Name ship: EMMA

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1891
Classification Register: Germanischer Lloyd (GL)
IMO number:
Nat. Official Number:
Category: Cargo vessel
Propulsion: Steamship
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck:
Masts:
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull: Iron
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: Schiffswerft von Henry Koch A.G., Lübeck, Germany
Yardnumber:
Date Laid Down:
Launch Date: 1891-06-00
Delivery Date: 1891-07-31
Technical Data

Engine Manufacturer: C. Dävel,
Engine Type: Steam, Compound
Number of Cylinders: 2
Power: 250
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 0
Speed in knots: 7.00
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 140.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 68.00 Gross tonnage
Deadweight: 150.00
 
Length 1: 31.4 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 31.32 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 6.38 Meters Breadth, extreme
Depth: 3.11 Meters Breadth, moulded
Draught: 2.8 Meters Draught, maximum
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1891-07-31 GEORG
Manager: J. Stadtlander, Geestemünde, Germany
Owner: J. Stadtlander, Geestemünde, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Geestemünde / Germany
Callsign: KRFM
Additional info:

Date/Name Ship 1907-08-17 GEORG
Manager: Joh. Wurtmann, Geestemünde, Germany
Owner: Joh. Wurtmann, Geestemünde, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Geestemünde / Germany
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1908-11-00 EMMA
Manager: Eitel Veenning, Groningen, Netherlands
Owner: Groninger-Bremer Stoomboot Maatschappij, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: NPTC
Additional info:

Ship Events Data

1891-00-00: Gebouwd als trawler. Het werd getuigd als gaffelschoener.

1908-11-03: 03.11.1908 ingeschreven in het kadaster. Meetbrief (nr:1764) afgegeven 15-okt. 1908. Het schip is voor 30.000,- Reichsmark aangekocht en na aankoop voor ongeveer 4 a 5.000,-- gulden op een werf in Groningen vertimmerd, alvorens in 12.1908 in de dienst Groningen-Delfzijl-Emden-Bremerhaven-Bremen kon worden ingezet voor GBSM (Groninger Bremer Stoomboot Maatschappij).
In 1909 blijkens de inschrijvingen in het kadaster was het schip ultimo 1909 voor 28.000,-- gulden met hypotheek bezwaard! Het was op dat tijdstip voor 25.000,-- gulden verzekerd. In 1909 werd zonder aanduiding van reden de acte van het Stoomwezen ingetrokken. Waarschijnlijk waren kostbare reparaties noodzakelijk aan de machinerie en waren deze verplicht gesteld door de SI. Het schip had van SI een tot 10 maart 1910 geldig “Voorlopig Certificaat”

1910-01-24: Final Fate: Op 24.01.1910 onderweg met 41,5 ton aardappelen, 7,5 ton uien en 4 zakken hardbrood van Groningen via Emden naar Bremerhaven voelde men om ca. 21.00 uur het schip stoten en kwam er water in de machinekamer. Het water bleef stijgen ondanks pompen en te 22.00 uur besloot men terug te keren. Maar on 23.00 uur doofde het water de vuren en bleef de machine stilstaan. Men zette enige zeilen bij, maar de volgende ochtend om 03.00 uur zonk het schip met gezette fok en bazaan in 5 tot 6 vadem water boven het eiland Juist. De bemanning werd na 8 uur in een open boot opgenomen op de in de Oostereems liggende aak “Goede Verwachting”. Zij bereikte later het eiland Borkum en reisde per boot via Emden naar Delfzijl.

Ship Masters Data

Images


Description:
Image type: Photo
Sources