Name ship: EUROPA

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1927
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO number: 5330163
Nat. Official Number: 413 Z GRON 1927
Category: Cargo vessel
Propulsion: Aux. Sailing Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Flush deck
Masts: One mast
Rig: 2 derricks
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: N.V. Noord-Nederlandsche Scheepswerven, Groningen, Netherlands
Yardnumber: 51
Date Laid Down:
Launch Date: 1927-00-00
Delivery Date: 1927-07-21
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Netherlands
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 3
Power: 120
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Nr. 1536 Type C/D (280x350)
Speed in knots: 8.00
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 183.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 86.00 Net tonnage
Deadweight: 215.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 12000 Cubic Feet
Bale: 11000 Cubic Feet
 
Length 1:
Length 2: 31.13 Meters Registered
Beam: 6.20 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.35 Meters Depth, moulded
Draught: 2.24 Meters Draught, maximum
 
Configuration Changes

1934-00-00: Motor omgebouwd tot 135 Pk injectiemotor.

1971-10-00: In de sportvisserij.

1991-00-00: Nieuwe hoofdmotor: 4tew 6 cil 206 kW Mitshubishi Nr. 11816 Type S6BMPTA.

1997-00-00: 1997 wordt het voorzien van een nieuwe hoofdmotor: 4tew 6 cil 269 kW Mitshubishi Nr. 28563 Type S6BMPTA.

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1927-07-02 EUROPA
Manager: Tamme en Tonnis Tammes, Groningen, Netherlands
Owner: N.V. Zeevaart-Maatschappij Hunzingo, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: NRDQ
Additional info: 1934 callsign PDZQ

Date/Name Ship 1935-07-09 SIRIUS
Manager: N.V. J. Salomons' Scheepvaart- & Expeditiekantoor (J. Salomons Shipping & Forwarding Office), Rotterdam, Netherlands
Owner: Einte Sloots, Vlaardingen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Vlaardingen / Netherlands
Callsign: PHNO
Additional info:

Date/Name Ship 1961-05-26 SIRIUS
Manager: Havenbedrijf 'Vlaardingen-Oost' N.V., Vlaardingen, Netherlands
Owner: Havenbedrijf 'Vlaardingen-Oost' N.V., Vlaardingen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Vlaardingen / Netherlands
Callsign: PHNO
Additional info:

Date/Name Ship 1962-01-22 SIRIUS
Manager: Kamp's Scheepvaart- en Handelmaatschappij N.V., Groningen, Netherlands
Owner: Christiaan Vos, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PHNO
Additional info: Fl. 100.000. Sinds 1965 Rotterdam, 3/1974 Hellevoetsluis

Ship Events Data

1927-07-05: Op 05-07-1927, als EUROPA, zijnde een motorschip, groot 518.93 m3, liggende te Groningen, door D. Loorbach, beëdigd scheepsmeter, te Groningen, ten verzoeke van Tamme Tammes en Tonnis Tammes, beide scheepskapitein te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 413 Z GRON 1927 op 't achterschip, beneden de dorpel ingang stuurhut, stuurboordzijde.

1927-07-21: NvhN 22-07-1927: DELFZIJL, 21 Juli. Heden is alhier gearriveerd het nieuwgebouwde motorschip „Europa", kapt. P. Dekker. Het schip is gebouwd op de werf van de N. V. Noordster te Groningen, voor, rekening van den heer T. Tames, aldaar, voorzien van een 105 p.k. Bronsmotor en behaalde bij een schitterende geslaagde proefvaart een snelheid van 9 mijl.

1935-07-10: NvhN 10-07-1935: Delfzijl, 10 Juli. Het te Groningen thuisbehoorende motorschip „Europa" is onderhands verkocht aan kapt. E. Sloots te Groningen. Het schip groot netto 86 Reg. ton en bruto 183 Reg. ton, is voorzien van een Brons motor van 135 PK. Het is gebouwd in 1927 bij de N. V. Noord Ned. Scheepswerven te Groningen.

1940-00-00: Gevorderd door de Duitsers en in dienst als opleidingsschip voor duikers. Het schip lag aan de Willemskade te Rotterdam. Het heeft in brand gestaan door overslaande vlammen van een ernaast afgemeerd schip. Einte Sloots kon het schip verhalen zodat de schade beperkt bleef.

1941-11-19: De Tijd 09-05-1942: Het m.s. „SIRIUS" was 19 November bij, slecht zicht op de Oostkust van Zweden nabij Stocka gestrand. De Raad was van oordeel, dat de kapitein teveel op zijn gegist bestek had vertrouwd; achtte het evenwel een verzachtende omstandigheid, dat de gezagvoerder vergeefs had getracht een detailkaart te krijgen en schorste hem een maand.

1943-11-25: Na een aanvaring met het m.s. 'Gotenland' gezonken in pos. 59.24.N. - 21.45.O. Later geborgen en dec. 1944 hersteld. Na de oorlog teruggevonden in Wilhelmshafen.

1947-03-18: Op 18.03.1947, als SIRIUS ex EUROPA, zijnde een stalen motorvrachtschip, groot 542.16 m3 bruto inhoud, volgens meetbrief 's Gravenhage d.d. 21-03-1947 no. 6929, liggende te Martenshoek, door J. Matthijssen, scheepsmeter te Groningen, opnieuw voorzien van brandmerk 413 Z GRON 1927 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan B.B. zijde in het achterschot van de roef, 1.14 m. uit hekplaat, 0.65 m. uit lengteas en 0.86 m. boven dek. (Opm.: Bij onderzoek zijn geen andere merken van de teboekstelling ten hypotheekkantore of sporen daarvan gevonden.)

1949-09-14: Bij Sea Palling (Norfolk) gestrand. Bemanning aan boord gebleven wachtend op een sleepboot uit Nederland. Deel van de lading gelost door de bemanning en de lokale bevolking en na een paar dagen werd de 'Sirius' vlot getrokken door een Nederlandse sleepboot.

1949-09-15: De Telegraaf 15-09-1949: Sirius gestrand. Londen. Uit de Engelse stad Cromer is een reddingsboot in zee gestoken om hulp te bieden aan het Nederlandse motorvaartuig „Sirius", dat aan de grond is gelopen bij Palling, benoorden Great Yarmouth. Het is Woensdagmorgen om vijf uur- gestrand. De reddingsboot keerde tegen elf uur nog niet terug. De „Sirius" was onderweg van Maassluis naar Boston in het Engelse graafschap Lincolnshire. Voor de bemanning bestaat geen gevaar.
NvhN 15-05-1949: De „Sirius” nog niet vlot. Zoals wij gisteren reeds meldden, is het kustvaartuig „Sirius" uit Groningen nabij Great-Yarmouth gestrand. Op het ogenblik zit de „Sirius" nog steeds aan de grond. De lading fruit, die zich aan boord bevindt, is onbeschadigd, terwijl voor de opvarenden geen gevaar bestaat. Vanmiddag zou men proberen het schip vlot te slepen.
NvhN 20-09-1949: Sirius weer vlot. Het tweehonderd ton metende Nederlandse motorschip „Sirius" is, na ruim vijf dagen bij Eccles in Norfolk, tussen Great Yarmouth en Cromer, aan de grond te hebben gezeten, Maandagavond vlot gesleept. Het werd door de Nederlandse sleepboot „Maas" naar de haven van Yarmouth gesleept.
Nederlandse Staatscourant 30-12-1949: Uitspraak Raad voor de Scheepvaart naar aanleiding van de stranding van het m.s. Sirius op de Engelse kust nabij Haisborough, 1 ˝ uur na het passeren van vuurschip Newarp. Betrokkenen zijn de kapitein van de Sirius J. Sloots te Groningen en de bestman S. Staal eveneens te Groningen. Op 13 september 1949 vertrok de Sirius met een lading fruit van Maassluis naar Boston (Oost Engeland). De bemanning bestond inclusief de kapitein uit vijf personen. Op 14 september werd om 0.20 uur Smith Knoll vuurschip op twee mijl afstand aan stuurboord gepasseerd. Te 3.20 uur passeerde men Newarp vuurschip op 1 mijl aan stuurboord. De vaart was 7 á 7,5 mijl. De kapitein besloot nog 4 mijl in de oude koers door te lopen en gaf de bestman, die om 04.00 uur de wacht overnam en het roer nam, order Noord-West per kompas te sturen. Te 04.45 uur waarschuwde de bestman dat hij vooruit iets zag. De kapitein, die direct op de brug kwam, zag dat dit de branding was en zette de motor op volle kracht achteruit, maar op dezelfde tijd liep het schip al vast. De bestman was ongediplomeerd en had niet de bekwaamheid peilingen te nemen en had niet in de kaart gekeken. Men slaagde er niet in vlot te komen. Eerst na lossing van de lading fruit gelukte het de sleepboot Maas op 19 september te 16.30 het schip vlot te slepen. Het bleek dat de bestman S. Staal als kok had gemonsterd en de motordrijver J de Vries als bestman. Met medeweten van de kapitein is hier geknoeid, omdat S. Staal voor zijn gehoororganen voor stuurman was afgekeurd. Op zee oefende S. Staal de functie van bestman uit, de Vries was daar motordrijver. Ter zitting gaf kapitein J. Sloots alle genoemde overtredingen toe. Hij kon, daar zijn stuurman ziek was geen behoorlijke bestman krijgen. Oordeel van de Raad is dat de stranding is veroorzaakt, doordat de bestman S. Staal na 04.00 uur niet de koers heeft gestuurd die de kapitein hem had opgedragen. De kapitein wordt verweten dat hij naar zee ging met een schip dat niet behoorlijk bemand was. De bestman was, wat kennis betreft, totaal ongeschikt voor zijn werk. De kapitein stelde zijn schip en opvarenden aan groot gevaar bloot door dit over te laten aan de bestman. De Raad straft kapitein J. Sloots geboren 16 juni 1883 en wonende te Groningen door hem de bevoegdheid om als kapitein op kustvaartuigen te varen te ontnemen voor de tijd van twee maanden. Omdat de bestman geen enkel diploma heeft kan hem geen enkele bevoegdheid ontnomen worden.

1971-10-00: Omgebouwd tot recreatievisser in Stellendam. 6 Mei 1977 verkocht aan Krijn Johannes Wilhelmus Ockeloen, Oud Beyerland. 5 Januari 1989 Sportvisserij Castor, Rockanje, 16 maart 1993 Jacob Cornelis Troost, Hellevoetsluis. Op 25 juni 1997 verkocht aan Robert Jan van Aartrijk, Hellevoetsluis. Het wordt voorzien van een nieuwe hoofdmotor: 4tew 6 cil 269 kW Mitshubishi Nr. 28563 Type S6BMPTA. Was in 2012 nog in de vaart. (Stond in 11.2010 nog zo bij het Kadaster geregistreerd.)

2014-08-17: Brand op sportvissersschip. Het historische sportvissersschip 'SIRIUS' is in de nacht van zaterdag op zondag door brand getroffen in de binnenhaven van Stellendam. De oude coaster uit 1927 is later omgebouwd tot pleziervaartuig. De brand begon rond twee uur 's nachts in de stuurhut. De brandweer had moeite het vuur onder controle te krijgen. Het schip dreef langzaam het water op omdat het vuur de trossen had doorgebrand, dit meldt rijnmond.nl Met een hoogwerker op de kant en hulp van de KNRM op het water was het vuur rond drie uur onder controle. Er vielen geen gewonden, niemand was aan boord tijdens de brand. Het schip ligt ondertussen weer aan de kade, de opbouw van het schip is compleet afgebrand. De brandweer vermoedt dat er sprake is van kortsluiting. Het schip overleefde eerder ook al een brand. Dat gebeurde nadat het vaartuig tijdens de Tweede Wereldoorlog was gevorderd door de Duitse bezetter, die het gebruikte als duikschip. Tijdens een brand op de Rotterdamse Willemskade vloog het schip ook in brand. De brandschade schade bleef tijdens de oorlogsjaren beperkt. De 'Sirius' liep tijdens de oorlogsjaren ook diverse keren aan de grond. Het schip werd veel gebruikt voor uitjes op het water zoals een personeelsuitje of een dagje vissen op de Noordzee. Bron: RTV Rijnmond

2015-02-20: Final Fate: Op 13-11-2014 lag ze, naast de Sirius van Greenpeace, bij Treffers in Haarlem. Inmiddels is ze gesloopt. (Aanvang 20-02-2015.)

Ship Masters Data

Images


Description: Europa 1927
Image type: Photo

Description: Sirius 1927 ex Europa in 09-1949 stranded at Sea Palling, Norfolk.
Image type: Photo

Description: Sirius 1927 (ex Europa)
Image type: Photo

Description: Sirius 1927 ex Europa.
Image type: Photo

Description: Sirius 1927 ex Europa.
Image type: Photo

Description: Sirius 1927 ex Europa op 28-12-2012 te Stellendam.
Made By: © Goudriaan, J. (Koos)
Image type: Photo

Description: Sirius 1927 ex Europa op 19-08-2014 te Stellendam.
Made By: © Bolhuis, R.J. van (Riemer)
Image type: Photo

Description: Sirius 1927 ex Europa op 19-08-2014 te Stellendam.
Made By: © Bolhuis, R.J. van (Riemer)
Image type: Photo

Description: Sirius 1927 ex Europa op 19-08-2014 te Stellendam.
Made By: © Bolhuis, R.J. van (Riemer)
Image type: Photo
Sources