Name ship: ELJO

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1949
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO number: 5130783
Nat. Official Number: 2354 Z AMST 1949
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Raised quarter deck
Masts: Two masts
Rig: 2 derricks
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: De Haan & Oerlemans, Heusden, Netherlands
Yardnumber: 251
Date Laid Down:
Launch Date: 1949-02-12
Delivery Date: 1949-04-23
Technical Data

Engine Manufacturer: Maschinenfabrik Augsburg-Nürnberg A.G., Augsburg, German Federal Republic
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 8
Power: 400
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: MAN Type (285x420)
Speed in knots: 10.00
Number of screws:
 
Gross Tonnage: 493.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 249.00 Net tonnage
Deadweight: 625.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 32343 Cubic Feet
Bale: 28874 Cubic Feet
 
Length 1: 50.50 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 47.11 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 8.24 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.82 Meters Depth, moulded
Draught:
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1949-00-00 ELJO
Manager: N.V. Scheepvaartbedrijf 'Gruno', Amsterdam, Netherlands
Owner: N.V. Eljo, Amsterdam, Netherlands
Shareholder: J. Hille, Amsterdam
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PDXD
Additional info: 1951-59 managers Gruno, Dublin

Date/Name Ship 1962-01-10 GINO SCARDIGLI
Manager: Rino Camalich, Leghorn, Italy
Owner: Rino Camalich, Leghorn, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Leghorn / Italy
Callsign: INUB
Additional info:

Ship Events Data

1949-04-21: Op 21-04-1949 als ELJO, zijnde een stalen motorschip, metende 1396.14 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no. 7643 d.d. 22-03-1949, liggende te Rotterdam, door C. Matthijssen, asp. scheepsmeter te Rotterdam, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 2354 Z AMST 1949 op het achterschip midscheeps in achterkant achterste dekhuis, 3.40 m. uit de hekplaat, 0 m. uit de lengteas, 1.40 m. boven dek.

1956-02-01: Liep Penzance binnen voor reparatie van de pomp van de hoofdmotor. Ze was onderweg van Mostaganem naar Liverpool en vertrok, na reparatie, weer op 3 maart.

1958-03-05: Door de sleepboot 'Blankenburg' van St. Malo naar Maassluis gesleept vanwege problemen met de hoofdmotor.

1963-09-00: Classed LR until 9/63, then RI.

1966-10-01: Final Fate: Onderweg met een lading steenzout en stukgoed van Porto Empedocle naar Savona, met slagzij in zwaar weer gezonken. Het overgaan der lading bemerkte men rond 04.00 uur, Isola de Gorgona in zicht hebbende. De koers wijzigde men toen richting Livorno. Deze haven haalde men niet, kort voor de ondieptes van Secche de Meloria zonk het schip. De acht bemanningsleden werden gered door twee sleepboten, de "Porto di Livorno" en de "Oreste Neri", uit Savona. De sleepboten arriveerden op het moment dat het schip zonk en de bemanning in zee was gesprongen.

Ship Masters Data

Images


Description: Eljo 1949
Image type: Photo

Description: Eljo 1949
Image type: Photo

Description: Eljo 1949
Image type: Photo
Sources