Name ship: ELLEWOUTSDIJK

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1906
Classification Register:
IMO number:
Nat. Official Number:
Category: Cargo vessel
Propulsion: Steamship
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Flush deck
Masts:
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: N.V. Scheepswerf v/h. Jan Smit Czn., Alblasserdam, Netherlands
Yardnumber: 438
Date Laid Down:
Launch Date: 1906-00-00
Delivery Date: 1906-08-00
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Koninklijke Maatschappij 'De Schelde', Flushing (Vlissingen), Netherlands
Engine Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 950
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: (21 , 35 & 57 - 39)
Speed in knots:
Number of screws:
 
Gross Tonnage: 2229.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 1412.20 Net tonnage
Deadweight: 3850.00 tons deadweight (1016 kg)
 
Length 1: 303.60 Feet (British) Registered
Beam: 43.10 Feet (British) Registered
Depth: 20.00 Feet (British) Registered
Draught:
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1906-08-00 ELLEWOUTSDIJK
Manager: Firma Solleveld, Van der Meer & T.H. van Hattum, Rotterdam, Netherlands
Owner: Firma Solleveld, Van der Meer & T.H. van Hattum, Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: NPQR
Additional info:

Date/Name Ship 1909-00-00 ELLEWOUTSDIJK
Manager: N.V. Solleveld, Van der Meer & T.H. van Hattum's Stoomvaart Maatschappij, Rotterdam, Netherlands
Owner: N.V. Solleveld, Van der Meer & T.H. van Hattum's Stoomvaart Maatschappij, Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: NPQR
Additional info:

Ship Events Data

1915-12-30: Final Fate: Het vrachtschip ss. 'ELLEWOUTSDIJK' (1906) van Solleveld, van der Meer & van Hattum's Stoomvaart Maatschappij te Rotterdam loopt, varende op de Noordzee bij het lichtschip 'Galloper', op een door de Duitse onderzeeboot 'UC 10' gelegde mijn en gaat verloren. Alle opvarenden kunnen worden gered door het ss. 'Batavier II' van de Batavier Lijn.


Ship Masters Data

Images


Description: 'Ellewoutsdijk' 1906
Image type: Photo

Description: 'Ellewoutsdijk' (bj 1906)
Image type: Photo
Sources

General information regarding this ship

NRC 020111
Livorno, 30 december. Op reis van Barry naar hier werd tijdens zeer slecht weer in de ruimen 2 en 3 bij de bakboords kimmen van het s.s. ELLEWOUTSDIJK ontdekt, dat er aldaar ongeveer 10 duim water per dag werd gemaakt. Bij het lossen verminderde het water maken, waarschijnlijk doordat er minder drukking was. De gezagvoerder is van mening dat er enige klinknagels, onlangs vernieuwd, zijn geknapt. Wanneer de lading is gelost zal er een onderzoek plaatshebben en zal men de schade door cement voorlopig repareren. Het wordt onnodig geoordeeld om te dokken en verondersteld wordt, dat een certificaat van zeewaardigheid zal worden uitgereikt om erts voor Rotterdam te laden.

RN 311215
De ELLEWOUTSDIJK gezonken. Het stoomschip ELLEWOUTSDIJK is in de Noordzee bij het lichtschip Galloper op een mijn gelopen en vergaan. De bemanning is gered door het naar Rotterdam stomende stoomschip BATAVIER III. Het bericht werd hedenmiddag om 1 uur ter Beurze ontvangen per draadloos telegram via Scheveningen, ondertekend door kapitein Den Broeder van de Batavier-boot.
De ELLEWOUTSDIJK was een stalen schroefstoomschip, in 1906 gebouwd, metende bruto 2.229 en netto 1.403 reg. ton, in Lloyds Register geclassificeerd. Het. schip stond onder commando van kapt. R. Teensma en was een van de 9 schepen van de rederij van de firma Solleveld, Van der Meer & Van Hattum. Het was gisteravond van hier naar Portland vertrokken in ballast. Schip en lading waren verzekerd op Rotterdamse beurspolis voor NLG 700.000. Kortgeleden nog had de firma Solleveld, Van der Meer en Van Hattum het schip aan een Noorse rederij kunnen verkopen voor NLG 1.200.000, doch had dit aanbod afgewezen wegens de hoge stand van de vrachten en de behoefte aan scheepsruimte.