Name ship: FEROCIA

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1947
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO number:
Nat. Official Number: 2257 Z GRON 1947
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Raised quarter deck
Masts: One mast
Rig: 2 derricks
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: Gebr. Suurmeijer, N.V. Scheepswerf 'Vooruitgang', Foxhol, Netherlands
Yardnumber: 160
Date Laid Down:
Launch Date: 1947-04-10
Delivery Date: 1947-07-16
Technical Data

Engine Manufacturer: Werkspoor N.V., Amsterdam, Netherlands
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 360
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Werkspoor no. 921 Type TMAS276 (270x500)
Speed in knots: 9.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 400.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 252.00 Net tonnage
Deadweight: 550.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 28650 Cubic Feet
Bale: 27000 Cubic Feet
 
Length 1: 47.25 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 44.20 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 8.06 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.72 Meters Depth, moulded
Draught: 3.22 Meters Draught, maximum
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1947-07-11 FEROCIA
Manager: Ripmeester & Co N.V., Rotterdam, Netherlands
Owner: C. Minnaar, Overschie, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Overschie / Netherlands
Callsign: PEBP
Additional info: 1956 homeport Rotterdam

Date/Name Ship 1960-02-15 FEROCIA
Manager: Ripmeester & Co N.V., Rotterdam, Netherlands
Owner: C. Minnaar N.V., Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PEBP
Additional info:

Date/Name Ship 1960-03-23 FEROCIA
Manager: Gustav E. Andersson, Skärhamn, Sweden
Owner: Gustav E. Andersson, Skärhamn, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Skärhamn / Sweden
Callsign: SHYC
Additional info:

Date/Name Ship 1962-00-00 FEROCIA
Manager: Stig Gustavsson P/R, Skärhamn, Sweden
Owner: Stig Gustavsson P/R, Skärhamn, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Skärhamn / Sweden
Callsign: SHYC
Additional info:

Ship Events Data

1947-04-10: NvhN 11-04-1947: De „Ferocia” te water. De op de werf van de N.V. Scheepswerf "Vooruitgang", Gebr. Suurmeijer te Foxhol gebouwde kustvaarder „Ferocia" werd gistermiddag te water gelaten. Dit schip, dat voor rekening van de fa. C Minnaar te Overschie werd gebouwd, meet 550 ton d.w., is 45.50 M. lang en 8 M breed. De afstand holte tot vrijboorddek is 3.22 M., die van holte tot halfdek 4.02 M. Het is het type R.Q.D., klasse Engelsche Lloyd en bestemd voor groentenexport. Na een korte toespraak door den heer J. Minnaar, verrichtte diens moeder, gekleed in Zeeuwsche dracht het gebruikelijke ceremonieel, door met een flesch champagne het vaartuig te doopen. De „Ferocia" zal een 360 P.K. Werkspoormotor krijgen.

1947-07-12: Op 12-07-1947 als FEROCIA, zijnde een stalen motorvrachtschip, metende 1133.11 m3 bruto inhoud volgens meetbrief 's Gravenhage d.d. 04-07-1947 no. 7022, liggende te Foxhol, door J. Frik, scheepsmeter te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 2257 Z GRON 1947 op het achterschip aan S.B. zijde in achterkant dekhuis op kampanje, 3.00 m. uit de hekplaat, 0.80 m. uit de lengteas, 1.97 m. boven dek.

1950-12-00: Classed LR until 12/50 thereafter BV

1959-06-14: Het Vrije Volk 06-02-1960: Berisping voor twee schippers. De Raad voor de Scheepvaart heeft de kapitein van het ms. Ferocia, G. P. uit Dordrecht en de schipper van de stoomlogger Frida VL. 208. G V. uit Vlaardingen ieder gestraft door het uitspreken van een berisping. Op 14 juni 1959 waren deze schepen op de Nieuwe Waterweg in aanvaring gekomen. Volgens het oordeel van de raad is de onjuiste wijze waarop de VL. 208 de Nieuwe Waterweg is opgevaren, de eerste aanleiding tot de aanvaring geweest. De Ferocia heeft fout gehandeld door haar goede oever te verlaten en naar bakboord uit te wijken.

1964-08-09: Final Fate: Op weg van Malmön (noordwest van Lysekil) naar Bungenäs met een lading stenen ten gevolge van een aanvaring in dichte mist met het Panamese m.s. 'Popi' bij Oland gezonken. Alle opvarenden werden gered.

Ship Masters Data

Images


Description: De nieuw van de werf opgeleverde 'Ferocia' (foto Groningen Verbindingskanaal - juli 1947)
Image type: Photo

Description: Ferocia 1947
Image type: Photo

Description: 'Ferocia' (bj 1947)
Image type: Photo
Sources