Name ship: EXPANSA

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1963
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO number: 5403946
Nat. Official Number: 644 Z LEEUW 1963
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Flush deck
Masts: Two masts
Rig: 2 derricks
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: N.V. Scheepswerf- en Reparatiebedrijf 'Harlingen', Harlingen, Netherlands
Yardnumber: 23
Date Laid Down:
Launch Date: 1963-04-05
Delivery Date: 1963-05-21
Technical Data

Engine Manufacturer: Motoren Werke 'Mannheim' A.G. (MWM), Mannheim, Germany
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 525
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: MWM no. 15072/017 Type RHS348SU (320x480)
Speed in knots: 10.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 499.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 318.00 Net tonnage
Deadweight: 780.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 36100 Cubic Feet
Bale: 33600 Cubic Feet
 
Length 1: 55.89 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 53.63 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 8.74 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.71 Meters Depth, moulded
Draught: 3.35 Meters Draught, maximum
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1963-05-21 EXPANSA
Manager: N.V. Scheepvaartbedrijf 'Gruno', Amsterdam, Netherlands
Owner: Rederij 'Avanti', Heerenveen, Netherlands
Shareholder: Roelof, Hendrik en Piet Holwerda, Jan en Dirk van der Schoot, Teunis Hinderink (Breda), Jacob Abraham de Boo (expediteur Delft), Albert Roelof van Dam (Dedemsvaart), Jan Harmannus Vos (Haarlem) e.a., Heerenveen
Homeport / Flag: Heerenveen / Netherlands
Callsign: PEAO
Additional info:

Date/Name Ship 1972-00-00 EXPANSA
Manager: Scheepvaartkantoor Holwerda, Heerenveen, Netherlands
Owner: Rederij 'Avanti', Heerenveen, Netherlands
Shareholder: Roelof, Hendrik en Piet Holwerda, Jan en Dirk van der Schoot, Teunis Hinderink (Breda), Jacob Abraham de Boo (expediteur Delft), Albert Roelof van Dam (Dedemsvaart), Jan Harmannus Vos (Haarlem) e.a., Heerenveen
Homeport / Flag: Heerenveen / Netherlands
Callsign: PEAO
Additional info:

Date/Name Ship 1977-08-11 EXPANSA
Manager: Scheepvaartkantoor Holwerda, Heerenveen, Netherlands
Owner: H. & P. Holwerda en Tjipke Barkmeijer, Heerenveen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Heerenveen / Netherlands
Callsign: PEAO
Additional info:

Date/Name Ship 1980-11-14 EXPANSA
Manager: International Transport Co., Port au Prince, Haiti
Owner: International Transport Co., Port au Prince, Haiti
Shareholder:
Homeport / Flag: Port au Prince / Haiti
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1982-00-00 EXPANSA
Manager: Scheepvaartkantoor Holwerda, Heerenveen, Netherlands
Owner: Rederij 'Avanti', Heerenveen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Harlingen / Netherlands
Callsign: PEAO
Additional info:

Date/Name Ship 1985-00-00 EXPANSA
Manager: Rudolpe Leandre Daniel Fils, San Lorenzo, Honduras
Owner: Rudolpe Leandre Daniel Fils, San Lorenzo, Honduras
Shareholder:
Homeport / Flag: San Lorenzo / Honduras
Callsign: HQZP
Additional info:

Date/Name Ship 1994-00-00 ZAHRA
Manager: Sociedad Naviera Lineas Zahra S. de R.L., San Lorenzo, Honduras
Owner: Sociedad Naviera Lineas Zahra S. de R.L., San Lorenzo, Honduras
Shareholder:
Homeport / Flag: San Lorenzo / Honduras
Callsign: HQZP
Additional info:

Ship Events Data

1963-04-03: Op 03-04-1963 als "EXPANSA", bouwnr. 23 van de Scheepswerf Harlingen te Harlingen, zijnde een motorschip in aanbouw, metende nog onbekend, liggende te Harlingen, door A. Jonkers, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van brandmerk 644 Z LEEUW 1963 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan S.B. zijde in het achterschot van het dekhuis op het verhoogd achterdek, 2.72 m. uit hekplaat, 1.60 m. uit de lengteas en 1.52 m. uit dek.

1963-04-06: Leeuwarder courant 06-04-1963: Stapelloop in Harlingen „Expansa" in het water, rat spoelde er uit. Van de scheepswerf en het reparatiebedrijf „Harlingen", gelegen nabij de Rondweg te Harlingen, is gistermiddag de kustvaarder „Expansa" te water gelaten. Het schip, dat gebouwd is voor de rederij Avanti te Heerenveen, gleed kalm van de dwarshelling en veroorzaakte een golf in het water langs de romp. De grootte van deze golf viel de toeschouwers wat tegen. Hij had echter een wat grotere vloedgolf tengevolge, die aan de overzijde van het kanaal het water over een hoog gelegen kade van een opslagplaats van basaltblokken en andere materialen deed slaan. Een rat werd daarvan het slachtoffer. Het dier werd uit het water omhoog getild en over de wegverharding langs de kade gespoeld. Toen het water terugvloeide stelde de rat zich haastig in veiligheid in een afwateringsbuis, nagejaagd door mannen en jongens, die met stenen wilden gooien. Intussen dreef de „Expansie" rustig nadeinend in het water en in bedwang gehouden door een kleine sleepboot. De kustvaarder meet 780 ton dead weight of 500 bruto registerton, is 56 meter lang, 8.20 meter breed en heeft een holte van 3.75 meter. Er zal een 500 p_v motor in het schip worden geplaatst, het krijgt twee twee-tons laadbomen en wordt voorts uitgerust met radio-telefonie, radar en andere moderne navigatiemiddelen. Er zal nu een zusterschip op de werf op stapel worden gezet.
Friese courier 06-04-1963: Nieuw schip voor rederij Avanti. Harlingen. Nadat de doopplechtigheden waren verricht door mevr. Hinderink-Van Eden uit Breda, werd vrijdagmiddag met goed gevolg het nieuwe 780 dw. ton m.s. Expansa bij de scheepswerf Harlingen te Harlingen te water gelaten, voor rekening van rederij Avanti (Holwerda) te Heerenveen. Het vaartuig is 55.90 m. lang, 8.70 breed en heeft een holte van 3.70 meter. Het zal worden uitgerust met een MWM-dieselmotor van 525 pk. Er zijn 2 masten met laadgerei voor twee ton en hydraulische lieren. Verder worden er aangebracht een elektrisch-hydraulische stuurinrichting, centrale verwarming, elektrische lichtinstallatie van 110 volt en de modernste navigatiemiddelen zoals echolood, radiotelefonie, radar en richtingzoeker. Het schip is gebouwd onder klassebureau Veritas en onder toezicht van de scheepvaartinspektie, hoogste klasse (Atlantische vaart). Het schip krijgt bovendien een certificaat voor onbeperkte houtvaart.
NvhN 09-04-1963: Tewaterlating Expansa. Nadat de doopplechtigheid was verricht door mevrouw Hinderink—van Eden uit Breda, werd met goed gevolg het nieuwe 780 'dw ton ms. Expansa bij de scheepswerf Harlingen te Harlingen te water gelaten, voor rekening van rederij Avanti (Holwerda) te Heerenveen. Het vaartuig zal worden uitgerust met een MWM-dieselmotor van 525 pk. Het schip wordt 55.70 m lang.

1963-05-22: NvhN 22-05-1963: Proefvaart m.s. Expansa. Van Harlingen uit vond op de Waddenzee de proefvaart plaats van het m.s. Expansa. Het vaartuig meet 780 dw. ton en is gebouwd bij de scheepswerf Harlingen te Harlingen voor rekening van rederij Avanti (Holwerda) te Heerenveen. Het schip, dat 55.90 m. lang is, werd uitgerust met een MWM-dieselmotor van 525 pk.

1977-00-00: Op 23.08.1977 kreeg het schip op de reis van Whitby naar Samsun in positie 36 mijl west van Leixoes moeilijkheden met de brandstofpompen van de hoofdmotor. Wat men ook aan boord probeerde, de pompen bleven vastlopen en het was onmogelijk de reis te vervolgen. Gelukkig was de m.s. “Spray” in de buurt, welke via het kantoor de opdracht kreeg terug te keren en te trachten de “Expansa” naar Leixoes te slepen. Daar het echter zeer slecht zicht was, bleek het nog niet zo eenvoudig te zijn om de “Expansa” te vinden. Pas op 24 aug. circa 15.00 uur werd vastgemaakt. Dat het voor de bemanning van de “Expansa”, zonder motor of radar (was uitgevallen) in zeer dichte mist, die nacht geen pretje is geweest, behoeft geen nader betoog. Op 24.05.1977 om 22.30 uur arriveerde de sleep behouden in Leixous. Na montage van nieuwe brandstofpomp elementen, de oude waren door water en vuil totaal naar de filistijnen, kon de reis op 26.08.1977 weer worden vervolgd. Op maandag 10.01.1978 kreeg de “Expansa” de gelegenheid om op haar beurt eens te gaan slepen. Onderweg van Cotonou naar Dakar, kon vlak voor binnenkomst worden doorgegeven dat het Nederlandse m.s. “Ank Winsemius” reeds 2 dagen met maschineschade 70 mijl zuid van Dakar ronddreef. De “Expansa” keerde terug om te trachten dit schip naar Dakar te slepen. Op dinsdag 11.01.1978 om 03.45 uur werd de “Ank Winseminus” bereikt en vastgemaakt. Slepend op het anker werd tenslotte een snelheid van 5,5 mijl bereikt, hetgeen voor de “Expansa” een prestatie mag worden genoemd. Om 23.15 uur werd de sleep keurig afgeleverd in de baai van Dakar.

2000-00-00: Lloyd's laat de registratie vervallen omdat het nog bestaan van het schip twijfelachtig is.

Ship Masters Data

Images


Description: 'Expansa' (bj 1963)
Image type: Photo

Description: Expansa 1963
Image type: Photo

Description: Expansa 1963 on Shipyard 'Welgelegen' at Harlingen in 1978.
Made By: © Olinga, F.J. (Frits)
Image type: Photo

Description: Expansa 1963 on Shipyard 'Welgelegen' at Harlingen in 1978.
Made By: © Olinga, F.J. (Frits)
Image type: Photo
Sources