Name ship: FLYING SCOTSMAN

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1930
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO number: 5031030
Nat. Official Number: 4510 Z ROTT 1930
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Flush deck
Masts: One mast
Rig: 2 derricks
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: N.V. Industrieële Maatschappij 'De Noord', Alblasserdam, Netherlands
Yardnumber: 463
Date Laid Down:
Launch Date: 1929-11-00
Delivery Date: 1930-01-15
Technical Data

Engine Manufacturer: Deutz A.G., Motorenfabrik, Cologne (Köln), Germany
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 4
Power: 250
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Deutz Type (11 13/16-17 11/16)
Speed in knots: 8.00
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 392.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 230.00 Net tonnage
Deadweight: 545.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 24961 Cubic Feet
Bale: 23000 Cubic Feet
 
Length 1: 48.95 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 45.18 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.70 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.05 Meters Depth, moulded
Draught: 2.81 Meters Draught, maximum
 
Configuration Changes

1952-00-00: Nieuwe hoofdmotor: 4tew 4 cil 240 Pk Industrie Type (305x460), 8 mijl.

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1930-01-15 FLYING SCOTSMAN
Manager: W.H. James & Co., Rotterdam, Netherlands
Owner: N.V. Motorzeevaart Maatschappij 'Mozem', Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: NRQH
Additional info: 1934 Call Sign: PEDB

Date/Name Ship 1938-11-01 EVERTSEN
Manager: Jan Vermaas, Rotterdam, Netherlands
Owner: N.V. Motorzeevaart Maatschappij 'Mozem', Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PEAD
Additional info:

Date/Name Ship 1940-02-16 EVERTSEN
Manager: Jan Vermaas, Rotterdam, Netherlands
Owner: Johann Christiaan Smit van Vrije Nesse, Alblasserdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Papendrecht / Netherlands
Callsign: PEAD
Additional info:

Date/Name Ship 1953-01-09 EVERTSEN
Manager: J. Vermaas' Scheepvaart Bedrijf, Rotterdam, Netherlands
Owner: Reederij de Noord, Alblasserdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Alblasserdam / Netherlands
Callsign: PEAD
Additional info:

Date/Name Ship 1959-11-26 LUGA
Manager: R. Alberti & A. Cappello, Trieste, Italy
Owner: R. Alberti & A. Cappello, Trieste, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Trieste / Italy
Callsign: IPPX
Additional info:

Date/Name Ship 1962-00-00 AURORA PRIMA
Manager: Abdon d' Adda, Monfalcone, Italy
Owner: Abdon d' Adda, Monfalcone, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Monfalcone / Italy
Callsign: IPPX
Additional info:

Date/Name Ship 1965-00-00 DIANA PRIMA
Manager: Vittorio Paladini, Viareggio, Italy
Owner: Vittorio Paladini, Viareggio, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Viareggio / Italy
Callsign: IPPX
Additional info:

Date/Name Ship 1969-00-00 AVVENIRE
Manager: Vittorio Paladini, Viareggio, Italy
Owner: Vittorio Paladini, Viareggio, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Viareggio / Italy
Callsign: IPPX
Additional info:

Ship Events Data

1930-01-02: Op 02-01-1930 als FLYING SCOTSMAN, zijnde een motorschip, metende 1109.45 m3, liggende te Rotterdam, door F. Meijer, scheepsmeter te Rotterdam, ten verzoeke van de Naamlooze Vennootschap Motorzeevaartmaatschappij Mozem te Rotterdam, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 4510 Z ROTT 1930 op het achterschip aan stuurboordzijde tegen de lichtkap van de motorkamer.

1930-02-10: Algemeen Handelsblad 10-02-1930: FLYING SCOTSMAN en MARTHA HENDRIK FISSER. (Londen, 10 Febr.) Het Nederlandsche motorschip „Flying Scotsman" van Eeckernforde naar Rotterdam en het Duitsche stoomschip „Martha Hendrik Fisser" van Oxelosund naar Rotterdam bestemd, hebben beiden lichte schade beloopen door aanvaring in het Kiel-Kanaal. Beide schepen hebben de reis voortgezet.

1931-00-00: In Het Vaderland van 18.05.1931 staat een (niet gedateerde) uitspraak van de Raad voor de Scheepvaart inzake stranding tijdens mist op de oostkust van Engeland benoorden de monding van de Humber.

1934-04-20: NvhN 21-04-1934: Flying Scotsman. Rotterdam, 20 April. Het Nederlandsche m.s. „FLYING SCOTSMAN" is bij Perth aan den grond gevaren.

1934-04-23: Het Vaderland 24.04.1934: Rotterdam, 23 april:
Het Nederlandse m.s. 'Flying Scotsman' is zonder assistentie, ogenschijnlijk onbeschadigd, vlot gekomen en arriveerde gisteren te Fur.

1938-11-09: Zaans Volksblad 09-11-1938: Scheepsbouwnieuws. Het m.s. „Flying Scotsman", van J. Vermaas' Scheepvaartbedrijf te Rotterdam is herdoopt in „Evertsen". Voorts wordt het m.s. „Flying Irishman", van dezelfde rederij herdoopt in „Tromp" en het m.s. „Flying Norseman" in „Houtman".

1940-05-00: Tijdens het uitbreken van WO II uitgeweken naar Engeland. Nam deel aan de operatie 'Neptune' (Invasie van Normandië).

1971-05-17: Final Fate: Onderweg van Viareggio naar Barcelona met een lading blokken marmer, tijdens mist bij Punta Grossa op de rotsen gelopen en gezonken bij La Escala (Noordoostkust van Spanje). De bemanning werd gered.

Ship Masters Data

Images


Description: Flying Scotsman 1930
Image type: Photo

Description: Flying Scotsman 1930
Image type: Photo

Description: Flying Scotsman 1930
Image type: Photo

Description: 'Evertsen' (ex 'Flying Scotsman')
Image type: Photo

Description: Evertsen 1930 ex Flying Scotsman
Image type: Photo

Description: Evertsen 1930 ex Flying Scotsman
Image type: Photo

Description: 'Aurora Prima' (ex 'Flying Scotsman') - Foto: Termini Imerese, Sicilië (It)
Image type: Photo

Description: Avvenire 1930 ex Diana Prima ex Aurora Prima ex Luga ex Evertsen ex Flying Scotsman.
Image type: Photo
Sources