Name ship: FIVEL

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1936
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO number: 5146469
Nat. Official Number: 1736 Z GRON 1936
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Well deck
Masts: Two masts
Rig: 2 derricks
Lift Capacity: 2 ton each
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: Scheepswerf 'Gideon' J. Koster Hzn., Groningen, Netherlands
Yardnumber: 147
Date Laid Down:
Launch Date: 1936-05-02
Delivery Date: 1936-06-11
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Machinefabriek 'Bolnes' v/h J.H. van Cappellen, Bolnes, Netherlands
Engine Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 5
Power: 250
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Bolnes Type (260x370)
Speed in knots: 9.00
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 306.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 153.00 Net tonnage
Deadweight: 390.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 20050 Cubic Feet
Bale: 19100 Cubic Feet
 
Length 1: 40.16 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 38.82 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.30 Meters Breadth, extreme
Depth: 3.20 Meters Depth, moulded
Draught: 2.48 Meters Draught, maximum
 
Configuration Changes

1951-00-00: Nieuwe hoofdmotor: 2tew 5 cil 300 Pk Bolnes Type (260x370) 10 Kn. Bj 1942.

1961-00-00: Andere hoofdmotor: 4tew 4 cil 295 Pk MWM (1961) Type RH348SU (320x480) 10 Kn.

1961-08-00: Met zes meter verlengd en het achterste luikhoofd verhoogd (ombouw tot 1/2 shelterdekker) door Gebr. Schloemer, Oldersum, Duitsland. Brt 368 Nrt 193 Dwat 492

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1936-06-11 FIVEL
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Netherlands
Owner: Jan Bont, Loppersum, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Loppersum / Netherlands
Callsign: PEBY
Additional info:

Date/Name Ship 1946-00-00 FIVEL
Manager: Carebeka N.V., Groningen, Netherlands
Owner: Jan Bont, Loppersum, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PEBY
Additional info:

Date/Name Ship 1951-04-21 HENRICA B
Manager: Van Oppen & Co., Rotterdam, Netherlands
Owner: Hans Hendrik Mörup Borregaard, Wassenaar, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Wassenaar / Netherlands
Callsign: PEQU
Additional info: Aug. 1955 Loppersum

Date/Name Ship 1959-05-14 HENRICA B
Manager: Van Oppen & Co., Rotterdam, Netherlands
Owner: N.V. Rotterdamsche Scheepshypotheekbank, Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Loppersum / Netherlands
Callsign: PEQU
Additional info: Aanv. FELIX

Date/Name Ship 1959-09-04 HELENA HUSMANN
Manager: Franz Husmann, Haren/Ems, German Federal Republic
Owner: Franz Husmann, Haren/Ems, German Federal Republic
Shareholder:
Homeport / Flag: Haren/Ems / German Federal Republic
Callsign: DCLS
Additional info: Fl. 210.000,--

Date/Name Ship 1966-00-00 ALBERT ZOHR
Manager: Adelbert Zohr, Duisburg, German Federal Republic
Owner: Adelbert Zohr, Duisburg, German Federal Republic
Shareholder:
Homeport / Flag: Duisburg / German Federal Republic
Callsign: DCLS
Additional info:

Ship Events Data

1936-05-02: NvhN 04-05-1936: Stapelloop m.s. FIVEL. Zaterdag vond met goed gevolg op de Scheepswerf „Gideon" van J. Koster Hzn. hier ter stede de stapelloop plaats van het nieuwe motorzeevrachtschip Fivel, dat op deze werf in aanbouw is voor kapt. J. Bont te Loppersum. Het schip, dat een deadweight heeft van ca. 390 ton, is gebouwd met een lage dubbele bodem, systeem Koster, waardoor de zeewaardigheid veel grooter is, terwijl de laadruimte niet vermindert. Het wordt voorzien van een 2SO P.K. Bolnes Diesel motor, terwijl de bouw geschiedt onder speciaal toezicht van Bureau Veritas en Scheepvaart Inspectie voor classificatie groote kustvaart. Na den stapelloop werd de kiel gelegd voor een nieuw Koster-type motorkustvaartschip, groot ca. 366 ton d.w., in aanbouw voor Nederlandsche rekening, waarin een 300 P.K. Deutz Diesel motor zal worden geplaatst.

1936-06-06: Op 06-06-1936 als FIVEL, zijnde een motorzeevrachtschip, metende 867,36 m3, liggende te Groningen, door A. Kraaijema, scheepsmeter te Groningen, ten verzoeke van Jan Bont te Loppersum, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 1736 Z GRON 1936 op het achterschip in achterkant lichtkap motorkamer op verhoogd achterdek.

1936-06-11: NvhN 12-06-1936: Proefvaart m.s. FIVEL. Op de Eems te Delfzijl vond gisteren de uitstekend geslaagde proefvaart plaats van het door de Scheepswerf „Gideon" van den heer J. Koster Hzn. te Groningen, voor rekening van kapt. J. Bont te Loppersum gebouwde motorschip Fivel. Het schip is van het raised-quarterdeck-type en het is voorzien van een lage dubbele bodem, systeem Koster, waardoor de totale ballast-capacitcit 127 ton bedraagt. Door deze groote ballastcapaciteit is het schip onder alle omstandigheden als zeer zeewaardig te beschouwen. De ruiminhoud bedraagt 20000 cub. ft. Het heeft twee Mannesmann masten met laadboomen, die bediend worden door twee motordeklieren elk voorzien van een 10 p.k. Deutz motor en waarmede een last van twee ton kan worden geheschen. Het laad- en losgerei is geleverd met een certificaat van de Inspectie van Havenarbeid. Het schip heeft een deadweight van 397 ton en het is uitgerust met een Bolnes Diesel motor van 250 p.k. In de motorkamer is verder een Deutz motor van 8 p.k. geplaatst voor de aandrijving van de hulp-luchtcompressor, de hulp-lenspomp en de dynamo. De geheele verlichting geschiedt electrisch, terwijl de verblijven worden verwarmd door een installatie voor centrale verwarming. Het schip, dat gebouwd werd onder speciaal toezicht van Bureau Veritas en Scheepvaart- Inspectie, voor classificatie groote kustvaart, is voorzien van een Oertz-patent roer, waarmede het zeer gemakkelijk te besturen was, terwijl tevens bleek dat met het schip uitstekend te manoeuvreeren viel. De inrichting van het schip is verder zeer geriefelijk. De betimmering, zoowel als de beschildering van de salon en de verdere woonruimte is zeer modern uitgevoerd. Het schip, dat op de proefvaart ruimschoots aan alle gestelde eischen voldeed, werd na de proefvaart zeer tot tevredenheid door den kapitein-eigenaar overgenomen.

1940-05-00: Tijdens het uitbreken van WO II lag het schip in St. Malo. Uitgeweken naar Engeland. 16 mei 1940 overgenomen door het Netherlands Shipping & Trading Committee, Londen. 27 mei 1940 in timecharter bij Ministry of Shipping, Londen. 1 juni 1945 terug aan Jan Bont.

1951-05-02: NvhN 02-05-1951: Groninger zeeman in Oslo verongelukt. De 28-jarige ongehuwde zeeman Lieuwe Nolle uit Groningen en een Noorse arbeider zijn tengevolge van een ongeval in de haven van Oslo om het leven gekomen. Nolle was lid van de bemanning van het 306 b. r. t metende schip „HENRICA B" (vroeger „Fivel") van de rederij Henrica te Rotterdam. Dit schip was met een lading smeerolie en vaten in Oslo aangekomen. Het ongeluk gebeurde doordat er bij het lossen van de olievaten een draad losschoot.

1956-12-11: NvhN 11-12-1956: Nederlands schip in moeilijkheden. De Nederlandse kustvaarder HENRICA B is gisteravond ten zuiden van het eiland Wight in moeilijkheden geraakt wegens machineschade. Het schip heeft sleepboothulp gevraagd. De Franse sleepboot Abeille is uitgevaren en uit Bernbridge (Eng.) vertrok een reddingboot. De Abeille heeft inmiddels de Henrica B op sleeptouw genomen en de haven van Cherbourg binnen gebracht.

1959-05-14: Overgenomen door de hypotheeknemers. Op 13 juli 1959 onder de naam FELIX ingeschreven maar dit werd op 18 augustus weer gewijzigd in HENRICA B.

1969-10-00: Final Fate: Na een aanvaring in het Kielerkanaal gezonken; later gelicht en naar Hamburg gebracht. In 10-1969 na CTL verklaard te zijn verkocht aan Eckhardt & Co. te Hamburg. In 11-1969 gesloopt.

Ship Masters Data

Images


Description: Fivel 1936 on trials in 06.1936.
Image type: Photo

Description: Fivel 1936
Image type: Photo

Description: Henrica B 1936 ex Fivel.
Image type: Photo

Description: Henrica B 1936 (ex Fivel)
Image type: Photo

Description: 'Helena Husmann' (ex 'Fivel')
Image type: Photo

Description: 'Albert Zohr' (ex 'Fivel')
Image type: Photo
Sources