Name ship: FOKKE DE JONG SR

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1958
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO number: 5117353
Nat. Official Number: 259 Z SNEEK 1958
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Flush deck
Masts: Two masts
Rig: 2 derricks
Lift Capacity: 2 ton each, 2 winches.
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: Scheepswerf 'Friesland' N.V., Lemmer, Netherlands
Yardnumber: 5
Date Laid Down:
Launch Date: 1957-11-25
Delivery Date: 1958-02-20
Technical Data

Engine Manufacturer: D. & Joh. Boot N.V., Motorenfabriek 'De Industrie', Alphen aan den Rijn, Netherlands
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 7
Power: 350
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Industrie Nr. 4223 Type 7D6O (250x350) 460 rpm
Speed in knots: 9.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 399.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 235.00 Net tonnage
Deadweight: 515.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 26840 Cubic Feet
Bale: 25190 Cubic Feet
 
Length 1: 48.47 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 44.00 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.96 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.20 Meters Depth, moulded
Draught: 2.95 Meters Draught, maximum
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1958-02-20 FOKKE DE JONG SR
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Amsterdam, Netherlands
Owner: Fokke de Jong & Zonen (Sijbren en Siebren), Sneek, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Workum / Netherlands
Callsign: PEDA
Additional info:

Date/Name Ship 1968-10-15 FOKKE DE JONG SR
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Netherlands
Owner: Siebren de Jong, Delfzijl, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PEDA
Additional info:

Date/Name Ship 1971-10-19 FOKKE DE JONG SR
Manager: Timothy Ovid Stoll, Georgetown, Guyana (British Guiana)
Owner: Timothy Ovid Stoll, Georgetown, Guyana (British Guiana)
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: 3EMB
Additional info:

Date/Name Ship 1974-00-00 FOKKE DE JONG SR
Manager: Timothy Ovid Stoll, Georgetown, Guyana (British Guiana)
Owner: Timothy Ovid Stoll, Georgetown, Guyana (British Guiana)
Shareholder:
Homeport / Flag: Road Harbour / Guyana (British Guiana)
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1976-00-00 FOKKE DE JONG SR
Manager: Timothy Ovid Stoll, Georgetown, Guyana (British Guiana)
Owner: Timothy Ovid Stoll, Georgetown, Guyana (British Guiana)
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: 3EMB
Additional info:

Date/Name Ship 1982-00-00 FOKKE DE JONG SR
Manager: Timothy Ovid Stoll, Georgetown, Guyana (British Guiana)
Owner: Timothy Ovid Stoll, Georgetown, Guyana (British Guiana)
Shareholder:
Homeport / Flag: Tortola / Virgin Islands
Callsign:
Additional info:

Ship Events Data

1957-11-23: Het schip zou op 23-11-1957 te water gelaten worden maar wilde, ondanks alle pogingen van het personeel, niet van de werf. Op 25-11-1957 lukte het met behulp van een sleepboot uiteindelijk wel.
NvhN 26-11-1957: Moeilijkheden bij tewaterlating m.s. Fokke de Jong Sr. Bij de Scheepswerf Friesland N.V. te Lemmer heeft gistermiddag de tewaterlating plaats gehad van het nieuwe motorkustvaartuig Fokke de Jong Sr., dat wordt gebouwd voor rekening van de heer F. de Jong te Sneek. Deze tewaterlating heeft heel wat moeilijkheden opgeleverd. Aanvankelijk zou de stapelloop reeds zaterdagmorgen plaats vinden. Het schip weigerde echter halsstarrig de bouwhelling te verlaten. Zaterdagmiddag heeft men doorgewerkt om te trachten het schip in het water te krijgen, doch tevergeefs. De Fokke de Jong Sr. bracht dientengevolge het weekend op de helling door. Maandag is opnieuw getracht het schip van de helling te krijgen. Tenslotte is dit in de namiddag met sleepboothulp gelukt. Naar ons werd medegedeeld heeft het schip geen schade opgelopen. Overigens was men zeer bevreesd voor kapseizen, maar dit is niet gebeurd. De Fokke de Jong Sr. (bouwno. 5) is van het gladdektype, meet 500 ton d.w. en heeft de volgende afmetingen: lengte o.a. 48.50 m. lengte tussen de loodlijnen 44 m. breedte 7.90 m en holte 3.20 m. De beladen diepgang bedraagt 2.95 m. De voortstuwing zal geschieden door een 350 p.k. motor, terwijl voorts in de machinekamer één hulpmotor van 30 p.k. zal worden opgesteld. Dit schip is een zusterschip van het m.s. Jacob Teekman. dat onlangs door bovengenoemde werf werd afgeleverd De bouw geschiedt onder toezicht van Klasse Bureau Veritas en Scheepvaart Inspectie voor de Grote Kustvaart Op de vrijgekomen helling zal de kiel worden gelegd voor een perscutter voor rekening van de Sleephelling Scheveningen te Den Haag.

1957-11-29: Leeuwarder Courant 29.11.1957: Casco FOKKE DE JONG SR bleek niet beschadigd. De kustvaarder FOKKE DE JONG SR, die met behulp van een sleepboot te water moest worden gelaten van de scheepswerf Friesland te Lemmer, is naar Harlingen gesleept. Het casco van het vaartuig is op de werf Welgelegen droog gezet, om te kunnen onderzoeken of het ook schade had opgelopen bij de gestagneerde tewaterlating. Dit bleek niet het geval te zijn en zo kon het casco dan weer naar Lemmer worden gesleept, waar de bouw zal worden voltooid.

1958-02-14: Op 14-02-1958 als "FOKKE DE JONG SR", zijnde een motorschip, metende 1131.72 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no 10897 d.d. 05-02-1958, liggende te Lemmer, door A. Jonkers, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van brandmerk 259 Z SNEEK 1958 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan B.B. zijde in het achterschot van het dekhuis op de kampanje, 3.45 m. uit hekplaat, 1.85 m. uit de lengteas en 1.50 m. uit dek.

1958-02-21: NvhN 21-02-1958: Proefvaart m.s. Fokke de Jong Sr. Op het IJsselmeer heeft de geslaagde proefvaart plaats gevonden van het nieuwe motorkustvaartuig Fokke de Jong Sr., dat bij de Scheepswerf Friesland N.V. te Lemmer werd gebouwd voor rekening van de heer F. de Jong en Zonen te Sneek. De Fokke de Jong Sr. is van het gladdektype en meet 500 ton d.w. De voortstuwing geschiedt door een 350 pk motor, waarmede het schip tijdens de proefvaart een snelheid behaalde van ca. 10 knoop. In de machinekamer is voorts één hulpmotor van 30 pk opgesteld. Dit schip is een zusterschip van het onlangs door bovengenoemde werf afgeleverde m.s. Jacob Teekman. De bouw geschiedde onder toezicht van Klasse Bureau Veritas en Scheepvaart Inspectie voor de Grote Kustvaart.

1962-02-16: Bij pogingen om het Duitse m.s. "Antje Oltmann" (1935/287), die bij het eiland Juist met motorproblemen op drift was geraakt, te helpen raakten de stuurman en een matroos overboord en verdronken. De "Antje Oltmann" strandde later op het eiland Spiekeroog.
Leeuwarder courant 17-02-1962: Eigendom van Friese reders. Nederlandse coaster verloor twee man bij Juist. De Nederlandse coaster Fokke de Jong sr." die in Workum geregistreerd is, heeft in de buurt van het Duitse eiland Juist, twee van zijn bemanningsleden verloren. De „Fokke de Jong sr." die vaart voor NV Wagenborg te Amsterdam, seinde gisteravond, dat de Duitse coaster „Antje Oltmann" by Juist in ernstige moeilijkheden verkeerde. Het Nederlandse schip, dat eerst langszij de Duitser was, verloor hem later weer uit het oog. De vermiste bemanningsleden zijn de uit Den Haag afkomstige stuurman en de tweede machinist, die in Alkmaar woont. De familieleden waren vanochtend nog niet op de hoogte gesteld. Het schip is eigendom van de heer F. de Jong ie Harlingen, en zijn zoons, K. en S. de Jong, van wie de eerste in Sneek woont. De heer S. de Jong is kapitein.
Trouw 20-02-1962: Twee Nederlandse zeelieden (20) in storm omgekomen. (Van een onzer verslaggevers) De hevige storm, die vrijdag en zaterdag woedde boven de Noordzee, heeft het leven gekost aan twee Nederlandse zeelieden. Het zijn de stuurman Wiebe Cornelis Dik (20 j.) uit Den Haag en de tweede machinist Simon Ploeger (20 j.) uit Alkmaar beide mannen opvarenden van de Groningse kustvaarder „Fokke de Jong", zijn vrijdagnacht tijdens de orkaan overboord geslagen. Niemand heeft het ongeval gezien, maar de kapitein van het schip neemt aan dat zij het slachtoffer zijn geworden van een zware breker, die het schip gedurende een halve minuut volkomen onder water hield. „Ik dacht dat wij niet meer boven zouden komen", zei kapitein De Jong, toen het schip zondagnacht om half drie behouden in Delfzijl afmeerde. Onmiddelijk nadat beide mannen, die na het aflossen van de wacht op het achterschip moeten hebben gestaan, werden vermist, is de „Fokke de Jong" bijgedraaid en gaan zoeken. Echter zonder resultaat. De „Fokke de Jong" was overigens niet het enige schip dat in moeilijkheden verkeerde. De Nederlandse en Noordduitse kuststations vingen gedurende het weekeinde noodseinen op van negentien schepen, die zich in de omgeving van de Duitse Bocht bevonden. Veel hulp kon overigens niet worden geboden, omdat de meeste sleepboten bij dit weer niet konden uitvaren. Verscheidene strandingen op Duitse en Nederlandse Waddeneilanden waren dan ook het gevolg. Bij Vlieland strandde zondagnacht nog de Britse coaster „Swift".

1974-04-00: In de nacht van 05/06.04.1974, onderweg van St. Lucia naar La Guaira, aan de grond gelopen bij Tortuga Island. Arriveerde 16.04.1974 te Port of Spain nadat het was vlotgekomen.

1991-00-00: Bestaan van het schip is twijfelachtig. Waarschijnlijk als kunstmatig rif tot zinken gebracht.

1999-00-00: Lloyds laat de registratie vervallen omdat het nog bestaan van het schip twijfelachtig is.

Ship Masters Data

Images


Description: Fokke de Jong Sr. 1958
Image type: Photo

Description: 'Fokke de Jong Sr.'
Image type: Photo
Sources