Name ship: FIAT

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1951
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO number: 5291599
Nat. Official Number: 7619 Z ROTT 1951
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Raised quarter deck
Masts: One mast
Rig: 2 derricks
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: N.V. Scheepswerf 'De Waal', Zaltbommel, Netherlands
Yardnumber: 638
Date Laid Down:
Launch Date: 1950-09-30
Delivery Date: 1951-01-08
Technical Data

Engine Manufacturer: Maschinenfabrik Augsburg-Nürnberg A.G., Augsburg, German Federal Republic
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 325
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: MAN no. 430147 Type G6V42 (285x420)
Speed in knots: 9.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 376.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 232.00 Net tonnage
Deadweight: 468.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 26700 Cubic Feet
Bale: 24108 Cubic Feet
 
Length 1: 44.99 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 41.97 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.64 Meters Breadth, extreme
Depth: 2.60 Meters Registered
Draught: 3.00 Meters Draught, maximum
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1951-01-08 FIAT
Manager: N.V. Asad, Dordrecht, Netherlands
Owner: Pieter Hekman & Franciscus Leonardus Antonius van Baars, Dordrecht, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Dordrecht / Netherlands
Callsign: PEBS
Additional info:

Date/Name Ship 1955-03-28 ANCORA
Manager: N.V. Wijnne & Barends' Cargadoors- en Agentuurkantoren, Groningen, Netherlands
Owner: Frans Westers Jr. Fzn., Jelle van Bruggen, Frederiek Pattje, Jacob Sander, Elisabeth Westers, Oege Amerika, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PCQN
Additional info:

Date/Name Ship 1960-08-23 REEDWARBLER
Manager: M.P. Taylor (1970 Mrs. D.M. Taylor), Leith, Great Britain
Owner: M.P. Taylor (1970 Mrs. D.M. Taylor), Leith, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Leith / Great Britain
Callsign: GHJN
Additional info:

Date/Name Ship 1970-00-00 REEDWARBLER
Manager: Rye Shipping Ltd, Leith, Great Britain
Owner: Rye Shipping Ltd, Leith, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Leith / Great Britain
Callsign: GHJN
Additional info:

Date/Name Ship 1973-00-00 REEDWARBLER
Manager: E. Sykes, Newcastle on Tyne, Great Britain
Owner: E. Sykes, Newcastle on Tyne, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Leith / Great Britain
Callsign: GHJN
Additional info:

Date/Name Ship 1977-00-00 AMAL
Manager: Ahmed Mohamed Baaboud & Co., Djeddah, Saudi Arabia
Owner: Ahmed Mohamed Baaboud & Co., Djeddah, Saudi Arabia
Shareholder:
Homeport / Flag: Djeddah / Saudi Arabia
Callsign: HZGG
Additional info:

Ship Events Data

1950-10-02: Trouw 02-10-1950: In Zaltbommel liep de „Fiat” van stapel. Elfhonderd jaar bestaat de stad Zaltbommel. In elf weken is er door de scheepswerf „De Waal" gewerkt aan het motorschip „Fiat" om het op de laatste dag van de feestweek te water te kunnen laten. Deze gebeurtenis was Zaterdag voor het stadje aanleiding voor een feestelijke bijeenkomst op de scheepswerf, waar schoolkinderen massazang ten beste gaven. Het was mevrouw Heckman (de echtgenote van één der directeuren der firma Heckman en Van Baars te Dordrecht, voor wier rekening het schip gebouwd is) die de fles champagne tegen de boeg kapot wierp, waarmee de doopplechtigheid was voltooid. Prompt zette het schip zich onder het gejuich der kinderen en het gieren der stoomfluiten in beweging. Het schip meet 450 ton, bij een lengte van 45 meter en een breedte van 7.30 meter. Het zal worden voortgedreven door een M.A.N.-motor van 300 pk. Als het schip over pl.m. 8 weken zal zijn afgeleverd, zal het gaan varen en de geregelde dienst van Heckman en van Baars op Londen onderhouden.

1951-01-10: Op 10-01-1951 als "FIAT", zijnde een stalen motorschip, metende 1064.45 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no 8328 d.d. 04-01-1951, liggende te Dordrecht, door J. de Rouwe, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Rotterdam, van brandmerk 7619 Z ROTT 1951 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan S.B. zijde in het achterwand dekhuis kampanjedek, 2.10 m. uit hekplaat, 1.00 m. uit de lengteas en 0.90 m. uit dek.

1955-12-01: Gestrand bij Coquet Island (oostkust van Engeland). Poging tot losslepen door een Engelse sleepboot mislukte. De sleepboot zou bij het volgende tij terugkeren. De bemanning kon door het 'lossen' (met behulp van een leeg olievat aan de laadboom) van een gedeelte van de lading zand het schip onbeschadigd vlotkrijgen. De terugkerende sleepboot had het nakijken. De latere claim werd door arbitrage afgewezen.

1981-00-00: Final Fate: Te Suez (Egypte) aangekomen en opgelegd. In aug./sept. 1989 in Egypte gesloopt.

Ship Masters Data

Images


Description: 'Fiat' (bj 1951)
Image type: Photo

Description: 'Fiat' (bj 1951)
Image type: Photo

Description: Ancora 1951 ex Fiat
Image type: Photo

Description: De 'Ancora' op het strand bij Coquet Island, november 1955.
Image type: Photo

Description: 'Ancora'
Image type: Photo

Description: 'Reedwarbler' (ex 'Ancora', ex 'Fiat')
Image type: Photo
Sources