Name ship: FLEVO X

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1918
Classification Register:
IMO number:
Nat. Official Number:
Category: Cargo vessel
Propulsion:
Type: Lugger
Standard Ship Type:
Type Deck:
Masts:
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder:
Yardnumber:
Date Laid Down:
Launch Date: 1918-00-00
Delivery Date: 1918-00-00
Technical Data

Engine Manufacturer:
Engine Type:
Number of Cylinders:
Power:
Power Unit:
Eng. additional info: 0
Speed in knots:
Number of screws:
 
Gross Tonnage: 111.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 95.00 Net tonnage
Deadweight:
 
Length 1:
Beam:
Depth:
Draught:
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1918-00-00 FLEVO X
Manager: N.V. Scheepvaart-Maatschappij 'Flandria', Rotterdam, Netherlands
Owner: N.V. Scheepvaart-Maatschappij 'Flandria', Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign:
Additional info:

Ship Events Data

1918-09-00: Final Fate: Nieuwe Tilburgsche Courant 11-09-1918: De REMKE en de FLEVO X tot zinken gebracht. Met het stoomschip Rijnstroom zijn gisteren uit Londen te IJmuiden teruggekeerd de gezagvoerders en de nog achtergebleven opvarenden van den tot zinken gebrachten vracht logger Flevo X en van den gaffelschoener Remke. Kapitein Willem Bolt uit Delfzijl, gezagvoerder van de Flevo X, deelde mede, dat hij met zijn schip, toebehoorende aan de scheepvaarmaatschappij Flandria te Rotterdam den 1en Augustus van Maassluis was vertrokken met een lading electrische lampen voor Londen, 2 Augustus op 40 mijl Oost van Schipwasch, gegist bestek, hoorde hij te 5.30 's morgens aanhoudend schieten en ontdekte eindelijk een onderzeeŽr. Alle opvarenden gingen in de scheepsboot de duikboot toegemoet. Onderwijl ging de duikboot met vuren door. De commandant van de duikboot gelastte allen op een na aan boord van den duikboot te komen. Daar werden de scheepspapieren onderzocht en in beslag genomen. Daarop gingen allen in de scheepsboot terug, waar zij getuigen waren van het met kanonschoten tot zinken brengen van hun schip. Al zeilende bereikten zij de haven van Southwold, van waar zij naar Londen vertrokken.

De verklaringen van den kapitein van den schoener Remke, Joannes Jonk van Groningen komen ongeveer overeen met die van den kapitein van de Flevo X. Zijn schip behoorde aan de maatschappij Piet Hein," eveneens te Rotterdam en zijn schip was met eenzelfde lading 30 Juli van Rotterdam naar Londen vertrokken. Zijn schip werd onder dezelfde omstandigheden op 58 mijlen W.N.WT van den Hoek van Holland tot zinken tot zinken gebracht. Beide schepen waren dus diep in het versperde gebied en zijn waarschijnlijk door dezelfde duikboot tot zinken gebracht. Aan boord van de duikboot werd Duitsch gesproken. Ook van de Remke werden de scheepspapieren door de duikbootcommandant ingehouden.

Ship Masters Data

Images

Sources