Name ship: AARDENBURGH

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1938
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO number: 5000574
Nat. Official Number: 9199 Z ROTT 1955
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Half shelterdeck
Masts: Two masts
Rig: 4 derricks, 4 winches.
Lift Capacity: 1 x 7 and 3 x 3 ton each.
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: E.J. Smit & Zoon's Scheepswerven N.V., Westerbroek, Netherlands
Yardnumber: 654
Date Laid Down:
Launch Date: 1938-04-22
Delivery Date: 1938-07-04
Technical Data

Engine Manufacturer: Humboldt-Deutz Motoren A.G., Cologne (Köln), Germany
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 575
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Deutz Type (370x580)
Speed in knots: 10.00
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 499.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 241.00 Net tonnage
Deadweight: 720.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 44650 Cubic Feet
Bale: 41177 Cubic Feet
 
Length 1: 53.75 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 51.89 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 8.91 Meters Breadth, extreme
Depth: 3.49 Meters Depth, moulded
Draught: 3.610 Meters Draught, maximum
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1938-07-04 SCHELDT
Manager: Wm. H. Müller & Co. (London) Ltd, London, Great Britain
Owner: Vianda Steamship Company Ltd, London, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: London / Great Britain
Callsign: MMVN
Additional info: official number 166489

Date/Name Ship 1955-03-07 AARDENBURGH
Manager: Wm H. Müller & Co. N.V., Rotterdam, Netherlands
Owner: Wm H. Müller & Co. N.V., Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PCAS
Additional info:

Date/Name Ship 1966-03-15 AARDENBURGH
Manager: Wm H. Müller & Co. (Batavier) N.V., Rotterdam, Netherlands
Owner: Wm H. Müller & Co. (Batavier) N.V., Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PCAS
Additional info:

Date/Name Ship 1966-05-04 VITTORIO PALADINI
Manager: Vittorio Paladini, Viareggio, Italy
Owner: Vittorio Paladini, Viareggio, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Viareggio / Italy
Callsign: IVPZ
Additional info: Verkocht voor GBP 30.000 op 4mei 1966.

Date/Name Ship 1974-00-00 VITTORIO PALADINI
Manager: Isidoro Avallone, Viareggio, Italy
Owner: Isidoro Avallone, Viareggio, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Viareggio / Italy
Callsign: IVPZ
Additional info:

Date/Name Ship 1975-00-00 VITTORIO PALADINI
Manager: Compagnia di Navigazione Mediterranea, Rome, Italy
Owner: Compagnia di Navigazione Mediterranea, Rome, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Rome / Italy
Callsign: IVPZ
Additional info:

Ship Events Data

1938-04-27: NvhN 27-04-1938: Westerbroek. Van de werf van de N.V. E. J. Smit & Zoon, te Westerbroek, liep met goed gevolg van stapel, een nieuw motorschip voor het Engelsche kantoor van Wm H. Muller & Co. De doopplechtigheid werd verricht door mrs. Grey, echtgenoote van den directeur der reederij, die het. schip doopte "SCHELDT". Het schip is 750 ton D.W. en wordt uitgerust met een 600 p.k. Deuz-Diesel motor. Dezelfde Maaschapppij heeft nog een zusterschip bij de N.V. E. J. Smit & Zoon in bestelling gegeven.

1938-07-07: De Tijd 07-07-1938: Scheepsbouw. Het bij E. J. Smit & Zonen's Scheepswerven te Westerbroek, voor Wm. H. Muller & Co. te London gebouwde m.s. „SCHELDT" heeft een goed geslaagden proeftocht gehouden. Het schip meet bruto 400 ton en is voorzien van een Deutz Diesel motor, met een capaciteit van 575 P.K.

1938-09-09: NvhN 09-09-1938: Schepenverkoop. Het m.s. „SCHELDT", groot bruto 497 ton, gebouwd in 1938, van Wm. H. Muller & Co. te Rotterdam, is verkocht aan de Vianda Steamship Comp. te Londen.

1955-03-21: Op 21-03-1955 als AARDENBURGH, zijnde een motorschip, metende 1472.53 m3 bruto inhoud volgens opgave Bewaarder, liggende te Rotterdam, door A. van der Velden, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Rotterdam, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 9199 Z ROTT 1955 op het achterschip aan SB zijde in achterkant dekhuis op verlengde kampanje, 5.60 m. uit hekplaat, 1.00 m. uit lengteas en 1.50 m. uit dek.

1955-09-27: Het Vrije Volk 28-09-1955: AARDENBURGH 27 bij loodsboot Molengat naar Den Helder. Loopt Den Helder aan om schip te rechten, lading is gaan schuiven.

1956-09-25: De Waarheid 25-09-1956: Kapitein „AARDENBURGH" moest vóórkomen. Ook de techniek is menselijk... „Het bergt bepaalde gevaren in zich wanneer zeevarenden een te grote betrouwbaarheid gaan hechten aan bepaalde hulpmiddelen bij de navigatie. Men komt er dan gauw toe de klassieke navigatiemiddelen achterwege te laten, terwijl men vergeet dat de technische hulpmiddelen min of meer kunnen falen door — zij het soms zeer geringe — afwijkingen." Dit is de lering die de hoofdinspecteur voor de scheepvaart, de heer J. Metz wilde trekken uit het ongeval met het motorschip „Aardenburgh" dat op 22 september van het vorige jaar ter hoogte van Terheiden aan de grond liep en zwaar werd beschadigd. Het schip was uitgerust met een z.g. Decca-radio-plaatsbepalingssysteem, dat een zekere reputatie geniet bii zeelieden. De kapitein had echter een te weinig intensieve controle op dit systeem uitgeoefend. De heer Metz nam hem echter vooral kwalijk, dat hij naast dit technische systeem geen andere middelen had gebruikt, zoals het echolood ter controle van de koerslijn. Toch wilde hij rekening houden met de psychologische achtergrond, dat zeelieden vertrouwen op de hulpmiddelen en hij vroeg de Raad voor de Scheepvaart de gezagvoerder van de „Aardenburgh" te straffen met het uitspreken van een berisping.

1959-08-25: De Tijd/De Maasbode 25-08-1959: Nederlandse matroos in Zweden verdronken. De Nederlandse matroos J. Hordijk. 24 jaar en wonende te Rotterdam, is in Zweden verdronken. Toen zijn schip, de AARDENBURGH zondag in de haven van Karlshamn lag is Hordijk gaan zwemmen. Hij keerde niet terug en naspeuringen hadden geen resultaat. Het vermoeden dat hij was verdronken is vandaag bevestigd: het stoffelijk overschot is gevonden.

1966-05-00: Classed BC until 05.1966, thereafter RI.

1966-05-05: Het Vrije Volk 05-05-1966: Coaster naar Italië verkocht. (Van een onzer verslaggevers) De 760 ton metende Nederlandse coaster AARDENBURGH van Wm. H. Muller en Co. (Batavier) is doorbemiddeling o.a. van Supervision Shipping en Trading Co. te Rotterdam naar Italië verkocht. Het schip zal vrijdag via een Engelse- haven vertrekken onder de nieuwe naam VITTORIO PALADINI.

1993-00-00: Lloyd's laat de registratie vervallen omdat het nog bestaan van het schip twijfelachtig is.

Ship Masters Data

Images


Description: De SCHELDT, later AARDENBURGH, ligt klaar bij de werf van Smit om voor proeftocht en overdracht naar Delfzijl gesleept te worden.
Image type: Photo

Description: Scheldt 1938
Image type: Photo

Description: Scheldt 1938
Image type: Photo

Description: Aardenburgh 1938 ex Scheldt.
Image type: Photo

Description:
Image type: Photo

Description: De verkoopacte van 7 maart 1955, waarbij de SCHELDT voor GBP 35.000 wordt overgedragen aan de Nederlandse moedermaatschappij.
Made By: © Zee, T. van der (Teun)
Image type: Document
Sources