Name ship: EUTERPE

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1903
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO number:
Nat. Official Number:
Category: Cargo vessel
Propulsion: Steamship
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Raised quarter deck
Masts: Two masts
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 2
Construction Data

Shipbuilder: Rijkee & Co., Rotterdam/Katendrecht, Netherlands
Yardnumber: 110
Date Laid Down:
Launch Date: 1903-07-04
Delivery Date: 1903-08-04
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Maatschappij Voor Scheeps- & Werktuigbouw Fijenoord, Rotterdam, Netherlands
Engine Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 600
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: (15 , 25 & 40 - 36)
Speed in knots: 8.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 897.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 543.00 Net tonnage
Deadweight: 1165.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 59000 Cubic Feet
Bale: 55000 Cubic Feet
 
Length 1: 213.40 Feet (British) Registered
Beam: 30.60 Feet (British) Registered
Depth: 13.30 Feet (British) Registered
Draught:
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1903-08-04 EUTERPE
Manager: Koninklijke Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij N.V., Amsterdam, Netherlands
Owner: Koninklijke Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij N.V., Amsterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: NRFB
Additional info: 1934: Call sign PEAC

Ship Events Data

1912-07-13: De EUTERPE, kapt. H. Wegener, kwam in aanvaring met het Duitse stoomschip NORDSTRAND in het Keizer Wilhelm-kanaal op 13 juli 1912 en kreeg lichte schade.

1927-05-21: Op 21.05.1927 voorzien van nieuw brandmerk: 549 Z AMST 1927.

1950-09-28: Final Fate: Fairplay, 28th September, 1950: The Dutch s.s. EUTERPE, two decks, 897 tons gross, 543 tons net, carrying about 1,165 tons deadweight, built by Messrs Rijkee and Company, Rotterdam, in 1903, with engines 15 in. 25 in. and 40 in. by 36 in. stroke, by the Maats. Fijenoord, and owned by the Koninkl. Nederl. Stoomb. Maats. N.V., Amsterdam, has been sold to the Holland, Scheepswerf en Machinehandel, Hendrik-Ido-Ambacht, Holland, for breaking up.

Ship Masters Data

Date from: 1912
Captain: Wegener, H.
College:
Flagnumber: 0
Other information: Woonplaats Watergraafsmeer.

Date from: 1914
Captain: Laag, J.C. v.d.
College:
Flagnumber: 0
Other information: Woonplaats: Amsterdam

Images


Description: De EUTERPE, liggend voor de haven van Jaffa, een foto, genomen voor 1914.
Image type: Photo

Description: Euterpe 1903.
Image type: Photo

Description: Euterpe 1903.
Image type: Photo

Description:
Image type: Photo
Sources

General information regarding this ship

NRC 150712
Londen, 14 juli. Het van Koningsbergen komende stoomschip EUTERPE is in het Kaiser Wilhelm Kanaal door aanvaring licht beschadigd.

NRC 160712
Brunsbüttelkoog, 14 juli. Het Nederlandse stoomschip EUTERPE is met het stoomschip NORDSTRAND in aanvaring geweest. De EUTERPE (inmiddels te Amsterdam aangekomen) werd licht beschadigd. De averij door het andere stoomschip belopen, is nog niet bekend.

AH 090812
Raad voor de Scheepvaart. De Raad stelde een onderzoek in naar de aanvaring in het Keizer Wilhelm-kanaal op 13 juli jl. tussen het Duitse stoomschip NORDSTRAND en het Nederlandse stoomschip EUTERPE, kapt. H. Wegener te Watergraafsmeer, rederij Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij (KNSM).
Kapitein Wegener verklaart, dat zijn schip, metende 1.537 m3, geklasseerd bij Veritas, van Koningsbergen vertrokken met een loods aan boord, de 13e 's middags het kanaal opstoomde. Weer en zicht waren goed. Bij het zien van het andere schip werd getelegrafeerd "achteruit", maar het schip ging vooruit. Het gegeven sein in aanmerking genomen had de NORDSTRAND niet mogen doorvaren. Ankers werden uitgeworpen, maar de aanvaring volgde.
De 1e stuurman M. Houber van Goes, verklaart, dat hij tijdens het ongeval op de bak stond. De boot werd gestreken, ten einde de achtertros uit te brengen; hetgeen ook geschiedde. De EUTERPE lag met de kop enigermate in het midden van het kanaal; daarna dwars daarvan. Toen volgde de aanvaring aan stuurboordzij.
Vervolgens werd gehoord de machinist W.J. van Duyn. Hij verklaart dat de kapitein telegrafeerde, achteruit te draaien. Aan dit commando werd voldaan; daaromtrent is getuige zeker. Hoe nochtans het schip vooruit kon gaan kan hij niet verklaren. Iets dergelijks had hij echter ook eens met een ander schip ondervonden.
De inspecteur Leffens wijst getuige erop, dat, al loopt het aanzetmachinetje één weg en al stonden de scharen op achteruit, toch één ogenblik te voren de machine op vooruit kon hebben gewerkt. Getuige verklaart, dat de machine meteen heeft gedraaid.
Tenslotte werd gehoord W.D.G. Reinders, die als derde machinist op de EUTERPE had gefungeerd. Hem stelt de inspecteur Leffens dezelfde vraag, maar getuige kan niet preciseren hoelang het "ogenblik" duurde van het overlopen van het aanzetmachinetje over vooruit naar achteruit. De Raad zal later uitspraak doen.

AH 210812
Raad voor de Scheepvaart. Uitspraak werd gedaan inzake het stoomschip EUTERPE, dat op 13 juli 1912 in het Kaiser Wilhelm-kanaal is aangevaren door het stoomschip NORDSTRAND uit Hamburg.
De Raad was van oordeel, dat het ongeval te wijten is aan de geen, die op het stoomschip NORDSTRAND het commando voerde. De EUTERPE toch bezig zijnde met vastleggen, had twee zwarte ballen gehesen; volgens de betriebeordnung van het Kaiser Wilhelm-kanaal is dit sein een bewijs dat aan het passeren van het vaartuig, dat dit sein voert, gevaar verbonden is, zodat dit vaartuig dan ook niet gepasseerd mag worden, voordat het daartoe verlof heeft gegeven. Van de NORDSTRAND is dit verlof niet gevraagd en zonder acht te slaan op het signaal, heeft dit schip getracht ter zijde  van de EUTERPE te komen, voordat het vast lag. Had de NORDSTRAND de voorschriften opgevolgd, dan ware de aanvaring niet geschied.