Name ship: FORTUNA

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1928
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO number: 5335723
Nat. Official Number: 678 Z GRON 1928
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Flush deck
Masts: One mast
Rig: 2 derricks
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: N.V. Noord-Nederlandsche Scheepswerven, Groningen, Netherlands
Yardnumber: 62
Date Laid Down:
Launch Date:
Delivery Date: 1928-04-25
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Machinefabriek 'Bolnes' v/h J.H. van Cappellen, Bolnes, Netherlands
Engine Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 2
Power: 80
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Bolnes Type (300x330)
Speed in knots: 5.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 144.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 99.00 Net tonnage
Deadweight: 175.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 7300 Cubic Feet
Bale: 7000 Cubic Feet
 
Length 1:
Length 2: 30.20 Meters Registered
Beam: 5.40 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.21 Meters Depth, moulded
Draught:
 
Configuration Changes

1946-00-00: In 1946 nieuwe hoofdmotor: 2 cil 4t ew 100 Pk Industie Type (280x390) 7,5 Kn.

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1928-10-10 FORTUNA
Manager: Berend Geert Visser, Veendam, Netherlands
Owner: Berend Geert Visser, Veendam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Veendam / Netherlands
Callsign: NRQS
Additional info:

Date/Name Ship 1933-05-15 FORTUNA
Manager: Veenkoloniale Bank voor Hypotheek en Scheepsverband N.V., Sappemeer, Netherlands
Owner: Veenkoloniale Bank voor Hypotheek en Scheepsverband N.V., Sappemeer, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Sappemeer / Netherlands
Callsign: NRQS
Additional info:

Date/Name Ship 1933-05-19 FORTUNA
Manager: Roelf Haan, Nieuw Scheemda, Netherlands
Owner: Roelf Haan, Nieuw Scheemda, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Nieuw Scheemda / Netherlands
Callsign: NRQS
Additional info: Sall Sign 1934: PEDK

Date/Name Ship 1939-12-14 CERES
Manager: Willem Gerrit Jouke Westera, Vroomshoop, Netherlands
Owner: Willem Gerrit Jouke Westera, Vroomshoop, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Zwolle / Netherlands
Callsign: PDJV
Additional info:

Date/Name Ship 1952-07-28 SOUTHERN TRADER
Manager: Southern Line Ltd, Mombasa, Great Britain
Owner: Southern Line Ltd, Mombasa, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Mombasa / Great Britain
Callsign: VRTQ
Additional info:

Date/Name Ship 1964-00-00 ZAMZAM
Manager: Universal Transport Co, Mombasa, Great Britain
Owner: Universal Transport Co, Mombasa, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Mombasa / Great Britain
Callsign: VRTQ
Additional info:

Ship Events Data

1928-03-28: Op 28-03-1928 als FORTUNA, zijnde een motorvrachtschip, groot 403.96 m3, liggende te Groningen, door D. Loorbach, beëdigd scheepsmeter te Groningen, ten verzoeke van Berend Geert Visser, schipper te Veendam, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 678 Z GRON 1928 op 't achterschip, achterkant grootluik, aan bakboordzijde.

1928-04-25: NvhN 26-04-1928: Delfzijl, 25 April. Heden heeft met goed gevolg op de Eems proefgestoomd het op de werf van de N. V. Noord Ned. Scheepswerf te Groningen nieuw gebouwde motorschip, „FORTUNA". Het schip groot bruto 404 kub. M. en netto 243 kub. M., is voorzien van een 72—80 p.k. Bolnes motor en behaalde een snelheid van 5 ¼ mijl. Het is gebouwd voor rekening van kapt. B. G. Visser, te Veendam, en is te Amsterdam, beladen met asbestplaten voor Aarhuus.

1928-04-30: NvhN 30-04-1928: Na de kompassen in orde te hebben gebracht en olie te hebben ingenomen, vertrok heden het nieuwe, motorschip „FORTUNA", kapt. Visser, naar Aarhuus.

1941-11-00: In 11.1941 te Delfzijl door de Duitsers in beslag genomen. Overgedragen aan de Duitse Marine in Kiel. In 12.1943 herdoopt in "HR 27". In 06.1945 weer terug in Delfzijl.

1946-04-19: Op 19-04-1946 als CERES, zijnde een motorvrachtschip, groot 170.382 m3 verplaatsing, volgens meetbrief A10471N, d.d. 08-08-1940, liggende te Alphen a/d Rijn, door D. Loorbach, scheepsmeter te Amsterdam, opnieuw van hetzelfde brandmerk 678 Z GRON 1928 voorzien door inbeitelen op het achterschip, S.B. zijde achterkant roef, 0.80 m. van de hekplaat, 0.60 m. uit lengteas en 0.90 m. boven het dek. (Opm.: Bij onderzoek zijn geen oude merken van teboekstelling ten hypotheekkantore of sporen daarvan gevonden.)

1950-05-00: Op weg van Kiel naar Blyth met een lading oud ijzer strandde het op 14.05.1950 voor de monding van de Eems, omdat het nog voor nadere orders naar Delfzijl moest. Het lukte het schip niet om weer vlot te komen. Met hulp van de sleepboten "Danzig", "Golfbreker" en "Woelwater" gelukte het op 16.05.1950 wel. Bij de werf van Sander in Delfzijl bleek dat het schip zware bodemschade had opgelopen. Het werd gerepareerd en het kwam op 26.08.1950 weer in de vaart.

1952-08-08: NvhN 08-08-1952: CERES verkocht naar het buitenland. Naar wij vernemen is de Ceres van de heer W. G. J. Westera te Zwolle verkocht naar het buitenland. Het schip meet 160 ton d.w. bij 144 b.r.t. en is uitgerust met een 100 pk motor. De Ceres werd in 1928 gebouwd bij de Noord Nederl. Scheepswerven te Groningen.

1968-00-00: Final Fate: In 1968 rapportage dat het al minstens drie jaar op het strand van Mombasa lag. De eigenaren hebben geprobeerd het als schroot te verkopen. Geabandoneerd.

Ship Masters Data

Images


Description: 'Fortuna' (bj 1928.)
Image type: Photo

Description: 'Ceres' 1928 (ex 'Fortuna')
Image type: Photo
Sources