Name ship: EMMA

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1918
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO number:
Nat. Official Number: 10723 ROTT 1918
Category: Cargo vessel
Propulsion: Aux. Sailing Vessel
Type: Schooner
Standard Ship Type:
Type Deck:
Masts: Three masts
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: J.Th. Wilmink & Co., Groningen, Netherlands
Yardnumber: 102
Date Laid Down:
Launch Date:
Delivery Date: 1918-01-06
Technical Data

Engine Manufacturer: Machinefabriek Steyaard & Jannette Walen, Rotterdam, Netherlands
Engine Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 2
Power: 130
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Steywal (Gloeikop), 15 1/4-16 1/2
Speed in knots: 8.00
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 332.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 245.00 Net tonnage
Deadweight: 500.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 44.35 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 41.67 Meters Registered
Beam: 8.05 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.60 Meters Registered
Draught: 3.15 Meters Registered
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1918-01-06 EMMA
Manager: N.V. Vrachtvaart-Maatschappij 'Neerlandia', Rotterdam, Netherlands
Owner: N.V. Maatschappij tot Exploitatie van het Motorschoenerschip 'Hermanos', Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: NPTC
Additional info:

Date/Name Ship 1922-02-08 ELSINA
Manager: Engel Brouwer, Gasselternijveenschemond, Netherlands
Owner: Engel Brouwer, Gasselternijveenschemond, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Gasselternijveenschemond / Netherlands
Callsign: NPRS
Additional info: Koopprijs HFl 30.000,--

Ship Events Data

1918-02-12: Dagregister deel 22, nummer 166. Dertien Februari 1918. De ondergeteekende Carl Hetszel, wonende te Rotterdam, directeur van de aldaar gevestigde naamlooze Vennootschap Vrachtvaart Maatschappij Neerlandia, welk de directie voert van de eveneens te Rotterdam gevestigde naamlooze Vennootschappij tot Exploitatie van het motorschoenerschip Hermanos, alsoo van deze vennootschap ten delende, verklaart dat laatstgemelde vennootschap de eigenares is van het stalen driemastschoenerschip `Emma`, groot netto 632,35 m3 of 245,11 register ton, welk schip nog nimmer in de openbare registers is te boek gesteld. Rotterdam, 12 Februari 1918. Getekend C. Hetszel. In de kantlijn staat bijgeschreven: Gebrand 10723 ROTT 1918 door den scheepsmeter A. Smit te Groningen.

1921-12-16: Op 16-12-1921 wordt de `Emma` door de N.V. Maatschappij tot Exploitatie van het motorschoenerschip Hermanos voor HFl. 40,000,-- verkocht aan Maurits van den Burgh, koopman te Rotterdam. Deze verkoop werd blijkbaar niet geŽffectueerd want het schip wordt op 07-12-1922 door dezelfde N.V. Maatschappij tot Exploitatie van het motorschoenerschip Hermanos voor HFl. 25.000,-- verkocht aan aan Dirk Cornelis Muhring, scheepsmakelaar te Rotterdam, die het op dezelfde dag voor HFl. 30.00,-- doorverkoopt aan Engel Brouwer te Gasselternijveenschemond.

1925-12-29: NRC 03.01.1926: Skaw, 29 december:
De Nederlandsche driemast motorschoener 'Elsina', met een lading gerst van Bandholm naar Oslo, is hier met gescheurde zeilen en een verbrijzelde boot binnengelopen. Bovendien is de motor beschadigd.

1926-02-24: Final Fate: Onderweg van Oslo naar Karrebaeksminder met 476 ton natte cellulose op 24 februari 1926 ten gevolge van ijswerking lek geworden in de Noordzee en gezonken op 30 mijl zuidwest van Lille Faerder in het Skagerrak. De bemanning werd gered.
NRC 26.02.1926: Londen, 26 februari:
Volgens een telegram uit Frederikshavn is de Nederlandsche schoener 'Elsina', met een lading houtpulp van Oslo naar Karrebecksminde, dertig mijl van Faerder ten gevolge van het ijs gezonken. De bemanning is gered en te Skaw geland.
Oslo, 26 februari: De bemanning van de Nederlandse schoener 'Elsina' werd door een Duitse stoomtrawler gered en te Skaw aan land gebracht.

Ship Masters Data

Images


Description: De EMMA, voltooid liggend bij de werf van Wilmink te Groningen.
Image type: Photo
Sources