Name ship: AARDENBURGH

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1967
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO number: 6700470
Nat. Official Number: 12326 Z ROTT 1966
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Shelterdeck open
Masts: Two masts
Rig: 3 derricks
Lift Capacity: 6 ton each
Material Hull: Steel
Decks: 2
Construction Data

Shipbuilder: Firma C. Amels Zoon, Scheepswerf & Machinefabriek 'Welgelegen', Makkum, Netherlands
Yardnumber: 293
Date Laid Down: 1966-05-11
Launch Date: 1966-10-21
Delivery Date: 1967-01-03
Technical Data

Engine Manufacturer: Maschinenfabrik Augsburg-Nürnberg A.G., Augsburg, German Federal Republic
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 7
Power: 1485
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: MAN nr. 403714 Type G7V30/45ATL (300x450)
Speed in knots: 13.00
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 499.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 298.00 Net tonnage
Deadweight: 1087.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 112591 Cubic Feet
Bale: 100357 Cubic Feet
 
Length 1: 72.98 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 68.03 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 11.59 Meters Breadth, extreme
Depth: 3.65 Meters Depth, moulded
Draught: 3.62 Meters Draught, maximum
 
Configuration Changes

1983-00-00: October 1983 Closed shelterdekker. GRT 1369, NRT 940, TDW 3030. H 8,1 ft.

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1966-12-28 AARDENBURGH
Manager: Wm H. Müller & Co. (Batavier) N.V., Rotterdam, Netherlands
Owner: Wm H. Müller & Co. (Batavier) N.V., Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PCAT
Additional info:

Date/Name Ship 1970-12-00 AARDENBURGH
Manager: N.V. Scheepvaartbedrijf 'Kroonburgh', Rotterdam, Netherlands
Owner: N.V. Scheepvaartbedrijf 'Kroonburgh', Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PCAT
Additional info: 31.05.1979: B.V. Scheepvaarbedrijf Kroonburgh

Date/Name Ship 1979-06-14 AARDENBURGH
Manager: KNSM-Kroonburgh B.V., Rotterdam, Netherlands
Owner: N.V. Nieuwe Kustvaart Maatschappij, Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PCAT
Additional info:

Date/Name Ship 1982-07-01 AARDENBURGH
Manager: KNSM-Kroonburgh B.V., Rotterdam, Netherlands
Owner: KNSM-Kroonburgh B.V., Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PCAT
Additional info:

Date/Name Ship 1991-11-14 ALMIS I
Manager: Almis Shipping Line & Transport Company, Djibouti, Djibouti
Owner: Almis Shipping Line & Transport Company, Djibouti, Djibouti
Shareholder:
Homeport / Flag: Djibouti / Djibouti
Callsign: J2GW
Additional info:

Date/Name Ship 2001-01-00 ALMIS I
Manager: Almis Shipping Line & Transport Company, Nuku 'Alofa, Tonga
Owner: Almis Shipping Line & Transport Company, Nuku 'Alofa, Tonga
Shareholder:
Homeport / Flag: Nuku 'Alofa / Tonga
Callsign: A3BB7
Additional info:

Date/Name Ship 2003-11-00 ALMIS I
Manager: Almis Shipping Line & Transport Company, Djibouti, Djibouti
Owner: Almis Shipping Line & Transport Company, Djibouti, Djibouti
Shareholder:
Homeport / Flag: Djibouti / Djibouti
Callsign: G2GW
Additional info:

Ship Events Data

1966-10-22: Leeuwarder Courant 22-10-1966: Grote kustvaarder te Makkum te water. Op de scheepswerf Welgelegen van de firma C. Amela en Zn. te Makkum vond vrijdagmorgen om precies twintig voor twaalf de tewaterlating plaats van de kustvaarder „AARDENBURGH". Deze coaster van het shelterdektype werd in opdracht gebouwd van Wm. H. Mueller en Co. NV te Rotterdam. Een bijzonderheid van het schip is, dat het in de romp aan bakboord twee hydraulisch beweegbare deuren heeft. Van de kade af kunnen vorkheftrucks met hun vracht door deze deuren in het schip rijden. De „AARDENBURGH" meet 1180 ton dead weight (499 bruto register ton) en is uitgerust met een MAN dieselmotor met een vermogen van 1.485 pk. De lengte over alles is 74,5 meter, de breedte 11,5 meter en de holte onder hert shelterdek 6,75 meter. De diepgang bedraagt 3,63 meter. De kustvaarder moet eind december worden opgeleverd.

1967-01-02: Op 02-01-1967 als AARDENBURGH, zijnde een stalen motorschip, metende 1414.81 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no. 14118 d.d. 21-12-1966, liggende te Rotterdam, door H. ter Haar, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Rotterdam, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 12326 Z ROTT 1966 op het achterschip aan b.b. zijde in achterkant toegang stuurmachinekamer, 5.14 m. uit hekplaat, 0.50 m. uit lengteas en 1.35 m. uit dek.

1967-01-03: Het Vrije Volk 03.01.1967: AARDENBURGH overgedragen. (Van een onzer verslaggevers) Vandaag is bij N.V. Wm M. Muller & Co. (Batavierlijn) de op de werf van C. Amels & Zn. te Makkum gebouwde coaster Aardenburgh (499 bruto ton), overgedragen. Het is een bijzonder schip want het is, als nog slechts enkele schepen in ons land, uitgerust met laad- en losdeuren in de zijwand. Dit maakt het mogelijk, dat de vorktrucks rechtstreeks, het ruim kunnen bereiken. Het ruim is uitgerust met twee dekken. In het bovenste ruim kunnen elektrische loopkatten de luiken van het tweede ruim vrijmaken. De brug van het schip is uitgerust met een installatie voor automatische bediening van o.a. de machinekamer. De Aardenburgh, die een bemanning heeft van negen koppen, zal worden ingezet op de Müller-lijn naar Stockholm.

1972-09-16: Het Vrije Volk 16-09-1972: Cyprioot vergaan. (Van een onzer verslaggevers) Terschelling — Vanmorgen, even voor zeven uur, is bij het lichtschip Terschelling een Cypriotisch schip vergaan. Het schip, de „Stormarn" uit Famagusta, maakte tien mijl zuidwestelijk van de Terschelling zwaar slagzij. De bemanning verliet de „Stormarn" met reddingsboten. De Rotterdamse coaster „AARDENBURGH", pikte onderweg naar andere sloepen vier man uit een afgedreven reddingsbootje op. Drie man bleven aan boord van de „Stormarn" achter, in afwachting van de sleepboot "Holland" die tegen zeven uur zou arriveren voor assistentie. Enkele minuten voordat de .„Holland" ter plaatse was, zonk de Cyprioot echter.

2007-09-23: Final Fate: Op 23.09.2007 te Alang, India aangekomen om gesloopt te worden. Op 19.10.2007 op het strand gezet.

Ship Masters Data

Images


Description: Aardenburgh 1967; photo Kielcanal summer 1982
Made By: © Johannes, L.M. (Leo)
Image type: Photo

Description: Aardenburgh 1967
Made By: © Johannes, L.M. (Leo)
Image type: Photo

Description: Aardenburgh 1967
Image type: Photo

Description: Aardenburgh 1967
Image type: Photo

Description: Aardenburgh 1967
Image type: Photo

Description: De Aardenburgh 1967
Image type: Photo

Description: Aardenburgh 1967 on the North Sea 1978.
Made By: © Olinga, F.J. (Frits)
Image type: Photo
Sources