Name ship: ENERGIE II

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1918
Classification Register:
IMO number:
Nat. Official Number:
Category: Cargo vessel
Propulsion: Steamship
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Raised quarter deck
Masts:
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull:
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: N.V. Haarlemsche Scheepsbouw Maatschappij, Haarlem, Netherlands
Yardnumber: 54
Date Laid Down:
Launch Date: 1918-00-00
Delivery Date: 1918-08-00
Technical Data

Engine Manufacturer: Burgerhout's Machinefabriek & Scheepswerf N.V., Rotterdam, Netherlands
Engine Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 700
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: (15 3/4 , 25 1/2 & 41 1/4 - 27 1/2)
Speed in knots: 9.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 845.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 442.00 Net tonnage
Deadweight: 1234.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 55000 Cubic Feet
Bale: 52000 Cubic Feet
 
Length 1: 201.4 Feet (British) Registered
Beam: 30.2 Feet (British) Registered
Depth: 13.0 Feet (British) Registered
Draught:
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1918-08-00 ENERGIE II
Manager: N.V. Stoombootreederij v/h J. & A. van der Schuyt, Rotterdam, Netherlands
Owner: N.V. Stoombootreederij v/h J. & A. van der Schuyt, Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1918-09-00 ENERGIE II
Manager: C. Goudriaan & Co., Rotterdam, Netherlands
Owner: N.V. Nederlandsche Stoomvaart Maatschappij 'Bestevaer' (C. Goudriaan & Co.), Amsterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1919-10-00 VECHTSTROOM
Manager: N.V. Hollandsche Stoomboot Maatschappij, Amsterdam, Netherlands
Owner: N.V. Hollandsche Stoomboot Maatschappij, Amsterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PVWR
Additional info: Call sign after 1934 : PIEG.

Ship Events Data

1914-09-22: Op 22 september 1914 vertrok de ‘VECHTSTROOM’ van Grimsby naar London met een lading steenkolen. Nog dezelfde dag werd zij voorbij het lichtschip ‘HUMBER’, bij boei D, door Duitse vliegtuigen aangevallen en door een luchttorpedo zo ernstig beschadigd, dat zij op 23 september 1941 in de Humber-Monding, in positie 53°42’NB. en 00°33’OL. zonk en verloren ging. Alle opvarenden konden worden gered.

1927-02-12: ZZN 160227
Scheepsongeluk. Zondagmiddag 12 febr. is het stoomschip VECHTSTROOM uit zee te IJmuiden teruggekeerd, daar de kapitein op zee overleden was. In verband met dat overlijden vernemen wij, dat deze vermoedelijk in zijn hut, door het opstijgen van dampen, die uit het met carbid en houtskool geladen ruim kwamen, is bedwelmd geworden. Zondagmorgen toen het stoomschip op 60 mijlen van IJmuiden op weg naar Hull was, liet de stuurman in verband met de mist, de kapitein roepen. Toen op de deur gebonsd werd, gaf de kapitein echter geen antwoord. Het bleek, dat de kapitein in zijn hut overleden was. Omtrent de doodsoorzaak staat nog niets vast. Het kan zijn dat de dampen uit het ruim in de hut zijn gekomen, welke hut boven het ruim was gelegen en dat de kapitein dientengevolge is overleden. Het schip is later naar Amsterdam opgestoomd met brand in het voorruim. Drijvende brandspuiten lagen daar gereed om assistentie te verlenen. Het vuur was spoedig geblust, nadat de lading, bestaande uit trommels carbid en pakken houtskool, voor een groot deel was gelost. (Note: kapitein was P. Krijnen)

1927-02-14: Naar Amsterdam gebracht, waar de brand werd geblust. Daarna de schade hersteld.

1927-03-11: Op 11.03.1927 liggende te Amsterdam van een nieuw brandmerk voorzien: 1641 Z ROTT 1927

1941-09-22: Final Fate: Het vrachtschip ms. 'Vechtstroom' 1918, (ex- 'Energie II') van de Hollandsche Stoomboot Maatschappij (HSM) uit Amsterdam, op weg van Grimsby naar Londen, onder kapitein F.H. Colenbrander, wordt op de Noordzee nabij het lichtschip Humber door een Duitse luchtaanval zwaar beschadigd. De volgende dag vergaat het schip nabij het lichtschip Humber in de positie van 53.42° N / 00° 33 O, waarbij de gehele bemanning kan worden gered.


Ship Masters Data

Images


Description:
Image type: Photo

Description:
Image type: Photo
Sources