Name ship: FARMSUM

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1946
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO number: 5138917
Nat. Official Number: 2161 Z GRON 1946
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Flush deck
Masts: One mast
Rig: 2 derricks
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: Firma Gebr. Coops, Hoogezand, Netherlands
Yardnumber: 184
Date Laid Down:
Launch Date: 1946-05-09
Delivery Date: 1946-08-07
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Netherlands
Engine Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 2
Power: 70
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Nr. 5157 Type T (210x320)
Speed in knots: 6.00
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 158.25 Gross tonnage
Net Tonnage: 108.83 Net tonnage
Deadweight: 162.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 10559 Cubic Feet
Bale: 9500 Cubic Feet
 
Length 1: 35.55 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 33.55 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 6.14 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.44 Meters Depth, moulded
Draught: 2.10 Meters Draught, maximum
 
Configuration Changes

1951-00-00: 1951 nieuwe hoofdmotor: 2tew 2 cil 110 PK Alpha (1940) Type (350x350)

1960-00-00: 1960 nieuwe hoofdmotor : 4tew 3 cil 180 PK Jönköping Type (255x400) 9Kn.

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1946-08-07 FARMSUM
Manager: Simon Springer en Scheepsbouw Unie N.V. (66,7%), Delfzijl, Netherlands
Owner: Simon Springer en Scheepsbouw Unie N.V. (66,7%), Delfzijl, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PEBD
Additional info:

Date/Name Ship 1946-09-30 ALBATROS
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Netherlands
Owner: Petrus Wagenborg, Eerke Rieske & N.V. Zeevaart Maatschappij Hoornsche Diep, Delfzijl, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PCGC
Additional info: Ieder voor 1/3 deel.

Date/Name Ship 1949-09-00 H.A. HERMANSSON
Manager: H.A. Hermansson, Halbevik, Sweden
Owner: H.A. Hermansson, Halbevik, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Halbevik / Sweden
Callsign: SFQY
Additional info: Hersteld in Kopenhagen; 1950 weer in de vaart.

Date/Name Ship 1949-09-08 ALBATROS
Manager: F.L. & L.P. Nielsen, Grenaa, Denmark
Owner: F.L. & L.P. Nielsen, Grenaa, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Grenaa / Denmark
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1949-09-08 ALBATROS
Manager: Jens Hansen, Rudkjøbing, Denmark
Owner: Rederiet Langeland, Rudkjøbing, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag:
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1966-08-00 GNY
Manager: Gunnar & John Glaso, Kristiansund, Norway
Owner: Gunnar Glaso Partrederi, Kristiansund, Norway
Shareholder:
Homeport / Flag: Kristiansund / Norway
Callsign: LHXX
Additional info:

Date/Name Ship 1971-00-00 GNY
Manager: Gunnar Glaso, Aalesund, Norway
Owner: Gunnar Glaso, Aalesund, Norway
Shareholder:
Homeport / Flag: Aalesund / Norway
Callsign: LHXX
Additional info:

Date/Name Ship 1974-08-00 GNY
Manager: Birger Boe P/R, Aalesund, Norway
Owner: Birger Boe P/R, Aalesund, Norway
Shareholder:
Homeport / Flag: Aalesund / Norway
Callsign: LHXX
Additional info:

Date/Name Ship 1977-00-00 GNY
Manager: Birger Boe P/R, Aalesund, Norway
Owner: P/R Gny, Aalesund, Norway
Shareholder:
Homeport / Flag: Aalesund / Norway
Callsign: LHXX
Additional info:

Date/Name Ship 1986-08-00 GNY
Manager: Egil Arne Torhus, Aalesund, Norway
Owner: Egil Arne Torhus, Aalesund, Norway
Shareholder:
Homeport / Flag: Aalesund / Norway
Callsign: LHXX
Additional info:

Date/Name Ship 1991-10-00 GNY
Manager: Leif I. Karlsen, Aalesund, Norway
Owner: Leif I. Karlsen, Aalesund, Norway
Shareholder:
Homeport / Flag: Aalesund / Norway
Callsign: LHXX
Additional info:

Date/Name Ship 1993-05-00 GNY
Manager: Nybruse A/S, Aalesund, Norway
Owner: Nybruse A/S, Aalesund, Norway
Shareholder:
Homeport / Flag: Aalesund / Norway
Callsign: LHXX
Additional info:

Ship Events Data

1946-08-23: Op 23-08-1946 als FARMSUM, zijnde een stalen motorvrachtschip, groot 448.29 m3 bruto inhoud volgens meetbrief afgegeven te 's Gravenhage no. 6794 d.d. 09-08-1946, liggende Delfzijl, door A. Kraaijema, scheepsmeter te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 2161 Z GRON 1946 op het achterschip aan S.B. zijde in achterschot van de roef, 1.25 m. uit hekplaat, 0.80 m. uit lengteas en 0.85 m. boven dek.

1949-03-00: 23 maart 1949 met 170 ton zout onderweg van Hengelo (vertrokken 17 maart, van Delfzijl 21 maart) naar Gothenburg t.h.v. Grenaa, ten westen van Anholt buiten de geveegde route op een mijn gelopen. Twee Deense vissersvaartuigen namen het schip op sleeptouw maar na drie uur zonk de 'Albatros'. Kapitein Eerke Rieske, zijn vrouw en twee zoontjes, alsmede drie bemanningsleden werden gered. Op 2 april met de berging begonnen. Op 12 mei tijdens de berging gekapseisd en weer gezonken. Op 9 juni gelicht en Grenaa binnengebracht. Op 19 juni door Lloyd's CTL verklaard. Verkocht aan de bergers, Em. Svitser, Kopenhagen.

1949-09-00: In sept. 1949 verkocht aan H.A. Hermansson, Hallevik, Zweden. Te Kopenhagen hersteld en in de vaart gebracht als 'H.A. Hermansson'

1991-05-00: Lag in mei 1991 sterk verwaarloosd te Kristiansund en werd verkocht aan een viskwekerij te Angvik/Nordmore (bij Kristiansund). In 1996 lag ze daar nog, dienst doende als voor anker liggende viskwekerij.

2008-10-00: Final Fate: 10.2008 Lloyd’s: According to the Norwegian Maritime Authority web site the GNY has been scrapped. We don't know the location yet, but assume it is probably locally.

Ship Masters Data

Images


Description: De 'Farmsum' op de helling van scheepswerf Gebr. Coops te Hoogezand, foto mei 1946.
Image type: Photo
Sources

General information regarding this ship

 

NvhN 240349
De ALBATROS op een mijn gelopen Bemanning gered
De Groninger coaster ALBATROS, kapitein-eigenaar de heer E. Rieske. afkomstig van Stadskanaal en wonende te Groningen, is bij Greena (Noord-Jutland) op een mijn gelopen. De kapitein en een lid van de bemanning braken een been. De vrouw van de heer Rieske werd gewond evenals hun beide kinderen. De ALBATROS, een kleine kustvaarder van 447 bruto M 3. inhoud, was op weg van Hengelo naar Gotenburg met een lading zout. Vanmorgen is het schip gezonken.

 

NvhN 140150
Het ongeluk met de coaster ALBATROS - Kapitein krijgt berisping voor nonchalante navigatie.
De Raad voor de Scheepvaart te Amsterdam behandelde gisteren het ongeluk dat de kustvaarder ALBATROS is overkomen op 23 maart van het vorige jaar. Het schip, dat toen op de reis van Gotenburg naar ons land in de Deense wateren nabij het Kattengat voer, is vermoedelijk op een mijn gevaren. Plotseling heeft zich tenminste een hevige ontploffing voorgedaan, waarbij het scheepje zwaar werd beschadigd en zowel de kapitein als de stuurman werden verwond. De motordrijver en de kok, evenals de vrouw en kinderen van de kapitein, die ook aan boord waren, kwamen er goed af. De opvarenden, ook de gewonden, werden gered, maar het schip is gezonken en verloren gegaan.
De kapitein en stuurman vertelden, dat het schip door een vaargeul moest varen. Deze was een mijl breed. Daarbuiten gold het water als gevaarlijk. De stuurman had de wacht, maar ook de kapitein was juist op de brug gekomen toen de ontploffing gebeurde. Uit de verklaringen van de stuurman bleek, dat het schip bij het passeren van een boei, die zeer dicht aan bakboord gepasseerd moest worden, buiten het vaarwater moet zijn geweest. De stuurman vertelde, dat er juist een paar schepen de ALBATROS tegemoet voeren. De ALBATROS moest daarom uitwijken, is in gevaarlijk water gekomen en waarschijnlijk op een mijn gevaren. De kapitein wist niet dat de vaargeul slechts één mijl breed was. Er werd van boei tot boei gevaren en daarmee dacht de kapitein veilig te varen. De stuurman, die twee en twintig jaar oud was, was niet gediplomeerd. Na afloop van het verhoor gaf de voorzitter de kapitein een duidelijke berisping voor zijn nonchalante navigatie en voor het feit, dat noch hij zelf noch de stuurman ruiterlijk en duidelijk de gestelde vragen hebben beantwoord. De uitspraak van de Raad zal later volgen.