Name ship: FLEVO IV

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1902
Classification Register: Germanischer Lloyd (GL)
IMO number:
Nat. Official Number:
Category: Cargo vessel
Propulsion: Steamship
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Flush deck
Masts:
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull:
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: Maatschappij 'De Zijl', Leiderdorp, Netherlands
Yardnumber:
Date Laid Down:
Launch Date: 1902-05-00
Delivery Date: 1902-00-00
Technical Data

Engine Manufacturer: Machinefabriek 'Delfshaven', Firma A.C. de Ridder, Rotterdam, Netherlands
Engine Type: Steam, Compound
Number of Cylinders: 2
Power: 180
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 9 7/8 & 19 5/16-12
Speed in knots: 8.00
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 132.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 70.00 Net tonnage
Deadweight: 172.00 tons deadweight (1016 kg)
 
Length 1:
Length 2: 29.85 Meters Registered
Beam: 6.50 Meters Registered
Depth: 2.45 Meters Depth, moulded
Draught:
 
Configuration Changes

1917-00-00: Opgelegd en in 1917/18 verbouwd voor de vrachtvaart.

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1918-00-00 FLEVO IV
Manager: J.W. Lensen, Rotterdam, Netherlands
Owner: N.V. Scheepvaart-Maatschappij 'Flandria', Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: NRPJ
Additional info:

Date/Name Ship 1920-00-00 FLEVO IV
Manager: Ira C. Ozanne, Guernsey, Great Britain
Owner: Flevo Steamship Company Ltd, Guernsey, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Guernsey / Great Britain
Callsign:
Additional info:

Ship Events Data

1902-00-00: Gebouwd als stoomvislogger KONINGIN WILHELMINA-SCH. 397 voor firma G. van Leeuwen Hzn., Scheveningen.

1918-00-00: NRC 12.07.1918: IJmuiden 11 juli:
Het met glas geladen schip 'Flevo IV', van Rotterdam naar Kopenhagen, is wegens storm van hier teruggekeerd.

1918-12-11: Op reis met een lading machineolie van Le Havre naar Bordeaux tijdens west-noordwester storm gestrand bij Pointe de La Coubre (monding van de Gironde) en door de bemanning van 10 personen verlaten. Het was de tweede reis voor de S.M. 'Flandria'. Het schip werd in mei/juni 1919 vlotgebracht, Bordeaux binnengesleept en in september 1919 door de Nederlandse sleepboot 'Donau' naar Vlaardingen gesleept. Op een schepenveiling op 18 november verkocht voor fl. 13.500 aan de heer H. Haspers, Rotterdam, die haar bij de Gebr. van der Windt te Vlaardingen liet herstellen. Doorverkocht naar Guernsey.

1918-12-14: Het Volk 14.12.1918:
Bij het Departement van Buitenlandse Zaken is telegrafisch bericht ontvangen van de Konsul te Bordeaux, dat het Nederlandse stoomvaartuig 'Flevo IV' van de Rederij Flandria te Rotterdam, dezer dagen bij de monding van de Gironde op de kust is geworpen. Het schip is verloren, doch de bemanning is gered en te Bordeaux aangebracht.
NRC 01.06.1919:Bordeaux 29 mei:
Het Nederlandse schip 'Flevo IV' was 12 december 1918 nabij La Coubre aan de grond gevaren. Gisteren kwam het schip vlot.
NRC 02.06.1919: Londen 1 junii:
De 'Flevo IV' is 31 mei te Bordeaux aangekomen.
In de NRC van 25 okt. 1919 wordt het zeevrachtstoomschip 'Flevo IV', liggende in beschadigde toestand aan de Koningin Wilhelminade Z.Z. te Vlaardingen, in een openbare schepenveiling te koop aangeboden. Het schip wordt gerepareerd en komt weer in de vaart.

1920-08-00: NRC 25.08.1920: Neidles, 21 augustus:
Het kleine kustvaartuig 'Flevo IV' passeerde alhier met het sein onbestuurbaar en ankerde ter hoogte van Totland. De kustwacht van Totland deelt mede dat de machine defect is. Het schip lag op 7 september 1920 te Southampton. Verder onbekend.


1921-12-14: Gestrand en verloren gegaan op reis van Londen naar St. Helier met een lading mest. Op een wrak onder water gestoten en gezonken op 9 mijl W.Z.W. van het Lichtschip 'Royal Sovereign'.

Ship Masters Data

Images

Sources

General information regarding this ship

Lloyd's weekly casualty report: Dec. 19, 1921.
Beachy Head, Dec. 14. Steamer FLEVO IV, of Guernsey, London for St. Heliers, foundered about nine miles W.S.W. of Royal Sovereign Lightvessel. Vessel apparently struck submerged wreckage at 03.45 a.m. today. 
Dec. 14. - All crew saved in ship's lifeboat and picked up by steamer SCUTTIE. Crew landed at Eastbourne.