Name ship: ELS TEEKMAN

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1962
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO number: 5102516
Nat. Official Number: 3840 Z GRON 1962
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Flush deck
Masts: Two masts
Rig: 2 derricks
Lift Capacity: 2 ton each
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: N.V. Scheepswerf 'Appingedam' v/h A. Apol C.V., Appingedam, Netherlands
Yardnumber: 192
Date Laid Down: 1962-00-00
Launch Date: 1962-09-26
Delivery Date: 1962-11-27
Technical Data

Engine Manufacturer: Motoren Werke 'Mannheim' A.G. (MWM), Mannheim, Germany
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 350
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: MWM Nr. 15063/048 Type RH435S (240x350) 500 rpm.
Speed in knots: 8.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 399.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 230.00 Net tonnage
Deadweight: 519.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 27700 Cubic Feet
Bale: 25600 Cubic Feet
 
Length 1: 48.49 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 45.97 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.93 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.79 Meters Depth, moulded
Draught: 2.99 Meters Draught, maximum
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1962-11-27 ELS TEEKMAN
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Netherlands
Owner: Jan Teekman & Wed. Aaltje Teekman-Galenkamp, Delfzijl, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PDXR
Additional info:

Ship Events Data

1962-05-09: Het schip in aanbouw wordt op 09-05-1962 bij het Kadaster teboekgesteld als ELS TEEKMAN. Eigenaren: Jan Teekman, reeder te Hattem 6/10 en Aaltje Teekman- Galenkamp, z.b. te Zwolle 4/10 deel. Voltooid op 23-11-1962.

1962-11-29: NvhN 29-11-1962: Proefvaart ELS TEEKMAN. Op de Eems werd een proefvaart gemaakt met het nieuwe motorkustvaartuig Els Teekman, dat is gebouwd bij de Scheepswerf Appingedam N.V. (voorheen A. Apol CV.) te Appingedam voor rekening van de heer J. Teekman te Hattem en mevr. Teekman-Galenkamp te Zwolle. De Els Teekman is van het gladdektype met een draagvermogen van ongeveer 527 ton. De lengte bedraagt 47.50 meter. Met de 300 pk motor werd een snelheid behaald van ruim 9 mijl.

1970-11-26: Final Fate: Onderweg van Goole naar Delfzijl met een lading stukgoed, in dichte mist gezonken na aanvaring met het Deense m.s. 'Thuroklint', op 2 mijl ten zuidwesten van het lichtschip Terschellingerbank. De bemanning werd gered door de 'Thuroklint' en in Harlingen aan wal gezet.

1970-11-27: Het Vrije Volk 27-11-1970: Kustvaarder in vijf minuten gezonken. (Van een onzer verslaggevers) Harlingen — Binnen vijf minuten is gistermiddag de kustvaarder Els Teekman van rederij Teekman te: Hattum gezonken na een. aanvaring op de Noordzee met het Deense vaartuig Thuro Klint. Het gebeurde in dichte mist op achttien zeemijl zuidwestelijk van lichtschip Schellingerbank. De bemanning van de Els Teekman werd door de Deen aan: boord genomen, die beschadigd en wel om elf uur 's avonds in Harlingen arriveerde. De Thuro Klint werd op verzoek van de Hattumse rederij aan de ketting gelegd.

1970-11-27: Leeuwarder Courant 27-11-970: Coaster boven Terschelling in grond geboord. Nabij het lichtschip „Terschellingerbank" is gistermiddag de Nederlandse kustvaarder „Els Teekman" door een Deense coaster, de „Thuroklint" in de nieuwe ET-route in de grond geboord. De beide schepen kwamen op anderhalve kilometer ten zuidwesten van het lichtschip (ongeveer 55 km recht ten noorden van Den Helder) met elkaar in aanvaring in dichte mist. De „Els Teekman" (kapitein A. C. Drinkwaard) zonk binnen de vijf minuten. Alle bemanningsleden (nu vier koppen, anders vijf) konden tijdig overstappen op de Deense kustvaarder, die een gat van een meter grootte in de voorsteven had gekregen. De Deen vroeg via de kustwacht van West-Terschelling een loods aan. Gisteravond laat liep de „Thuroklint" de haven van Harlingen bininen. Het schip had op eigen kracht verder kunnen varen dank zij de kalme zee. Het schip meet 300 bruto registerton. De Nederlandse coaster, die acht jaar oud was en 399 ton d.w. meet, behoort toe aan rederij J. Teekman te Hattem. De reddingboot „Carlot", die van Terschelling was uitgevaren, hoefde geen dienst te doen, evenmin ais de zeesleper „Holland" van Doeksen. De „Thuroklint" onder commando van kapitein H. P. Madsen, werd gisteravond na aankomst in de Harlinger haven door deurwaarder Ph. B. van der Tol uit Leeuwarden aan de ketting gelegd. Dit geschiedde op verzoek van mr. J. de Goede uit de Friese hoofdstad, die handelde in opdracht van de verzekeraars van het vergane schip, waarvan de lading een waarde van — naar verluidt — negen ton vertegenwoordigde. Het schip van rederij Teekman was met stukgoed op weg van Delfzijl naar Goole.

Ship Masters Data

Images


Description: Els Teekman on her launching day (26-09-1962)
Made By: © Willemsen, A.
Image type: Photo

Description: Els Teekman trials 27-11-1962.
Image type: Photo

Description: Els Teekman 1962 bij Scheepswerf Vuijk te Capelle a/d IJssel.
Made By: © Goudriaan, J. (Koos)
Image type: Photo

Description: 'Els Teekman'
Image type: Photo
Sources