Name ship: FAIRMAST

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1983
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO number: 8110899
Nat. Official Number: 16784 Z ROTT 1982
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo, heavy load/lift
Standard Ship Type:
Type Deck:
Masts:
Rig: 3 derricks
Lift Capacity: 2 x 500 and 1 x 40 ton.
Material Hull: Steel
Decks: 2
Construction Data

Shipbuilder: Scheepswerf & Machinefabriek Ysselwerf B.V., Capelle aan den IJssel, Netherlands
Yardnumber: 205
Date Laid Down:
Launch Date: 1983-05-11
Delivery Date: 1983-07-12
Technical Data

Engine Manufacturer: Krupp MaK Maschinenbau GmbH, Kiel, German Federal Republic
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 3156
Power Unit: kW
Eng. additional info: MAK nr. 55466 Type 6MU551AK (450x550)
Speed in knots: 12.8
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 5791.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 3509.00 Net tonnage
Deadweight: 6833.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 110.02 Meters Length overall (Loa BB)
Length 2: 97.41 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 20.40 Meters Breadth, extreme
Depth: 7.30 Meters Depth, moulded
Draught: 7.29 Meters Draught, maximum
 
Configuration Changes

1986-00-00: In 1986 is de Ro-Ro voorziening verwijderd.

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1982-05-17 FAIRMAST
Manager: Jumbo Navigation N.V., Willemstad (NA), Netherlands Antilles
Owner: Fairplay Scheepvaart B.V., Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PEBD
Additional info:

Date/Name Ship 1991-06-10 FAIRMAST
Manager: Kahn Scheepvaart B.V., Rotterdam, Netherlands
Owner: Fairlift N.V., Willemstad (NA), Netherlands Antilles
Shareholder:
Homeport / Flag: Willemstad (NA) / Netherlands Antilles
Callsign: PJLC
Additional info:

Date/Name Ship 2005-12-00 FAIRMAST
Manager: Jumbo Shipping Co. S.A., Genève, Switzerland
Owner: Fairlift N.V., Willemstad (NA), Netherlands Antilles
Shareholder:
Homeport / Flag: Willemstad (NA) / Netherlands Antilles
Callsign: PJLC
Additional info:

Date/Name Ship 2006-04-10 FAIRMAST
Manager: Jumbo Shipping Co. S.A., Switzerland
Owner: Fairlift N.V., Willemstad (NA), Netherlands Antilles
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PHEB
Additional info:

Ship Events Data

1982-06-16: Op 16-06-1982 als schip nog ongenoemd, zijnde een stalen zware ladingschip, waarvan een sectie in aanbouw is onder nr. 8208 bij de Scheepswerf Groot Ammers te Groot Ammers in opdracht van de Scheepswerf de IJsselwerf B.V. te Capelle a/d IJssel onder bouwnr. 205, nog niet gemeten, liggende te Groot Ammers, door L.A. v.d. Ende, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Rotterdam, voorlopig van brandmerk 16784 Z ROTT 1982 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan B.B. zijde in motorfundatie langsdrager t.p.v. spant 26, -- m. uit hekplaat, 0.04 m. uit de lengteas en 1.40 m. uit het vlak.

1983-05-11: NRC Handelsblad 11-05-1983: Tewaterlating. Vanmiddag is op de IJsselwerf in Capelle aan den IJssel het zware ladingschip de Fairmast te water gelaten. Het schip is gebouwd voor Fairplay Scheepvaart in Rotterdam.

1983-06-30: Op 30-06-1983 als "FAIRMAST", zijnde zware ladingschip, metende I 16404.38 en II 10610.12 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te Rijswijk no I 21108 en II 21109 d.d. 22-06-1983, liggende te Rotterdam, door C.P. de Jong, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Rotterdam, definitief van brandmerk 16784 Z ROTT 1982 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan S.B. zijde in achterwand dekhuis, 4.90 m. uit hekplaat, 9.60 m. uit de lengteas en 1.50 m. uit dek.

1996-00-00: Arriveerde in 02.1996 bij Subic Shipyard (Keppel Philippines) voor reapartie van een schade aan het casco. Het schip werd tegelijk met 2 andere schepen in één dok gezet. Om deze andere twee te kunnen ontdokken werd de Fairmast provisorisch dichtgelast, ondanks waarschuwingen en protesten van de zijde van Kahn. Het ontdokken ging toch door en zette men het dok vol water. De noodreparatie begaf het inderdaad, zodat het schip opnieuw behoorlijke schade opliep. Om intrekking van de schadeclaim af te dwingen werd de bemanning van het schip later enige tijd gegijzeld door de bewakingsdienst van de werf, Kahn is inmiddels naar de rechter gestapt, de werf ontkent alle aantijgingen. Na een noodreparatie is het schip naar Singapore gevaren om daar de schade te laten repareren, ook deze actie was niet succesvol. Daarna haalde scheepswerf YVC de opdracht binnen. Arriveerde op 21.09.1996 te Rotterdam. Het middenschip met een lengte van zestig meter moet worden vernieuwd, maar ook op andere plekken komt nieuw staal. In totaal wordt 1300 ton staal vernieuwd. Het schip is helemaal verwrongen, zegt woordvoerder Jan Bakker van YVC Bolnes, vrijwel geen luik sluit nog. In 07.1997 reparaties voltooid en het schip verliet op 07.07.1997 de werf.

2011-04-07: Final Fate: In 02-2011 verkocht voor de sloop. Op 08-03-2011 vertrokken van Singapore naar India. Op 02-04-2011 als FAIRY gearriveerd voor de sloop te Alang, India. 07-04-2011 op het sloopstrand gezet

Ship Masters Data

Images


Description: 'Fairmast' (bj 1983)
Image type: Photo

Description: 'Fairmast' (bj 1983)
Image type: Photo

Description: Fairmast 1983 in 04-1985.
Made By: © Zee, T. van der (Teun)
Image type: Photo

Description: heavy load carrier FAIRMAST outward bound Hoek van Holland, January 26th., 2003 - 10:50 h.
Made By: © Esman, M.T.J.A. (Marius)
Image type: Photo

Description: heavy load carrier FAIRMAST outward bound Hoek van Holland, January 26th., 2003 - 10:50 h.
Made By: © Esman, M.T.J.A. (Marius)
Image type: Photo
Sources