Name ship: FLYING NORSEMAN

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1931
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO number: 5121574
Nat. Official Number: 5129 Z ROTT 1931
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Flush deck
Masts: One mast
Rig: 2 derricks
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: N.V. Industrieële Maatschappij 'De Noord', Alblasserdam, Netherlands
Yardnumber: 489
Date Laid Down:
Launch Date: 1931-03-00
Delivery Date: 1931-06-11
Technical Data

Engine Manufacturer: Motoren Werke 'Mannheim' A.G. (MWM), Mannheim, Germany
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 300
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: MWM Type (310x360)
Speed in knots: 8.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 394.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 196.00 Net tonnage
Deadweight: 545.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 25247 Cubic Feet
Bale: 23000 Cubic Feet
 
Length 1: 48.95 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 45.18 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.72 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.05 Meters Depth, moulded
Draught: 2.81 Meters Draught, maximum
 
Configuration Changes

1955-00-00: Bij Gebr. Schröder in Emden nieuwe hoofdmotor: 4tew 6 cil 300 Pk MAK Type (280x420)

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1931-06-11 FLYING NORSEMAN
Manager: W.H. James & Co., Rotterdam, Netherlands
Owner: N.V. Motorzeevaart Maatschappij 'Mozem', Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: NRQM
Additional info: 1934 Call Sign: PECZ

Date/Name Ship 1938-10-00 HOUTMAN
Manager: Jan Vermaas, Rotterdam, Netherlands
Owner: N.V. Motorzeevaart Maatschappij 'Mozem', Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PEUF
Additional info:

Date/Name Ship 1940-02-16 HOUTMAN
Manager: Jan Vermaas, Rotterdam, Netherlands
Owner: Johann Christiaan Smit van Vrije Nesse, Alblasserdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Papendrecht / Netherlands
Callsign: PEUF
Additional info:

Date/Name Ship 1951-07-11 HOUTMAN
Manager: J. Vermaas' Scheepvaart Bedrijf, Rotterdam, Netherlands
Owner: Jan Vermaas, Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PEUF
Additional info:

Date/Name Ship 1953-08-06 HELEEN
Manager: J. Vermaas' Scheepvaart Bedrijf, Rotterdam, Netherlands
Owner: N.V. Scheepsbouwwerf v/h De Groot & van Vliet, Slikkerveer, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Slikkerveer / Netherlands
Callsign: PEPR
Additional info:

Date/Name Ship 1954-11-27 FRIESLAND
Manager: R. Bornhofer, Leer, German Federal Republic
Owner: Barteld Leefoge, Leer, German Federal Republic
Shareholder:
Homeport / Flag: Leer / German Federal Republic
Callsign: DDAD
Additional info: Leefoge kocht het schip zonder motor.

Date/Name Ship 1956-00-00 FRIESLAND
Manager: R. Bornhofer, Leer, German Federal Republic
Owner: R. Bornhofer, Leer, German Federal Republic
Shareholder:
Homeport / Flag: Leer / German Federal Republic
Callsign: DDAD
Additional info:

Ship Events Data

1931-06-09: Op 09-06-1931 als FLYING NORSEMAN, zijnde een motorschip, metende 1115.68 m3, liggende te Kralingsche Veer, door C. van Silfhout, scheepsmeter te Rotterdam, ten verzoeke van Naamlooze Vennootschap Motorzeevaartmaatschappij Mozem te Rotterdam, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 5129 Z ROTT 1931 boven ingang motorkamer aan S.B. zijde op het achterschip.

1931-06-12: Voorwaarts 12-06-1931. Proefvaart FLYING NORSEMAN. Op de Noordzee is de welgeslaagde proefvaart gehouden van het motorschip Flying Norseman, gebouwd door de N.V. Industrieële Mij. „De Noord” te Alblasserdam onder toezicht van en geclassificeerd door Lloyd’s Register of Shipping voor de Atlantische Vaart Hoogste Klasse 100 A I uitgerust en ingericht volgens voorschriften van de Scheepvaartinspectie, Houtvaartcommissie en Havenarbeidinspectie, welk schip is gebouwd voor rekening van de N.V. Motorzeevaart Mij. „Mozem” te Rotterdam, directie de heeren James en Van Meel. De afmetingen van het schip zijn: lengte 45 M., breedte 6.85 M., holte 3.35 M. Het schip heeft een dubbelen bodem en een voor- en achterpiek voor waterballast. De dubbele bodem is ingericht voor het bergen van stookolle en drinkwater. Het laadvermogen bedraagt bij een diepgang van 10 voet 850 ton. De Flying Norseman is van het „welldeck” type met bak en campagne en kruiserhek. Het laad- en losgerei heeft een hefvermogen van 5 ton. De electrische lieren zijn geleverd door de firma Hensen, machinefabriek, alhier. De luiken hebben een afmeting van: lengte 10,35 en 9,80 M., breedte 4.25 M.Het ruime volkslogies, dat goed geventileerd en verlicht is, bevindt zich onder den bak. De verblijven van den kapitein en de officieren zijn in de campagne. De voortstuwing geschiedt door een zwaar gebouwde langzaam werkende 6-cvlinder direct omkeerbare MWM viertact compressorloozen Diezelmotor Patent Benz, welke 300 E.P.K. ontwikkelt. De machinekamer is bovendien uitgerust met een 2-cylinder MWM Benz hulpmotor van 25 P.K. voor aandrijving van den lichtdynamo en den compressor voor de manoeuvreerlucht. Bovendien staat er een kleinere hulpmotor opgesteld voor het aandrijven van een hulpdynamo, hoofdzakelijk voor de navigatielichten. In beladen toestand behaalde het schip een snelheid van 9 mijl. De directie der Reederij verklaarde zich zeer tevreden over casco en motor, waarna de reederij het schip heeft overgenomen. De Flying Norseman heeft daarna de reis naar Sint Malo aanvaard.

1932-12-00: Het Vaderland 07.12.1932: Brighlingtonsea, 5 december: Het gistermiddag van Fur hier aangekomen Nederlandse m.s. 'Flying Norseman', is op de rivier Colne tegen een jacht gevaren. De 'Flying Norseman' bekwam geen en het jacht enige schade.

1938-11-09: Zaans Volksblad 09-11-1938: Scheepsbouwnieuws. Het m.s. „Flying Scotsman", van J. Vermaas' Scheepvaartbedrijf te Rotterdam is herdoopt in „Evertsen". Voorts wordt het m.s. „Flying Irishman", van dezelfde rederij herdoopt in „Tromp" en het m.s. „Flying Norseman" in „Houtman".

1939-11-07: Leeuwarder courant 07-11-1939: Motorschoener heeft pech. Met motorschade te IJmuiden binnengebracht. Zondagmiddag merkte de kustpost te IJmuiden even buiten de territoriale wateren een motorschoener op, welk scheepje hulpeloos ronddreef. Het bleek een kustvaarder te zijn, de “Houtman”, die met seinen vroeg om sleepboothulp. De boot kwam van Middlesborough in Engeland en was op weg naar Harlingen. Het weer was vrij ruw, zoodat de positie van het vaartuig niet zonder gevaar was. Dadelijk voer een sleepboot van de firma Wijsmuller uit om hulp te bieden en men slaagde er in de “Houtman” veilig binnen te brengen. Om vier uur kwamen beide schepen binnen de pieren. Naar de opvarenden van de “Houtman” mededeelden, had het vaartuig ter hoogte van Bloemendaal motorpech gekregen. Men heeft daarna gedreven tot voor IJmuiden. Het schip heeft in het Noordzeekanaal ligplaats gekozen en zal, wanneer reparatie ter plaatse mogelijk is, spoedig de reis naar Harlingen voortzetten.

1940-00-00: In WO II in geallieerde dienst.

1964-06-12: Final Fate: In ballast onderweg van Granville naar Rouen in de monding van de Seine bij Honfleur op een wrak gelopen en gezonken. De bemanning werd gered.

Ship Masters Data

Images


Description: Flying Norseman 1931
Image type: Photo

Description: Flying Norseman 1931
Image type: Photo

Description: Houtman 1931 ex Flying Norseman
Image type: Photo

Description: Houtman 1931 ex Flying Norseman
Image type: Photo

Description: Houtman 1931 ex Flying Norseman at Härnosand.
Image type: Photo
Sources