Name ship: ALERT

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1963
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO number: 5423207
Nat. Official Number: 3915 Z GRON 1963
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Flush deck
Masts: Two masts
Rig: 2 derricks
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: N.V. Scheepswerf Bodewes Gruno, Foxhol, Netherlands
Yardnumber: 214
Date Laid Down:
Launch Date: 1963-04-20
Delivery Date: 1963-07-03
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Netherlands
Engine Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 360
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Nr. 14650 Type 6GB (220x380)
Speed in knots: 10.00
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 395.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 217.00 NRT (open)
Deadweight: 590.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 50.44 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 48.48 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 8.34 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.54 Meters Depth, moulded
Draught: 3.19 Meters Draught, maximum
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1963-06-20 ALERT
Manager: Beck's Scheepvaartkantoor N.V., Groningen, Netherlands
Owner: N.V. Scheepvaartmaatschappij Globecka, Groningen, Netherlands
Shareholder: Rederij Gebr. Beck, Groningen
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PCKL
Additional info: Op 20-06-1974 B.V. Scheepvaartmaatschappij Globecka.

Date/Name Ship 1977-08-01 LERT
Manager: Rossmindle Shipping Company Ltd., Singapore, Singapore
Owner: Rossmindle Shipping Company Ltd., Singapore, Singapore
Shareholder:
Homeport / Flag: Singapore / Singapore
Callsign: 9V2745
Additional info:

Date/Name Ship 1978-00-00 LERT
Manager: Tristar Maritime (Pte) Inc., Singapore, Singapore
Owner: Tristar Maritime (Pte) Inc., Singapore, Singapore
Shareholder:
Homeport / Flag: Singapore / Singapore
Callsign: 9V2745
Additional info:

Ship Events Data

1963-06-24: Op 24-06-1963 als ALERT, zijnde een motorschip, metende 1117.95 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief, afgegeven te 's Gravenhage no. 12877 d.d. 17-06-1963, liggende te Foxhol, door C.J.A. Matthijssen, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van haar brandmerk voorzien, door het inbeitelen van 3915 Z GRON 1963 op het achterschip aan B.B. zijde in achterkant van het dekhuis op de kampanje, 3.10 m. uit hekplaat, 1.40 m. uit lengteas en 1.34 m. uit dek.

1964-08-31: NvhN 31-08-1964: ALERT met slagzij naar Antwerpen. Deens schip vindt verloren gewaande Groninger coaster. „Niets aan de hand. Alleen radio uitgevallen". Met dit bericht van de kleine Deense coaster Stevnsklint kwam een einde aan de angstige onzekerheid omtrent het lot van de Groninger kustvaarder „Alert", die 45 mijl ten noordoosten van Terschellingerbank in moeilijkheden verkeerde. Toen de radioverbinding met het schip plotseling werd verbroken dacht men het ergste. Omstreeks half twaalf had de kapitein van de „Alert" een gesprek met Beck's Scheepvaartkantoor N.V. te Groningen, waarin hij mededeelde dat zijn boot 35 graden slagzij maakte. Toen de radioverbinding ineens uitviel vreesde men dat de „Alert" was gekapseisd. Later om half twee, bleek volgens een mededeling van Scheveningen Radio, dat het schip nog drijvende was maar een slagzij van veertig graden had. De „Alert" is nu op weg naar Antwerpen. Alarm; Direct na het verbreken van de verbinding waarschuwde het Groninger Scheepvaartkantoor Scheveningen Radio, die groot alarm sloeg. Een vliegtuig van de Marine-vlieg dienst in Den Helder steeg meteen op. Vanuit Groningen werd de sleepboot „Holland" van de rederij Terschelling gewaarschuwd. Tevens kozen de reddingsboten „Insulinde van Terschelling en de “Georg Bröszing” van Borkum zee. Later zetten ook nog het vissersschip Wieringen 1 en een Duits vliegtuig koers naar de aangeduide plek. De Deense coaster, die het dichts in de buurt was, kwam als eerste bij de „Alert". Het bericht „Ship in good order" maakte aan de spanning een einde. De bemanning van de “Alert” bestaat uit kapitein:J. Postuma uit Leeuwarden, stuurman: L. Voortman uit Smilde, machinist:urgemeester uit Arnhem, kok: D.Oppenhuis uit Sneek en drie Portugese matrozen. De heer Voortman was pas vrijdag in Bremen aan boord gegaan. De „Alert" had zondagmorgen om tien uur de haven van Esbjerg (Denemarken) verlaten om ijzergrond naar Antwerpen te brengen. Het 394 metende schip was eigendom van rederij Alert, die voor Beck's Scheepvaartkantoor N.V. vaart.
Leeuwarder courant 31-08-1964: Groninger coaster (Leeuwarder kapitein) brengt reddingwezen in actie. De Groninger kustvaarder „Alert" (394 bruto register ton), waarvan de heer J. Postumus van Leeuwarden kapitein is en die zich bevindt op de Noordzee in het gebied benoorden Schiermonnikoog en Rottumeroog heeft vanmorgen het reddings- en bergingswezen veel werk bezorgd. Op een bericht van de rederij, dat het schip 30 a 40 slagzij had, voeren zowel van Terschelling als van Borkum sleepboten en van Oostmahorn en Borkum reddingboten uit, maar omstreeks twee uur werden alle noodseinen ingetrokken. Volgens de eigenaars van het schip het scheepsvaartkantoor Beek n.v. in Groningen, raakte de radio van het schip onklaar toen het juist gemeld had slagzij te hebben. De reders waarschuwden toen Radio Scheveningen. De „Alert", die met een lading ijzergrond op weg is van Esbjerg in Denemarken naar Antwerpen, heeft waarschijnlijk tijdens de buien, waarin harde wind voorkwam, slagzij gekregen door het schuiven van de lading. Vanmorgen, toen 't schip op 45 mijl noordoost van het lichtschip „Terschellingerbank" voer (dat is in het zeegebied benoorden Schiermonnikoog en Rottumeroog), sprak de kapitein met de reder. Die waarschuwde Scheveningen. Van Terschelling voer de sleepboot „Holland van Doeksen uit van Borkum de „Hermes" van Bugsier; de reddingboot „Insulinde" verliet Oostmahorn en de „reddingskruiser" van Borkum, de „George Breusing" koos ook zee. Het Wieringer vissersvaartuig WR 1 spoedde zich deswaarts en zowel de Nederlandse als de Duitse marine zonden vliegtuigen. Volgens de laatste berichten, afkomstig van het Deense stoomschip „Stevensklint", zou de „Alert" zich geheel niet in moeilijkheden bevinden. Het schip meldde, dat de „Alert" met drie a vier graden slagzij op eigen kracht verder voer. Het noodverkeer werd toen opgeheven.

1966-07-18: NvhN 18-07-1966: Opvarende schip ALERT; Assenaar verdronk in Rotterdam. De 24-jarige J. de Jong uit Assen, kok aan boord van het Nederlandse schip Alert, is hoogstwaarschijnlijk in de Spoorweghaven in Rotterdam verdronken. Samen met een collega ging hij donderdagavond van boord en 's nachts om drie uur keerden beiden bij het schip in de Spoorweghaven terug. De collega ging aan boord maar De Jong bleef achter. De volgende morgen vonden havenarbeiders een etui met papieren van de kok in de haven. De rivierpolitie, die dezelfde dag nog vier uur dregde, heeft tot nu toe heh stoffelijk overschot niet gevonden.
NvhN 23-07-1966: Lijk van verdronken scheepskok uit Assen gevonden. (Van onze redactie te Assen) De Rotterdamse havenpolitie is er in geslaagd het vermiste lijk van de 24-jarige Assenaar Johannes de Jong te vinden. Het lag in de Spoorweghaven, niet ver van het motorschip „Alert" af, waar de Drentse hoofdstedeling als scheepskok werkzaam was. Als gemeld werd De Jong de vorige week vrijdag vermist. Men nam toen aan, dat hij door verdrinking om het leven is gekomen. De avond voor zijn dood was de Assenaar tezamen met een vriend de wal op gegaan. Kort na zijn terugkeer op het schip ging hij weer van boord. Van dat ogenblik af bleef hij spoorloos. Het stoffelijk overschot is in alle stilte ter aarde besteld.

1978-04-26: 26 april 1978 gestrand bij Saltisford op de rivier de Weaver. Het schip is in drieën gebroken waarna gezonken. Alle secties zijn gelicht en gerepareerd. Daarna verkocht en weer in de vaart

1979-12-20: Final Fate: Tijdens reis van Aviles naar Newport met een lading stalen gietstukken, ten gevolge van overgaan van de lading tijdens zwaar weer gezonken 4 mijl zuid west van Ouessant, voor de kust van Bretagne.

Ship Masters Data

Images


Description: Alert 1963
Image type: Photo

Description: Alert 1963
Image type: Photo

Description: Alert 1963
Image type: Photo

Description: Alert 1963 at Shipyard Gebr. Sander at Delfzijl in 1978.
Made By: © Olinga, F.J. (Frits)
Image type: Photo

Description: 'Lert' (ex Alert') - foto Groningen 1979.
Made By: © Johannes, L.M. (Leo)
Image type: Photo
Sources