Name ship: ALERT

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1984
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO number: 8224298
Nat. Official Number: 5404 Z GRON 1984
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Flush deck
Masts: Gearless
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: Bodewes Scheepswerven B.V., Hoogezand, Netherlands
Yardnumber: 548
Date Laid Down:
Launch Date: 1984-05-25
Delivery Date: 1984-09-03
Technical Data

Engine Manufacturer: Atlas-MAK Maschinenbau G.m.b.H., Kiel, German Federal Republic
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 1530
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: MAK nr. 25296 Type 6MU452AK (320x450)
Speed in knots: 12.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 2970.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 1895.00 Net tonnage
Deadweight: 4830.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 6060 Cubic Meters
Bale: 5880 Cubic Meters
 
Length 1: 87.03 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 81.01 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 15.42 Meters Breadth, moulded
Depth: 8.21 Meters Depth, moulded
Draught: 6.65 Meters Draught, maximum
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1984-06-01 ALERT
Manager: Beck Scheepvaartkantoor B.V., Groningen, Netherlands
Owner: Rederij 'Alert', Groningen, Netherlands
Shareholder: B.V. Scheepvaartmaatschappij 'Globecka', 'Nobecka' en 'Tribecka', Groningen
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PCKH
Additional info:

Date/Name Ship 2003-09-04 ALERT
Manager: Merweship B.V., Groningen, Netherlands
Owner: Rederij 'Alert', Groningen, Netherlands
Shareholder: Carisbrooke Shipping (Holland) B.V., Zwijndrecht
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PCKH
Additional info:

Date/Name Ship 2004-11-00 KALE
Manager: Inter Fibre & Yarn S.A., Panama, Panama R.P.
Owner: Inter Fibre & Yarn S.A., Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 2008-01-00 SEDNA
Manager: Megatrans Uluslararasi Nakliyatve Ticaret Ltd., Istanbul, Turkey
Owner: Sedna Maritime Ltd, Valletta, Malta
Shareholder:
Homeport / Flag: Valletta / Malta
Callsign: 9HGU9
Additional info:

Ship Events Data

1984-05-26: NvhN 26-05-1984: Schip moet in dok vooronderzoek schade. Tewaterlating schip verloopt „onelegant". Van een onzer verslaggevers. Hoogezand. De tewaterlating van de ALERT op de scheepswerf Bodewes in Hoogezand is gisteren niet bepaald vlotjes verlopen. Het schip wilde niet loskomen en dreigde in de glijbanen vast te zakken. Uiteindelijk lukte het toch om het schip in het water te laten glijden. Tijdens de problemen bevonden zich mensen onder het schip. Zij konden zich op tijd in veiligheid stellen. Het schip heeft bodemschade opgelopen. Een schip staat normaal op houtblokken ('stoppers'). Door die verwijderen zakt het schip op sleden die zich weer op de glijbanen bevinden. Tussen de sleden en glijbanen bevindt zich vet. Het wegslaan van de stoppers en het in het water glijden moet snel gebeuren. Het gewicht van een schip is zo groot dat anders het vet wordt weggeperst en het schip in de houten glijbanen wegzakt. Bij de Alert lukte het niet snel genoeg om de stoppers weg te slaan. Daarop werden die houten balken met branders weggebrand. In die periode dreigde het schip van de sleden te glijden en in de glijbanen weg te zakken. Een glijbaan begaf het. Daardoor gleed de Alert scheef in het water. De heer G. W. Bodewes van de scheepswerf omschreef de tewaterlating als „onelegant, maar niet gevaarlijk". Volgens omstanders waren de houten stoppingen verrot en gleed het schip daarom niet goed. Bodewes ontkent dat krachtig: „Ik heb de stoppingen een paar weken geleden zelf besteld, Ze waren helemaal nieuw." De Alert, die voor Beck's Scheepvaartbedrijf in Groningen is gebouwd en een laadvermogen van 4800 ton heeft, heeft vrijwel zeker bodemschade opgelopen door de ongelukkige tewaterlating.' Het schip moet in dok om de schade goed te bekijken en te repareren.

1984-06-01: Op 01-06-1984 bij het Kadaster te boek gesteld als "ALERT", eigendom van de Rederij Alert, gevestigd te Groningen, waarvan de leden zijn: B.V. Scheepvaartmaatschappij Globecka, B.V. Scheepvaartmaatschappij Nobecka en de B.V. Scheepvaartmaatschappij Tribecka, allen gevestigd te Groningen.

1984-06-21: Op 21-06-1984 als ALERT, zijnde een motorvrachtschip, metende 2970 bruto tonnage volgens zeemeetbrief, afgegeven te Rijswijk no. 21496 d.d. 24-04-1984, liggende te Hoogezand, door D. Hilgen, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van haar brandmerk voorzien, door het inbeitelen van 5404 Z GRON 1984 op het achterschip aan B.B. zijde in achterwand dekhuis op de kampanje, 8.09 m. uit hekplaat, 4.85 m. uit lengteas en 1.56 m. uit dek.

1984-09-04: NvhN 04-09-1984: ALERT maakt feilloze vaart. De Alert vaart. Geen problemen gisteren toen bij Scheepswerf Bodewes een sleepboot met dit nieuwe schip richting open zee ging. Het ging allemaal keurig, feilloos. Dat is in het nog jonge verleden van Alert wel eens anders geweest. Tijdens de bouw deed zich een keer een ontploffing voor, de tewaterlating van het schip verliep ook niet geheel vlekkeloos. De Alert is een coaster, een zogeheten drogeladingschip, gebouwd in opdracht van de stad-Groninger rederij Motorschip Alert. Donderdag gaat het schip proefvaren.

Ship Masters Data

Images


Description: photo: Eemskanaal, Groningen, aug. 1984.
Made By: © Johannes, L.M. (Leo)
Image type: Photo

Description: Alert 1984
Made By: © Johannes, N. (Niels)
Image type: Photo

Description: Alert 1984
Image type: Photo

Description: Alert 1984
Image type: Photo

Description: Alert 1984
Image type: Photo
Sources