Name ship: FLINTERSPIRIT

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 2001
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO number: 9229049
Nat. Official Number: 6817 Z G 2001
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo, Multi Purpose
Standard Ship Type:
Type Deck:
Masts: Gearless
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: Ferus Smit Leer GmbH, Leer, Germany
Yardnumber: 327
Date Laid Down:
Launch Date: 2001-02-17
Delivery Date: 2001-03-21
Technical Data

Engine Manufacturer: Wärtsilä NSD, Zwolle, Netherlands
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 8
Power: 3280
Power Unit: kW
Eng. additional info: Wärtsilä Type 8R32E (320x350)
Speed in knots: 13.8
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 4503.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 2462.00 Net tonnage
Deadweight: 6350.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 9052 Cubic Meters
Bale: 8620 Cubic Meters
TEU: 390
 
Length 1: 111.75 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 105.34 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 14.95 Meters Breadth, moulded
Depth: 8.25 Meters Depth, moulded
Draught: 6.38 Meters Draught, maximum
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 2001-03-00 FLINTERSPIRIT
Manager: Flinter Groningen B.V., Groningen, Netherlands
Owner: C.V. Scheepvaartonderneming Flinterspirit, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PFCF
Additional info:

Date/Name Ship 2009-00-00 FLINTERSPIRIT
Manager: Flinter Management B.V., Barendrecht, Netherlands
Owner: Flinterspirit B.V., Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PFCF
Additional info:

Date/Name Ship 2013-10-00 FLINTERSPIRIT
Manager: Flinter Management B.V., Barendrecht, Netherlands
Owner: Flinterspirit III B.V., Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PFCF
Additional info:

Date/Name Ship 2017-01-10 SPIRIT
Manager: Thorco Shipping A.S., Hellerup, Denmark
Owner: Spirit II Shipping B.V., Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PFCF
Additional info: Renamed at Capelle a/d IJssel.

Ship Events Data

2012-03-18: Het bulkschip FLINTERSPIRIT van het Nederlandse scheepvaartbedrijf Flinter is maandagnacht bij het eiland Flodday More ten noorden van Schotland op de rotsen gelopen. De tienkoppige bemanning wist het schip dinsdagochtend vroeg bij hoog tij weer los te krijgen. Onder begeleiding van reddingsboten vaart het schip nu naar Stornoway, een groter eiland behorende tot de Buiten-Hebriden boven Schotland. De FLINTERSPIRIT, die geen lekkage lijkt te hebben opgelopen, wordt in de loop van de middag in Stornoway verwacht om daar nader geïnspecteerd te worden. De bemanning van het schip is ongedeerd gebleven.
Het Nederlandse schip was op weg vanuit Zweden naar de Noord-Ierse stad Belfast met een lading bestaande uit hout en staal en voer, bij een stevige wind, te dichtbij de kust toen het ongeluk gebeurde, aldus de berichten uit Schotland. De bemanning van de FLINTERSPIRIT was lange tijd op zichzelf aangewezen omdat een vaartuig van de Britse kustwacht dat voorheen in het gebied actief was, toevallig vlak voor het weekend uit de vaart was genomen vanwege een bezuiningsoperatie van de Britse regering. Die brengt op zee levens in gevaar, luidt de kritiek in Groot-Brittannië nu dan ook meteen. Bron: Nieuwsblad Transport

2012-03-27: Russian captain facing criminal charges. The captain of the FLINTERSPIRIT is facing criminal charges after the ship ran aground on rocks in the Western Isles. The FLINTERSPIRIT went too close to the east side of North Uist while heading south down the Minch on March 19 on its way to Belfast from Sweden with a cargo of wood. The Captain Konstantin Golubev was accused of failing to maintain a proper lookout and prevent the grounding while he was the master responsible for the vessel. The Russian is also accused of failing to alter course as required to prevent the ship suffering serious damage. In a separate incident, the 40-year-old skipper was also accused of being drunk in charge of the ship at Stornoway harbour three days after it grounded. It was alleged that he recorded an alcohol reading of 121mcg, more than three times higher than the legal limit of 35mcg. Golubev appeared at Stornoway Sheriff Court on Mar 27 and was released on bail. The ship underwent an underwater survey at Stornoway after having been salvaged and stayed there for several days before departing for Belfast.

2012-03-28: Master fined £ 3,000 after grounding and £ 300 for drinking. The master of the FLINTERSPIRIT on Mar 28 has been fined £ 3,000 for failing to alter his course and prevent grounding the vessel on a small island off North Uist. Konstantin Golubev, 40, was further fined £ 300 for being drunk while it was docked in Stornoway, Lewis, three days after the incident on 19 March. Golubev, from St Petersburg, Russia, pleaded guilty to two charges at Stornoway Sheriff Court. He admitted to not altering the cargo ship's course at a designated position as required. The court heard he was asleep in his cabin when he should have been on the bridge. In a separate matter, he admitted to being drunk in charge of the ship.

2012-12-12: Schuttevaer: Russische kapitein verzuimt zijn plicht op alle gronden. Zes maanden intrekking vaarbevoegdheid voor de Nederlandse vlag. Die straf heeft het Tuchtcollege voor de Scheepvaart opgelegd aan de Russische kapitein K.G. Hij werd schuldig bevonden aan de gronding van de FLINTERSPIRIT op 19 maart 2012 bij het eiland Flodday Mor, North Uist, tussen Ierland en Schotland. Terwijl hij wacht had, lag hij beneden in zijn hut te slapen en liet de brug onbemand. Het tuchtcollege behandelde de gronding 30 november in Amsterdam. De minister van Infrastructuur & Milieu, die de kapitein aanklaagde, werd vertegenwoordigd door inspecteur voor de scheepvaart Evert van Leeuwen. Die kwam met een waslijst van verwijten aan het adres van de kapitein. Zo had de kapitein voorafgaand aan de gronding nagelaten de koers te wijzigen conform de voyageplanning; hij had de brug verlaten en bevond zich tijdens de gronding in zijn hut; hij had nagelaten een uitkijk te plaatsen op de brug en had het wachtalarm niet geactiveerd. De kapitein bleek tevens onvoldoende in staat om de leiding te nemen na de gronding. Dat zou zijn gebleken uit het feit dat hij, zonder eerst de situatie in kaart te brengen, trachtte hij het schip los te varen en hij de tweede stuurman instrueerde om de autoriteiten te melden dat er niets aan de hand was. Daarbij verklaarde de kapitein vermoeid te zijn door medicijngebruik. De ochtend na de gronding heeft de kapitein zelfstandig de brugwacht gelopen, terwijl hij onder invloed was van alcohol. Aldus inspecteur Van Leeuwen. De kapitein, die sinds 2006 in dienst was bij Flinter en daar promotie had gemaakt, verscheen niet ter zitting. Uit zijn schriftelijke verklaring blijkt dat hij tijdens zijn wacht de papieren voor aankomst in Belfast aan het klaarmaken was en de brug in de steek had gelaten om in zijn hut naar een document te zoeken. Omdat hij duizelig werd, nam hij een pil tegen de zenuwen, bovenop een slaappil en een kalmeringspil die hij al eerder had ingenomen om te kunnen rusten voor hij de wacht kreeg. Na die derde pil viel hij in slaap op de bank in zijn hut, tot hij de klap van de gronding voelde. Hij had tijd nodig om goed wakker te worden en vond daarna boven al zijn hele crew (negen man) doende maatregelen te treffen. Om 3.05 uur wist men het schip los te varen en op verzoek van de kustwacht werd koers gezet naar Stornoway (eiland Lewis), met de kapitein op de brug. Daar bleef hij tot 4.00 uur en ging vervolgens naar zijn hut, waar hij ‘nog een paar tabletjes’ nam. Hij kon niet slapen en was om 8.00 uur weer op de brug, om daar de wacht over te nemen tot 12.00 uur. Volgens zijn bemanning rook hij toen naar alcohol. Behalve de verklaring van de kapitein had het tuchtcollege de beschikking over verklaringen van de eerste stuurman A. Aksenov, de tweede stuurman I. Irkin en de hoofdwerktuigkundige O. Statsyvk, plus het onderzoekverslag van A.W. Buizert van rederij Flinter. Het tuchtcollege achtte de kapitein op alle punten schuldig.Alleen voor dronkenschap tijdens zijn wacht na de gronding was onvoldoende bewijs, ‘hoewel de geur van alchol betrokkene omwolkte’. Het tuchtcollege oordeelt onder meer: ‘Betrokkene heeft door (niet) te navigeren als geschied gedurende zijn wacht op 19 maart 2012 van 20.00 tot 24.00 uur buitengewoon onzorgvuldig gehandeld. Onzorgvuldiger navigeren dan betrokkene heeft gedaan door de brug te verlaten en in slaap te vallen waar uitkijken was geboden en door een noodzakelijke koerswijziging te missen, laat zich welhaast niet denken. ‘Hier komt nog bij dat betrokkene door geen uitkijk te posteren en door het wachtalarm niet in te schakelen correctiemogelijkheden heeft uitgesloten. Betrokkene heeft zijn plicht als wachtlopend kapitein schromelijk verwaarloosd.’ ‘Ook na de gronding heeft betrokkene zijn plicht als kapitein verzuimd door te trachten het schip los te varen zonder dat hij op de hoogte was van de actuele situatie van het schip en door de tweede stuurman te instrueren de autoriteiten om de tuin te leiden. ‘Voor zover betrokkene tot zijn verdediging zou hebben willen aanvoeren dat hij oververmoeid en onder de invloed van medicijnen was ten tijde van de gronding, overweegt het tuchtcollege dat uit het rusturen-overzicht blijkt dat betrokkene op 19 maart 2012 en de hieraan voorafgaande dagen vanaf 1 maart 2012 meer dan voldoende heeft kunnen rusten en zelf heeft besloten tot medicijngebruik. Hier komt nog bij dat een zich vermoeid voelende kapitein maatregelen dient te treffen als hij meent niet goed in staat te zijn te navigeren.’

2016-12-03: NRC 03-12-2016: Advertentie: Maandag 19 december 2016 worden te Amsterdam executoriaal geveild de schepen: FLINTER AMERICA, FLINTER ROSE, FLINTER ARCTIC, GERARDA, ORCANA, FLINTERSPIRIT, FLINTERSUN, FLINTERBOTHNIA en FLINTERSKY.
19-12-2016: Negen Flinter-schepen geveild. De Deense reder Thorco Shipping heeft negen schepen van Flinter gekocht voor 42,78 miljoen euro. Ze zijn geveild op het advocatenkantoor van Loyens & Loeff in Amsterdam. De boekwaarde van de schepen bedraagt zo’n 70 miljoen euro. De opbrengst van de veiling gaat naar de schuldeiser ING.

Ship Masters Data

Images


Description: Flinterspirit 2001 on 26-09-2008 Zeehavenkanaal outbound Delfzijl
Made By: © Olinga, F.J. (Frits)
Image type: Photo

Description: Flinterspirit 2001 on 12-01-2012 Noordzeekanaal.
Made By: © Coster, R. (Ruud)
Image type: Photo

Description: Flinterspirit 2001 on 04-10-2016 Noordzeekanaal.
Made By: © Coster, M. (Marcel)
Image type: Photo

Description: Flinterspirit 2001, Flintersky 2002 and Flinter America 2010 on 05-11-2016 laid up at Capelle a/d IJssel.
Made By: © Goudriaan, J. (Koos)
Image type: Photo

Description: Spirit 2001 ex Flinterspirit , Sky 2002 ex Flintersky and America ex Flinter America 2010 on 05-01-2017 at Capelle a/d IJssel.
Made By: © Goudriaan, J. (Koos)
Image type: Photo
Sources