Name ship: FORTUNA

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1939
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO number: 5223891
Nat. Official Number: 1949 Z GRON 1939
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Flush deck
Masts: One mast
Rig: 2 derricks
Lift Capacity: 2 ton each
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: N.V. Noord-Nederlandsche Scheepswerven, Groningen, Netherlands
Yardnumber: 171
Date Laid Down:
Launch Date: 1939-09-00
Delivery Date: 1939-11-22
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Netherlands
Engine Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 4
Power: 195
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Nr. 5764 Type T (240x360)
Speed in knots: 9.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 250.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 146.00 Net tonnage
Deadweight: 315.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 14127 Cubic Feet
Bale: 13420 Cubic Feet
 
Length 1: 42.45 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 40.08 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 6.97 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.11 Meters Depth, moulded
Draught:
 
Configuration Changes

1962-00-00: Nieuwe hoofdmotor: 4tew 6 cil 195 Pk MWM Type (250x350) 8 Kn.

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1939-11-22 FORTUNA
Manager: Roelf Haan, Nieuw Scheemda, Netherlands
Owner: Roelf Haan, Nieuw Scheemda, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Nieuw Scheemda / Netherlands
Callsign: PEDJ
Additional info:

Date/Name Ship 1941-03-04 H.A.S.T. 4
Manager: Hugo Stinnes Reederei A.G., Mülheim am Ruhr, Germany
Owner: N.V. Maatschappij voor Handel, Agenturen, Scheepvaart & Transporten, Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PENZ
Additional info:

Date/Name Ship 1943-05-21 H.A.S.T. 4
Manager: Hugo Stinnes Reederei A.G., Mülheim am Ruhr, Germany
Owner: N.V. Reederij 'Muron', Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PENZ
Additional info:

Date/Name Ship 1957-03-12 MARIE
Manager: Johann Held, Haren, German Federal Republic
Owner: Johann Held, Haren, German Federal Republic
Shareholder:
Homeport / Flag: Haren / German Federal Republic
Callsign: DCGJ
Additional info:

Date/Name Ship 1964-00-00 MERKUR II
Manager: Hans & Hajo Groth, Hamburg, German Federal Republic
Owner: Hans & Hajo Groth, Hamburg, German Federal Republic
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / German Federal Republic
Callsign: DCGJ
Additional info:

Ship Events Data

1939-11-16: Op 16-11-1939 als FORTUNA, zijnde een motorvrachtschip, groot 707.98 m3 bruto inhoud volgens meetbrief 's Gravenhage d.d. 15-11-1939 no. 6130, liggende te Groningen, door J. Matthijssen, scheepsmeter te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 194 Z GRON 1939 op het achterschip op het verhoogd achterdek aan S.B. zijde in achterschot lichtkap motorkamer, 7.20 m. vanaf de hekplaat, 0.50 m. uit de hartlijn en 0.60 m. boven het dek.

1941-01-06: NPGC 06-01-1941: Motorkustvaartuig verkocht. Men meldt ons uit Delfzijl: Het motorkustvaartuig „FORTUNA", thuisbehoorende te Nieuw-Scheemda, kapt.-eigenaar de heer K. Haan, is aangekocht door de Reederij Hugo Stinnes, Handel en Transport Mij. te Rotterdam. De „Fortuna" werd gebouwd in 1939 op de werf. N.V. Noord-Ned. Scheepswerven te Groningen. Naar we vernemen zal na de overdracht deze coaster in de vaart worden gebracht onder den naam „H.A.S.T. IV".

1942-00-00: Gevorderd door de Kriegsmarine. Vanaf 1942 in Noorwegen gevaren. Bij de bevrijding van Noorwegen in mei 1945 teruggevonden in Trondheim.

1945-12-20: Uitspraak Raad voor de Scheepvaart naar aanleiding van de stranding van het motorschip H.A.S.T 4 op het Hindensrif in het Wenermeer tijdens reis van Hallekis naar Delfzijl. Op 20 december 1945 vertrok de H.A.S.T 4 om 13.25 uur onder loods aanwijzing van Hallekis met een volle lading hout, totaal 98 standaard waarvan 36 standaard aan dek. De loods zou tot Vänersborg de kapitein terzijde staan. Volgens de loods was het zicht vanaf vertrek al slecht terwijl kapitein J.G.J. van Echten verklaart dat het eerst om 17.00 uur heiig werd. Om 16.10 uur passeerde het schip het Noord Klasgrund-vuur op 1½ mijl afstand. Zowel door de loods als de kapitein werd geregeld de koers gecontroleerd. Er werd volle kracht gevaren maar het zicht werd nu veel slechter en de boei van Hindensrif werd niet gezien. Om 17.15 uur begaven de loods en stuurman P. Drost zich op de voor deklast om naar de boei uit te kijken. In overleg werd besloten te ankeren, de lezing van de kapitein en de loods wijken op dit punt iets van elkaar af. De loods adviseerde dat er geankerd moest worden, de kapitein ging eerst in de kaart kijken of ankeren mogelijk was. Evenwel voordat dit uitgevoerd kon worden liep het schip om 17.35 uur aan de grond. Bij onderzoek bleken het ruim en de voorpiek water te maken en het gelukte niet met eigen middelen vlot te komen. Toen het om 02.00 uur op 21 december opklaarde bleek het schip gestoten te hebben op de klip bij Hinden. Op 23 december, na de gehele deklast geworpen te hebben, kwam het schip met behulp van een sleepboot vlot en vervolgde de reis naar Gothenburg voor een noodreparatie. Eerst op 26 januari 1946 vertrok het schip naar Delfzijl waar het op 7 februari aankwam. Oordeel van de Raad is dat de stranding is ontstaan door een samenloop van omstandigheden en dat van een tekortkoming van de kapitein of loods niet kan worden gesproken. Men heeft bij heiig weer en slecht zicht zonder succes getracht de boei op het Hindensrif tijdig te verkennen.Van een disciplinaire straf wordt dan ook niet gesproken. Gepubliceerd in de Nederlandse Staatscourant op 7 juli 1947.

1949-03-02: De Heerenveense Koerier 02.03.1949: De bemanning van de “Brandaris” werd in de middag, omstreeks half drie, opgeroepen door de Deense coaster “HAST IV”, die met machineschade in de buurt van het lichtschip “Terschellingerbank” ronddreef. Toen de “Brandaris” dit schip bereikte, bleek dat hulp niet nodig was, aangezien een sleepboot van de firma Doeksen er al in geslaagd was contact met de coaster te maken. De bemanning van de “Oceaan” begon toen met de moeilijke taak een tros aan boord van de “HAST IV” te brengen. Telkens scheen men dicht genoeg bij de boot te zijn gekomen om een lijn over te schieten, doch even vaak namen de hoge golven de sterke “Oceaan” dan weer op en wierpen haar uit de buurt van de coaster. De gehele namiddag heeft dit spel geduurd en gisteravond half twaalf was de bemanning van de sleper er nog steeds niet in geslaagd de verbinding tot stand te brengen. De zee bleef hoog en dwong de “Oceaan” uiterst voorzichtig te opereren, opdat men niet tegen 't hulpbehoevende schip gesmakt zouden worden. Slaagt de “Oceaan” er niet in het contact te leggen, dan zou de “Brandaris” te hulp moeten komen. (Noot: In dit krantenbericht wordt geschreven over een Deense coaster, moet natuurlijk Nederlandsche coaster zijn.)

1971-11-00: Final Fate: Gesloopt te Hamburg door Eisen & Metall A.G.

Ship Masters Data

Images


Description: Fortuna 1939
Image type: Photo

Description: 'H.A.S.T. 4' - bj 1939 (ex 'Fortuna')
Image type: Photo

Description: 'H.A.S.T. 4' - bj 1939 (ex 'Fortuna')
Image type: Photo

Description: 'Merkur II' (ex 'H.A.S.T. 4' ex 'Fortuna')
Image type: Photo
Sources