netherlands
Callsign: PDXO
Additional info:

Date/Name Ship 1976-05-19 ELISA JOHANNA
Manager: Wijnne & Barends' Cargadoors- en Agentuurkantoren B.V., Delfzijl, Netherlands
Owner: Rederij Elisa Johanna, Haren, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PDXO
Additional info:

Date/Name Ship 1979-11-02 JURHIL
Manager: Wijnne & Barends' Cargadoors- en Agentuurkantoren B.V., Delfzijl, Netherlands
Owner: Hiltje Gremmer-Buitenkamp, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PFFX
Additional info:

Date/Name Ship 1981-02-09 JOHANNA
Manager: Scheepvaartmaatschappij 'Phoenix' B.V., Rotterdam, Netherlands
Owner: Kornelis Hendrikus Broekmeulen & Johannes Kornelis Maria Broekmeulen, Vianen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PFED
Additional info:

Date/Name Ship 1981-08-20 JOHANNA
Manager: Tocor S.A., Panama, Panama R.P.
Owner: Tocor S.A., Panama, Panama R.P.
Shareholder: A. Broekmeulen, Rotterdam
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HO5391
Additional info:

Ship Events Data

1960-12-10: Aan de grond gelopen voor Söderhamn. 25 Mei 1961 vlotgebracht en gerepareerd.

1970-11-12: Op 12-11-1970 als "ELISA JOHANNA", zijnde een motorschip, metende 2772.158 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te Hamburg d.d. 03-03-1958, liggende te Emden (Duitsl.), door C.J.A. Matthijssen, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van brandmerk 4359 Z GRON 1970 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan B.B. zijde in het zijschot van het dekhuis op de kampanje, 4.00 m. uit hekplaat, 2.45 m. uit de lengteas en 1.35 m. uit dek.

1974-05-28: Op 28-05-1974 als "ELISA JOHANNA", zijnde een motorschip, metende 2720.52 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te Willemstad (Curaçao) no SINA 269 d.d. 10-12-1971, liggende te Groningen, door T. van 't Hof, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van brandmerk 4616 Z GRON 1974 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan B.B. zijde in het zijschot van het dekhuis op de kampanje, 3.85 m. uit hekplaat, 2.30 m. uit de lengteas en 1.45 m. uit dek. (Opm.: De door de Bewaarder vermelde oude merken zijnde 1971 C 531 en 4359 Z GRON 1970 zijn vernietigd.)

1976-05-19: De leden van de rederij Elisa Johanna waren: H. Buitenkamp B.V. te Haren 60/100 deel en Hiltje Gremmer-Buitenkamp te Winschoten, 40/100 deel.

1982-12-31: Final Fate: Onderweg van Rotterdam naar Barry met een lading tarwe op de rotsen gelopen bij Hartland Point (North Devon), gebroken door zware zeegang en verloren gegaan. Werd door de locale bevolking geheel leeggeroofd.
De Volkskrant 04-01-1983: Kustbewoners zetten traditie voort. Gestrand Nederlands schip door Britten leeggeroofd. Van onze correspondent Den Haag/Bideford — De in Panama geregistreerde kustvaarder Johanna (1425 ton) is bij Hartland Point in Devon (Groot-Brittannie) door tientallen streekbewoners geheel leeggeplunderd. Het schip liep er op nieuwjaarsdag op de rotsen. Volgens de Nederlandse kapitein A. Broekmeulen (37) uit Maassluis zijn ook veel persoonlijke eigendommen gestolen. „Kleren, koffer, hele patrijspoorten, je kunt het niet zo snel bedenken of de horde heeft het wel meegenomen. Ik heb nog geprobeerd ze tegen te houden maar dat was onbegonnen werk. Als je tegen twee mensen zei dat ze de spullen neer moesten leggen, liepen twee seconden later twee anderen er weer mee weg." aldus kapitein Broekmeulen. De Johanna was met een lading consumptie-tarwe van Rotterdam onderweg naar Barry in Zuid-Wales. Het schip liep bij niet al te zware wind op nieuwjaarsdag rond vijf uur op de rotsen. Broekmeulen wil niet veel kwijt over de oorzaak, behalve dat het een menselijke fout was. De zevenkoppige bemanning werd na de schipbreuk met een helikopter en een reddingboot van boord gehaald
De Telegraaf 04-01-1983: Britten plunderen op rotsen gelopen Nederlands schip. Maassluis: De in Panama geregistreerde kustvaarder “Johanna” 1425 ton is na op nieuwjaarsdag op de rotsen bij Hartland Point in Devon (Groot-Brittanniё) te zijn gelopen, totaal leeg geplunderd door honderden streekbewoners. Diefstal: Volgens de Nederlandse kapitein Adriaan Broekmeulen (37) uit Maassluis hebben de plundelaars de 25 jaar oude kustvaarder niet alleen geplunderd, maar is er ook veel vernield en zijn veel persoonlijke eigendommen gestolen. Kleren, koffers, hele patrijspoorten, je kunt het niet zo gek bedenken of de horde heeft het wel meegenomen. Ik heb nog geprobeerd ze tegen te houden maar dat was onbegonnen werk. Als je tegen twee van die mensen zei dat ze van de spullen moesten neerleggen, liepen twee seconden later anderen er eer mee weg Het was een onbegonnen zaak om er iets aan te doen, aldus kapitein Broekmeulen gisteren vanuit zijn hotel in Bideford. Menselijk fout. De “Johanna“ was met een lading consumptie-tarwe van Rotterdam op weg naar de haven Barry in Wales. Op de ochtend van nieuwjaarsdag liep het schip tijdens niet al te zware wind rond vijf uur op de rotsen bij Hartland Point. Broekmeulen wil niet veel kwijt over de oorzaak, behalve dat het een menselijke fout was. Het gebeurde tijdens de wacht van de Nederlandse stuurman. Gered. De bemanning drie Nederlanders en vier Aziaten werd vervolgens onder niet al te moeilijke omstandigheden met een helikopter en een reddingsboot van boord gehaald.
Leeuwarder courant 04-01-1983: Geplunderd schip. Hartland Point - De in Panama geregistreerde kustvaarder Johanna ligt sinds 1 januari op de rotsen van Hartland Point in het zuidwesten van Groot- Brittannie. Volgens de Nederlandse kapitein Adriaan Broekmeulen (37) uit Maassluis strandde het schip door een menselijke fout. De bemanning werd van boord gehaald. Toen men uren later weer ging kijken, bleek de Johanna droog te liggen. Het krioelde er van de mensen die met meegenomen ladders aan boord klommen om het schip van alle kostbaarheden (inbegrepen persoonlijke bezittingen van de bemanning) te ontdoen. „Kleren, koffers, hele patrijspoorten, je kunt hel niet bedenken of de horde heeft het wel meegenomen," aldus kapitein Broekmeulen.
De Telegraaf 05-01-1983: Kapitein en bemanning gestrande coaster nu berooid thuis. 'Van een onzer verslaggevers. Schiphol, woensdag. Totaal berooid en zichtbaar aangeslagen zijn gisteravond kapitein Adriaan Broekmeulen (37) uit Maassluis en de zes bemanningsleden van de bij Engeland aan de grond gelopen en vervolgens geheel leeggeroofde kustvaarder Johanna, op Schiphol aangekomen.
Het Vrije Volk 06-01-1983: Eis kapitein: 2 mln. Rotterdam/Hartland'— Kapitein Cornelis Broekmeulen van het vrachtschip Johanna, dat werd leeggeplunderd nadat het op Oudejaarsdag was vastgelopen voor de westkust van Zuid-Engeland, gaat een schadevergoeding van Fl. 2 miljoen eisen van de Britse regering. Broekmeulen vindt dat onvoldoende beschermd is tegen de plunderaars.
Het Vrije Volk 10-03-1983: Steekspel om schadevergoeding. Coaster Johanna is reddeloos verloren. (Van onze verslaggever Gert van Engelen) Rotterdam/Vianan — Het zal nog jaren duren voordat vast komt te staan of de Britse regering verantwoordelijk gesteld kan worden voor het leegplunderen van het vrachtschip Johanna, op Oudejaarsnacht. De Griekse eigenaar van de coaster heeft een schadeclaim van ƒ 2 miljoen ingediend, maar advocaten van zijn verzekeringsmaatschappij staat een bittere, juridische slag te wachten: "Over het zeerecht zijn zoveel boeken geschreven dat je er het Rotterdamse stadhuis mee kunt vullen." Dit vertelde ons gisteren in Vlanen Cornelis Broekmeulen (63), vader van de kapitein van de Johanna. "Die advocaten weten 't zelf ook niet zo goed. Het wordt nog een heel proces. Omdat we daar toch geen- invloed op kunnen uitoefenen, hebben we er maar gauw afstand van genomen." Zijn zoon Arie (42), woonachtig te Maassluis, is inmiddels door de Griekse reder volledig schadeloos gesteld, evenals de overige bemanningsleden. „Alle bezittingen die zij zijn kwijtgeraakt toen het schip werd leeggeroofd, zijn vergoed, en ze hebben ook nog twee maanden loon gekregen. Dat is meegenomen want je kunt het slechter treffen," aldus Cornelis Broekmeulen. Het vrachtschip (960 ton) was met graan op weg van Rotterdam naar Wales toen het op oudejaarsdag bij Hartland Polnt vast liep voor de kust van North Devon, in Zuid- West Engeland. De schipbreuk was niet het gevolg van slecht weer, maar — volgens de heer Broekmeulen — van „een menselijke fout": „De stuurman was in slaap gevallen. Nadat de politie de rampcoaster' geïnspecteerd en verlaten had, klommen meer dan honderd mensen aan boord, en haalden gretig alles weg wat zij konden. Een overrompelde Arie Broekmeulen vertelde Het Vrije Volk destijds: „Ze hadden het hele schip gesloopt. De klok uit de stuurhut en zelfs de bril van mijn wc hadden ze weggesloopt. Kleren, koffers, hele patrijspoorten, je kunt het niet zo snel bedenken of de horde had het wel meegenomen." De plunderaars verklaarden later tegenover journalisten dat zij in de veronderstelling verkeerden dat het schip was afgestoten. Maar het dagblad The Times wees er op dat het dan nóg de vraag is of zij zich aan boord hadden mogen begeven. Verder hebben de plunderaars nagelaten hun buit aan te geven bij de plaatselijke, zogeheten Ontvanger van Wrakgoederen, zoals een wet uit 1894 voorschrijft. De Griekse eigenaar van het schip, dat onder Panamese vlag voer, ging onmiddellijk in de aanval. Hij beschuldigde de Britse regering ervan gefaald te hebben in het beschermen van de Johanna tegen plunderaars, en eiste een schade-vergoeding van ƒ2 miljoen. Het schip had gered kunnen worden als er politiebewaking was geweest, beweert volgens Broekmeulen de reder. Advocaten van de betrokken assuradeuren bereiden zich nu voor op een voorlopig onafzienbaar, juridisch gevecht. De afloop zal Cornelis Broekmeulen en diens zoon een zorg zijn. „Arie zit alweer op zee," zegt de heer Broekmeulen. ,Hlj was er kapot van, toen, dat kan ik je beloven. Het zal je maar gebeuren dat je schip vastloopt. Maar we hebben het nu van ons afgezet." De Johanna is reddeloos verloren. Het schip is in drie stukken gebroken. „Het is total loss. Het zal er wel blijven liggen, want niemand zal het willen, weghalen," besloot Broekmeulen gelaten.

Ship Masters Data

Images


Description: Elisa Johanna 1958
Image type: Photo

Description: 'Elisa Johanna' moored in the Hunzehaven, Port of Groningen, Summer 1979.
Made By: © Johannes, L.M. (Leo)
Image type: Photo

Description: 'Jurhil' (ex 'Elisa Johanna')
Image type: Photo

Description: Jurhil 1958 ex. Heinrich Brand ex. Elisa Johanna , moored at Harlingen 1980.
Made By: © Olinga, F.J. (Frits)
Image type: Photo

Description: Jurhil 1981 moored at Delfzijl.
Made By: © Olinga, F.J. (Frits)
Image type: Photo

Description: 'Johanna' (ex 'Elisa Johanna') grounded near Hartland Point, 31-12-1982.
Image type: Photo
Sources