Name ship: ALDERD.L

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1955
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO number: 5009609
Nat. Official Number: 3348 Z GRON 1955
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Flush deck
Masts: Two masts
Rig: 2 derricks, 2 winches
Lift Capacity: 2 ton each
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: C.V. G. J. van der Werff's Scheepsbouw, Westerbroek, Netherlands
Yardnumber: 274
Date Laid Down:
Launch Date: 1955-07-14
Delivery Date: 1955-09-15
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Netherlands
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 4
Power: 220
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Nr. 10223 Type 4ED (290x450)
Speed in knots: 8.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 384.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 205.00 Net tonnage
Deadweight: 480.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 26400 Cubic Feet
Bale: 24500 Cubic Feet
 
Length 1: 48.80 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 46.33 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.78 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.13 Meters Depth, moulded
Draught: 2.90 Meters Draught, maximum
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1955-09-15 ALDERD.L
Manager: N.V. Wijnne & Barends' Cargadoors- en Agentuurkantoren, Groningen, Netherlands
Owner: Hendrik & Eltje Lenting, Steendam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Steendam / Netherlands
Callsign: PCKB
Additional info:

Date/Name Ship 1973-09-13 PRIMAS
Manager: N.V. Wijnne & Barends' Cargadoors- en Agentuurkantoren, Delfzijl, Netherlands
Owner: Jan Visser & Kornelius Noorda, Delfzijl, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PGVM
Additional info: Elk voor de helft.

Date/Name Ship 1975-04-18 PRIMAS
Manager: Wijnne & Barends' Cargadoors- en Agentuurkantoren B.V., Delfzijl, Netherlands
Owner: Visser-Noorda B.V., Delfzijl, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PGVM
Additional info:

Date/Name Ship 1978-09-29 PRIMAS
Manager: Wijnne & Barends' Cargadoors- en Agentuurkantoren B.V., Delfzijl, Netherlands
Owner: Wijnne & Barends' Cargadoors- en Agentuurkantoren B.V., Delfzijl, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PGVM
Additional info:

Date/Name Ship 1978-11-03 ANDREA
Manager: Freight Express Ltd, London, Great Britain
Owner: Compania Axvro S.A., Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HO2323
Additional info: Gekocht na executoriale verkoop

Date/Name Ship 1984-00-00 ANDREA
Manager: Halcyon Shipping Ltd, Great Yarmouth, Great Britain
Owner: Compania Axvro S.A., Puerto Cortes, Honduras
Shareholder:
Homeport / Flag: Puerto Cortes / Honduras
Callsign: HQVX
Additional info:

Date/Name Ship 1990-08-00 ANDREA
Manager: Halcyon Shipping Ltd, Great Yarmouth, Great Britain
Owner: Andrea Shipping & Trading Company S.A., Puerto Cortes, Honduras
Shareholder:
Homeport / Flag: Puerto Cortes / Honduras
Callsign: HQVX
Additional info:

Date/Name Ship 1993-02-00 REDEEM
Manager: Westpoint Overseas Ltd., Belize City, Belize (British Honduras)
Owner: Westpoint Overseas Ltd., Belize City, Belize (British Honduras)
Shareholder:
Homeport / Flag: Belize City / Belize (British Honduras)
Callsign: V3NO4
Additional info:

Date/Name Ship 1998-00-00 TITI
Manager: Trident Shipping S.A., San Lorenzo, Honduras
Owner: Trident Shipping S.A., San Lorenzo, Honduras
Shareholder:
Homeport / Flag: San Lorenzo / Honduras
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 2001-12-00 TITI
Manager:
Owner:
Shareholder:
Homeport / Flag:
Callsign:
Additional info:

Ship Events Data

1955-07-08: Het schip wordt op 08-07-1955 bij het Kadaster teboekgesteld als ALDERD.L van Kustvaartrederij Alderd.L te Steendam als schip in aanbouw. De leden van de Kustvaartrederij Alderd.L zijn: Hendrik Lenting en Eltje Lenting, beide reder te Steendam. Schip voltooid op 09-09-1955.

1955-07-11: Op 11-07-1955 als ALDERD.L, zijnde een motorschip in aanbouw, nog niet gemeten, liggende te Westerbroek, door B. Wijnstekers, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 3348 Z GRON 1955 op het achterschip aan B.B. zijde in zijwand dekhuis op kampanje, 5.85 m. uit hekplaat, 2.60 m. uit lengteas en 1.37 m. uit dek.

1955-07-14: NvhN 14-07-1955: Tewaterlating Alderd-L. Bij de N.V. G. J. van der Werff's Scheepsbouw te Westerbroek werd met goed gevolg te water gelaten het nieuwe motorkustvaartuig Alderd-L., dat wordt gebouwd voor rekening van Gebr. Lenting te Steendam. De Alderd-L is van het gladdek type, meet 480 ton d.w. en heeft de volgende afmetingen: lengte over alles 48.80 m., lengte tussen de loodlijnen 44 m., breedte op de spanten 7.75 m. en holte 3.15 m. De beladen diepgang bedraagt 2.90 m. De voortstuwing zal geschieden door een 240 p.k. motor. De ruiminhoud bedraagt 42.500 cft bale space en 26.400 cft graine space. De bouw geschiedt onder Klasse Bureau Veritas en Scheepvaartinspectie. Öp de vrijgekomen helling zal de kiel worden gelegd voor een coaster van het raised quarterdek type, groot 565 ton d.w. voor rekening van een Groninger combinatie.

1955-09-16: NvhN 16-09-1955: Proefvaart m.s. Alderd-L. Op de Eems vond de goed geslaagde proefvaart plaats van het nieuwe motorkustvaartuig Alderd-L, dat bij de N.V. G. J. van der Werff's Scheepsbouw te Westerbroek (Gr.) werd gebouwd voor rekening van Gebr. Lenting te Steendam. De Alderd-L is van het gladdektype en meet 480 ton d.w. De voortstuwing geschiedt door een 240 p.k. motor, waarmede het schip tijdens de proefvaart een snelheid behaalde van ruim 9 knoop. In de machinekamer is voorts één hulpmotor van 20-30 p.k. opgesteld. De bouw geschiedde onder Klasse Bureau Veritas met certificaat Scheepvaart Inspectie.

1964-04-16: NvhN 16-04-1964: Delfzijl. Machinist coaster in haven verdronken. In de eerste haven Cork te Delfzijl is woensdagavond de dertigjarige eerste machinist J. A. W. Marsijla van de Delfzijlster kustvaarder Alderd-L., verdronken. Het stoffelijk overschot is inmiddels gevonden. De machinist geraakte te water, nadat hij van een loopplank op de kade was gestapt. Vermoedelijk is hij toen uitgegleden. Pogingen om hem te redden hadden geen succes.
Ten tijde van het ongeval was er in de haven een sterke stroming. De Alderd-L is van de rederij Gebr. Lenting te Steendam.

1978-08-19: NvhN 19-08-1978: Sappemeer. Veiling coaster. Dinsdag 5 september a.s. 's middags om 3 uur in Hotel Struvé Sappemeer zal krachtens artikel 1223 B.W. publiek worden verkocht. het Nederlandse zeemotorvrachtschip „PRIMAS" gebouwd in 1955 te Westerbroek, metende 1086,51 m 3 bruto, laadvermogen 472 ton d.w., single deck, met 4 cyllnder Brons diesel motor 240 p.k. type 4ED gemerkt „3348-Z-Gron-1955". ' Het schip ligt te Delfzijl in de Farmsumerhaven. Betaling: binnen 3 dagen na de toewijzing; Voor bezichtiging en inlichtingen dient men zich te vervoegen bij de Nederlandse Scheepshypotheekbank N.V., kantoor Sappemeer, telefoon 05980-97838. J.G. Van Buizen, notaris te Sappemeer, gemeente Hoogezand-Sappemeer. Telefoon 05980-99850.

1984-00-00: Het schip is in de zomer van 1984 in aanvaring gekomen met de brug over de Eendracht/Schelde Rijn Kanaal bij Tholen, waarbij het stuurhuis werd vernield.Het schip is toen naar Olthof's Machinefabriek te Capelle a/d IJssel gevaren en daar heeft de bemanning zelf de restanten van de totaal vernielde stuurhut moeten verwijderen van de eigenaar. In Slikkerveer werd een nieuw modern stuurhuis geplaatst.

1990-11-06: Wegens drugssmokkel te Colchester gearresteerd. Het schip kwam met een lading soja van Rotterdam. Naar Ipswich gesleept en opgelegd.
De Telegraaf 08-11-1990: Nederlandse kapitein van hasj-coaster aangehouden. London, donderdag De Britse politie heeft gisteren de Nederlandse kapitein en vier bemannings- leden van het vrachtschip Andrea gearresteerd op verdenking van hasj-smokkel. Het schip werd aangehouden in de kleine haven Colchester ten noordoosten van Londen. Dit gebeurde nadat de politie op aanwijzing van douane-functionarissen, die het schip al een tijd in de gaten hadden gehouden, een bestelwagen aanhield bij het verlaten van het havengebied. In de wagen werd 500 kilo hasj gevonden met een straatwaarde van acht miljoen gulden. Naast de kapitein werden nog twee Nederlanders, een Portugees en een Joegoslaaf aangehouden. Volgens het scheepsinformatiecentrum Dirkzwager in Rotterdam heeft tussen drie en vijf november een kustvaarder met de naam Andrea in de Rotterdamse haven gelegen. (ANP)
Het Vrije Volk 08-11-1990: Kapitein met hasj uit Rotterdam gearresteerd. London— De Britse politie heeft gisteren in Colchester de Nederlandse kapitein en vier bemanningsleden van het vrachtschip Andrea, dat uit Rotterdam afkomstig was, gearresteerd. De vier anderen waren een Nederlander, twee Portugezen en een Joegoslaaf. Bij de actie werd ruim een half ton hasj, met een straatwaarde van acht miljoen gulden, in beslag genomen. Het schip, geregistreerd op Honduras, is op 5 november uit Rotterdam vertrokken. Officieel bestond de lading uit sojabonenmeel.

1993-07-20: Van 20 juli 1993 tot 1998 opgelegd in Gdansk (Polen)

2006-06-00: Lloyd’s laat de registratie vervallen omdat het nog bestaan twijfelachtig is.

Ship Masters Data

Images


Description: Alderd.L 1955
Image type: Photo

Description: proefvaart 'Alderd L.' - 15 sept. 1955.
Image type: Photo

Description: 'Alderd L.'
Image type: Photo

Description: Primas 1955 ex. Alderd L by Shipyard Gebr.Sander at Delfzijl in 1973.
Made By: © Olinga, F.J. (Frits)
Image type: Photo

Description: Primas (ex Alderd L.)
Made By: © Johannes, L.M. (Leo)
Image type: Photo

Description: Andrea 1955 ex Primas ex Alderd-L on River Eems
Made By: © Olinga, F.J. (Frits)
Image type: Photo

Description: Andrea 1955 ex Primas ex Alderd-L at the Parkkade Rotterdam on 24-12-1988.
Made By: © Bolhuis, R.J. van (Riemer)
Image type: Photo
Sources