Name ship: FIAT

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1933
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO number: 5424548
Nat. Official Number: 1618 Z GRON 1933
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Flush deck
Masts: One mast
Rig: 2 derricks
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: Firma Gebr. Niestern & Co., Delfzijl, Netherlands
Yardnumber: 194
Date Laid Down:
Launch Date: 1933-08-16
Delivery Date: 1933-10-06
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Machinefabriek 'Bolnes' v/h J.H. van Cappellen, Bolnes, Netherlands
Engine Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 3
Power: 135
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Bolnes Type (260x370)
Speed in knots: 8.00
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 197.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 125.00 Net tonnage
Deadweight: 245.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 13173 Cubic Feet
Bale: 12000 Cubic Feet
 
Length 1: 35.50 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 33.58 Meters Registered
Beam: 6.44 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.35 Meters Registered
Draught: 2.28 Meters Registered
 
Configuration Changes

1953-00-00: Nieuwe hoofdmotor: 4tew 3 cil 190 Pk Deutz Type (260x270) 8 Kn.

1963-00-00: Omgebouwd tot zandzuiger.

1971-00-00: Twee andere hoofdmotoren: cil 240 Pk elk Baudouin.

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1933-10-06 FIAT
Manager: Pieter Hekman, Groningen, Netherlands
Owner: Pieter Hekman, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PEBR
Additional info:

Date/Name Ship 1944-09-02 FIAT
Manager: Pieter Hekman & Franciscus Leonardus Antonius van Baars, Dordrecht, Netherlands
Owner: Pieter Hekman & Franciscus Leonardus Antonius van Baars, Dordrecht, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PEBR
Additional info:

Date/Name Ship 1950-08-29 JORINA
Manager: N.V. Invoer- & Transportonderneming 'Invotra', Rotterdam, Netherlands
Owner: V.o.F. Transportonderneming 'Innega' (N.V. Invotra en Ferdinandus de Galan), Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PFRU
Additional info:

Date/Name Ship 1950-11-02 JORINA
Manager: N.V. Invoer- & Transportonderneming 'Invotra', Rotterdam, Netherlands
Owner: N.V. Transportonderneming 'Innega', Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PFRU
Additional info:

Date/Name Ship 1954-04-13 KITTY
Manager: Firma J.J. Onnes, Cargadoors-, Scheepvaart- en Bevrachtingsbedrijf, Groningen, Netherlands
Owner: Geert Gerardus Lodewijk Marrink, Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PFJO
Additional info:

Date/Name Ship 1961-10-27 ANTONIE KAREL
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Netherlands
Owner: Cornelis Karel, Delfzijl, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PCSL
Additional info:

Ship Events Data

1933-09-01: Op 01-09-1933 als FIAT, zijnde een motorschip, metende 557.51 m3, liggende te Delfzijl, door J. Gerrits, scheepsmeter te Groningen ten verzoeke van Pieter Hekman, schipper te Groningen van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 1618 Z GRON 1933 op het achterschip op de achterkant van de luchtkap motorkamer stuurboordzijde.

1933-10-06: De Eemsbode, 10.10.1933: Vrijdag vertrok van Delfzijl het nieuwgebouwde motorzeeschip 'FIAT', kapitein Hekman. Dit schip is 240 ton dw. en gebouwd bij de Scheepswerf Gebr. Niestern en Co. te Farmsum. De 'Fiat' is van een Bolnes Dieselmotor voorzien en behaalde tijdens de gemaakte proeftocht een snelheid van 8 mijl.

1933-10-06: NvhN 07-10-1933: Proefvaart „FIAT". Gisteren heeft met goed gevolg op de Eems proefgestoomd het nieuwe motorschip „Fiat", gebouwd onder klasse Bureau Veritas en Scheepvaart-Inspectie, groote kustvaart, op de werf van de Gebr. Niestern te Delfzijl, voor rekening van kapt. P. Hekman te Groningen. Het schip heeft afmetingen als volgt:, lengte over de stevens 33 M., breedte op het grootspant 6.40 M., holte in de zijde 2.53 M. Het is groot bruto 557.51 M 3. en netto 354.50 M 3. met een D.W. van 240 ton. Voor de voortstuwing is in de motorkamer een 3 cylinder Bolnes motor opgesteld met een vermogen van 135 P.K. Verder is een hulpmotor geplaatst voor de aandrijving van een compressor, een lenspomp en een dynamo. Op het mastdek is een motorlier opgesteld, voorzien van een Lister motor. De geheele verlichting geschiedt electrisch. Het schip, dat van een stroomlijnroer is voorzien, werd na de proefvaart met volle tevredenheid overgenomen. Het schip is beladen met carton en behaalde een snelheid van 8 mijl.

1940-05-16: Ingeschreven bij de Netherlands Shipping & Trading Committee, Londen.
01.06.1940 - 24.07.1940: Requisitioned for war service employed coasting & short sea (R. & D. Jones Ltd, managers). In this period in service as balloon-barrage vessel at Liverpool.
25.07.1940 - 25.03.1943: Employed short sea (T. Phelan & Co Ltd, managers)
25.03.1943: Employed coasting & short sea (Freight Express Ltd, managers)
19.02.1946: Returned to owner.

1961-10-10: NvhN 10-10-1961: KITTY wordt ANTONIE KAREL. De heer C. Karel te Delfzijl, die onlangs het motorkustvaartuig Kitty heeft aangekocht van de heer G. G. L. Marrink te Rotterdam, zal deze kustvaarder onder de nieuwe naam Antonie Karel in de vaart brengen met als thuishaven Delfzijl. De Kitty heeft een draagvermogen van ongeveer 245 ton. De heer Bolhuis te Groningen, die het motorschip Antonie heeft aangekocht van de heer C. Karel te Delfzijl, zal het schip herdopen in Zeemeeuw met als thuishaven Groningen. Dit schip heeft een draagvermogen van circa 215 ton.

1963-04-13: NvhN 13-04-1963: M.s. Antonie Karel verkocht. Het te Delfzijl thuisbehorende kustvaartuig ANTONIE KAREL is door de erven C. Karel verkocht aan La Société Les Sabliers de Bretagne Sud S.a.r.l. te Lorient. De Antonie Karel behoort tot gladdek type en werd in 1933 gebouwd bij de Scheepswerf Gebr. Niestern en Co. te Delfzijl. Het schip meet ongeveer 245 ton draagvermogen en is voorzien van een 190 pk motor. De nieuwe eigenaars zullen het schip inzetten voor de zandwinning op de zuidkust van Bretagne waartoe het zal worden verbouwd en van een een grijper-installatie word voorzien. De coaster heeft reeds eerder gevaren onder de naam Kitty, Jorina en Fiat.

1963-05-00: Verkocht aan Les Sabliers de Bretagne-Sud, Lorient en verbouwd tot zandzuiger 'Le Belon'. In 1965 verkocht aan Armement Timac, Lorient, in 1971 aan Timac Roullier, St. Malo en in 1977 aan Jean-Louis Guelennoc, Brest.

1998-00-00: Lloyd's laat de registratie vervallen omdat het nog bestaan van het schip twijfelachtig is.

Ship Masters Data

Images


Description: Fiat 1933
Image type: Photo

Description: Jorina 1933 (ex Fiat)
Image type: Photo

Description: Kitty 1933 (ex Fiat)
Image type: Photo

Description: Antonie Karel 1933 (ex Fiat)
Image type: Photo

Description: Le Belon 1933 ex Antonie Karel ex Kitty ex Jorina ex Fiat on 10-05-1967.
Image type: Photo
Sources