Name ship: FIVEL

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1952
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO number: 5115721
Nat. Official Number: 2699 Z GRON 1952
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Raised quarter deck
Masts: Two masts
Rig: 2 derricks
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: N.V. Scheepswerf 'Foxhol' v/h Gebr. Muller, Foxhol, Netherlands
Yardnumber: 90
Date Laid Down:
Launch Date: 1952-01-12
Delivery Date: 1952-03-08
Technical Data

Engine Manufacturer: Klöckner-Humboldt-Deutz A.G., Cologne (Köln), Germany
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 398
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Deutz nr. 1402739-44 Type RV6M545 (320x450)
Speed in knots: 9.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 498.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 315.00 Net tonnage
Deadweight: 665.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 34000
Bale: 32000
 
Length 1: 51.10 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 47.83 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 8.36 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.89 Meters Depth, moulded
Draught: 3.37 Meters Draught, maximum
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1952-03-03 FIVEL
Manager: Carebeka N.V., Groningen, Netherlands
Owner: Jan Bont, Loppersum, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PEBZ
Additional info:

Date/Name Ship 1956-02-27 FIVEL
Manager: Carebeka N.V., Groningen, Netherlands
Owner: Jan Bont & Harm Roelof Dost (schoonzoon), Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PEBZ
Additional info: resp. 2/3 en 1/3 deel.

Date/Name Ship 1970-04-02 SASKIA
Manager: Seafreights Ltd., Dublin, Irish Republic
Owner: Seafreights Ltd., Dublin, Irish Republic
Shareholder:
Homeport / Flag: Dublin / Irish Republic
Callsign: EIBK
Additional info:

Date/Name Ship 1973-02-00 CELTIC TRADER
Manager: Commercial Ferries Ltd., Dublin, Irish Republic
Owner: Commercial Ferries Ltd., Dublin, Irish Republic
Shareholder:
Homeport / Flag: Dublin / Irish Republic
Callsign: EIBK
Additional info:

Date/Name Ship 1975-00-00 MARIEKE
Manager: Ripmeester & Co N.V., Rotterdam, Netherlands
Owner: Rotterdam Shipping Co. Ltd., Dublin, Irish Republic
Shareholder:
Homeport / Flag: Dublin / Irish Republic
Callsign: EIBK
Additional info:

Date/Name Ship 1976-00-00 ANA D
Manager: Chablis Shipping Co. S.A., Panama, Panama R.P.
Owner: Chablis Shipping Co. S.A., Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HO5667
Additional info:

Date/Name Ship 1978-00-00 PARADA
Manager: Chablis Shipping Co. S.A., Panama, Panama R.P.
Owner: Chablis Shipping Co. S.A., Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HO5667
Additional info:

Ship Events Data

1952-01-14: NvhN 14-01-1952 (bekort): Twee nieuwe coasters gleden van de helling. Fivel en Campêche te water gelaten in Foxhol. Twee nieuwe coasters gleden Zaterdag in het Winschoterdiep. Bij de N.V. Scheepswerf Foxhol, voorheen Gebr. Muller te Foxhol, werd het m.s. Fivel met goed gevolg te water gelaten en bij de N.V. Scheepsbouwbedrijf v/h Th. J. Fikkers te Foxhol 't m.s. Campêche. De Fivel (bouwno 90) werd gebouwd voor de rederij J. Bont te Groningen. De doopplechtigheid geschiedde door de dochter van de reder. De Flvel is van het raised-quarterdecktype en meet 650 ton d.w. (499 brt). De afmetingen zijn: lengte tussen de loodlijnen 48.80 m, breedte 8.30 m en holte 3.40-4.40 'm. Het schip zal worden voorzien van een 400 pk motor. Voorts wordt in de machinekamer een 22 pk hulpmotor opgesteld. De ruiminhoud bedraagt 36300 cft. balespaqp en 37200 cft. grainspace. Het schip wordt gebouwd onder klasse Lloyds met certificaat S.I. voor de onbeperkte vaart. Op de vrijgekomen helling zal de kiel worden gelegd voor een kustvaartuig van het gladdektype, groot 900 ton d.w. voor rekening van de firma Wagenborg e.a. te Delfzijl. Dit schip zal worden voorzien van een 650 pk motor.

1952-03-04: Op 04-03-1952 als "FIVEL", zijnde een motorschip, metende 1410.76 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no 8689 d.d. 29-02-1952, liggende te foxhol, door J. Matthijssen, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van brandmerk 2699 Z GRON 1952 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan S.B. zijde in achterschot dekhuis op het verhoogd achterdek, 3.65 m. uit hekplaat, 1.30 m. uit de lengteas en 1.55 m. uit dek.

1952-03-10: NvhN 10-03-1952: Proefvaart m.s. Fivel. Op de Eems heeft de goed geslaagde proefvaart plaats gevonden van het nieuwe motorkustvaartuig "Fivel", dat bijde N.V. Scheepswerf „Foxhol" voorheen Gebr. Muller te Foxhol werd gebouwd voor rekening van de heer J. Bont te Groningen. De „Fivel" is van het raised-quarterdecktype, meet 650 ton d.w. (499 b.r.t.) en is uitgerust met een 400 P.K. Dieselmotor, waarmee tijdens de proefvaart een snelheid werd behaald van 9,7 mijl. De bouw geschiedde onder klasse Lloyds met certificaat Scheepvaart Inspectie voor de onbeperkte vaart. Het schip zal met zout naar Oslo vertrekken.

1964-07-08: Door problemen met de stuurinrichting aan de grond gelopen bij Vlissingen. Met het volgende tij weer vlotgebracht met behulp van de sleepboot 'Schelde' en met zware bodemschade naar Vlissingen gesleept.
Het Vrije Volk 04-07-1964: Coaster even vast. (Van een onzer verslaggevers) De Groninger coaster Fivel heeft van vannacht drie tot vanmorgen elf uur op de Westerschelde, tussen Vlissingen en Rithem, aan de grond gezeten. Het 498 brt. metende schip kreeg moeilijkheden met het roer, waardoor het naar lagerwal, dreef. De bemannnig is niet van boord geweest. Een sleepboot van Muller uit Terneuzen heeft de Fivel vlotgetrokken en naar de haven van Vlissingen gesleept. De coaster, die is geladen met stukgoed, maakte water.

1970-04-06: NvhN 06-04-1970: Fivel verkocht. De heer J. Bont te Haren heeft zijn motorkustvaartuig Fivel naar Dublin verkocht waar het onder de nieuwe naam Saskia in de vaart wordt gebracht. De Fivel behoort tot het raisedquarterdek-type en heeft een draagvermogen van 665 ton bij 498 bruto register ton. Het schip werd in 1952 gebouwd bij de NV Scheepswerf Foxhol, voorheen Gebr. Muller, te Foxhol, (Gr.). Het is voorzien van een 398 pk Deutz-dieselmotor.

1980-01-00: Final Fate: Verkocht aan Desguaces Born Sanches te San Esteban de Pravia, Spanje om gesloopt te worden. Aankomst 18 februari. In april 1980 was de sloop voltooid.

Ship Masters Data

Images


Description: De proefvaart en oplevering van de 'Fivel' op 8 maart 1952
Image type: Photo

Description: Fivel 1952
Image type: Photo

Description: Onder de Ierse vlag als 'Marieke' (ex 'Fivel')
Image type: Photo

Description: Als 'Saskia' onder de Ierse vlag.
Image type: Photo

Description: Saskia 1952 ex Fivel.
Image type: Photo

Description: 'Celtic Trader' (ex 'Fivel') berthed in Aldam Dock Goole, GBR.
Image type: Photo

Description: Under the Panamese flag, 'Ana D' (ex 'Fivel') - photo Antwerp, 13.03.1977
Made By: © Anderiesse, J.H. (Jan)
Image type: Photo

Description: 'Parada' (ex 'Fivel') - photo Antwerp, 22.07.1978.
Made By: © Anderiesse, J.H. (Jan)
Image type: Photo
Sources