Name ship: FLYING IRISHMAN

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1932
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO number: 5607549
Nat. Official Number: 5248 Z ROTT 1931
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Flush deck
Masts: One mast
Rig: 2 derricks.
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: N.V. Industrieële Maatschappij 'De Noord', Alblasserdam, Netherlands
Yardnumber: 494
Date Laid Down:
Launch Date:
Delivery Date: 1932-01-08
Technical Data

Engine Manufacturer: Motoren Werke 'Mannheim' A.G. (MWM), Mannheim, Germany
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 300
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: 12 1/4-14 3/16
Speed in knots: 8.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 391.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 198.00 Net tonnage
Deadweight: 545.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 25247 Cubic Feet
Bale: 23000 Cubic Feet
 
Length 1: 48.95 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 45.38 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.72 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.05 Meters Depth, moulded
Draught: 2.81 Meters Draught, maximum
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1932-01-08 FLYING IRISHMAN
Manager: W.H. James & Co., Rotterdam, Netherlands
Owner: N.V. Motorzeevaart Maatschappij 'Mozem', Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: NRQD
Additional info: 1934 Call Sign: PECX

Date/Name Ship 1938-10-00 TROMP
Manager: Jan Vermaas, Rotterdam, Netherlands
Owner: N.V. Motorzeevaart Maatschappij 'Mozem', Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PIBE
Additional info:

Date/Name Ship 1940-04-00 TROMP
Manager: Jan Vermaas, Rotterdam, Netherlands
Owner: Reederij 'De Noord' (J.C. Smit), Alblasserdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Papendrecht / Netherlands
Callsign: PIBE
Additional info:

Ship Events Data

1931-12-23: Ze wordt op 23.12.1931, liggende te Alblasserdam, door K. Melcherts, scheepsmeter te Rottedam ten verzoeke van de N.V. Motorzeevaartmaatschappij Mozem te Rotterdam voorzien van brandmerk 5248 Z ROTT 1931 door inbeiteling op het achterschip op de kampanje naast ingang bemanning.

1932-01-00: Het Vaderland 10.01.1932: Rotterdam, 9 januari:
Gisteren is op de Noordzee de welgeslaagde proeftoch gehouden van het m.s. 'Flying Irishman', gebouwd door de N.V. Industrieele Mij. De Noord te Alblasserdam. Het schip is gebouwd voor rekening van de N.V. Motorzeevaart Mij., alhier. Directie de heren James en Van Meel. De afmetingen van het schip zijn: lengte 45 M., bredte 6,65 M holte 3,35 M. Het schip heeft een dubbele bodem en een voor- en achterpiek voor waterballast. De dubbele bodem is ingericht voor het bergen van stookolie en drinkwater. Het laadvermogen bedraagt bij een diepgang van 19 vt. 550 ton. In beladen toestand behaalde het schip een snelheid van 9 mijl. De 'Flying Irishman' heeft daarna de reis naar Molfetta (Adriatische Zee) aanvaard.

1933-06-00: Het Vaderland 28.06.1933:
Het Nederlandse m.s. 'Flying Irishman', op reis van St. Nazaire naar Plymouth, is ter rede van St. Nazaire in aanvaring geweest met een loodsboot en bekwam enige schade. Het schip is te St. Nazaire teruggekeerd, alwaar het zal repareren.

1936-11-26: De Banier 26-11-1936: Gevonden. Buitenkans voor Nederlandschen kustvaarder. Een Rotterdamsche kustvaarder het motorschip “FLYING IRISHMAN”, heeft een buitenkansje gehad. Het schip heeft ten Zuiden van Lizard een verlaten vaartuig 'gevonden'. Het onbekende schip was een Engelsch stoomschip de “Colwith Force”, dat 800 ton meet. Zondagavond is dat vaartuig aangevaren door een Noorsch tankschip. Uit vrees, dat het scheepje zou zinken is de bemanning overgestapt op den Noor. De “Colwith Force” bleef echter drijven, het Nederlandsche schip, dat haar Maandag aantrof, wierp een tros uit en bracht den Engelschman naar Falmouth, waar hij veilig werd binnengebracht. Op een verlaten schip kan degene die het aantreft eigendomsrechten doen gelden.

1938-11-09: Zaans Volksblad 09-11-1938: Scheepsbouwnieuws. Het m.s. „Flying Scotsman", van J. Vermaas' Scheepvaartbedrijf te Rotterdam is herdoopt in „Evertsen". Voorts wordt het m.s. „Flying Irishman", van dezelfde rederij herdoopt in „Tromp" en het m.s. „Flying Norseman" in „Houtman".

1940-05-00: Tijdens het uitbreken van WO II lag het schip met een lading kolen in St. Brieux. Uitgeweken naar Engeland. Nam deel aan de operatie 'Neptune' (Invasie van Normandië).

1946-12-08: Final Fate: Onderweg van Holtenau naar Rotterdam om 21.15 uur op een mijn gelopen zuid-oost van Langeland en gezonken in pos. 54.39. N. - 10.45.O. De bemanning werd gered door de Deense schoener 'Glyvursnes' en te Korsör aan land gezet.

De Heerenveensche koerier: 10-12-1946: „TROMP" loopt in Deense wateren op een mijn. Het 391 ton metende Nederlandse schip „Tromp" is tussen de eilanden Laaland en Langesand op een mijn gelopen. De bemanning is gered en overgebracht naar Odense. De „Tromp", een kustvaarder, hoorde toe aan J. Vermaas' Scheepvaartbedrijf te Rotterdam. Het schip vervoerde ijzeren platen, kwam van Middlesbrough (Engeland) en was op weg naar Odense.

Ship Masters Data

Images


Description: Flying Irishman 1932.
Image type: Photo

Description: De FLYING IRISHMAN
Image type: Photo
Sources