Name ship: FRAM

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1939
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO number: 5317288
Nat. Official Number: 1916 Z GRON 1939
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Raised quarter deck
Masts: Two masts
Rig: 2 derricks
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: N.V. Scheepswerf 'Foxhol' (H.J.J. Muller & J.G. BroŽrken), Foxhol, Netherlands
Yardnumber: 50
Date Laid Down:
Launch Date: 1939-03-23
Delivery Date: 1939-05-25
Technical Data

Engine Manufacturer: Werkspoor N.V., Amsterdam, Netherlands
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 5
Power: 300
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Werkspoor Type (280x480)
Speed in knots: 10.00
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 428.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 224.00 Net tonnage
Deadweight: 545.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 30200 Cubic Feet
Bale: 28400 Cubic Feet
 
Length 1: 48.56 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 45.56 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 8.06 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.68 Meters Depth, moulded
Draught: 2.44 Meters Draught, maximum
 
Configuration Changes

1958-10-00: Nieuwe hoofdmotor: 4tew 6 cil 400 Pk MAK Type (290x420) 10,5 Kn.

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1939-05-25 FRAM
Manager: Carebeka N.V., Groningen, Netherlands
Owner: N.V. Motorschip 'Fram', Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PEDN
Additional info: H. Schuur, B. Pronk, R. de Winter en E. Beck.

Date/Name Ship 1940-01-20 BREM
Manager: N.V. Hudig & Pieters' Algemeene Scheepvaart-Maatschappij, Rotterdam, Netherlands
Owner: N.V. Hudig & Pieters' Algemeene Scheepvaart-Maatschappij, Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PDGQ
Additional info:

Date/Name Ship 1957-03-15 SEEFALKE
Manager: Erich Hanisch, Bremen, Germany
Owner: Erich Hanisch, Bremen, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Bremen / Germany
Callsign: DEGY
Additional info:

Date/Name Ship 1964-09-00 SEEFALKE
Manager: Willy August Suhr, Hamburg, Germany
Owner: Willy August Suhr, Hamburg, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / Germany
Callsign: DEGY
Additional info:

Date/Name Ship 1968-01-00 SEEFALKE
Manager: Stadtsparkasse Duisburg, Hamburg, Germany
Owner: Stadtsparkasse Duisburg, Hamburg, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / Germany
Callsign: DEGY
Additional info:

Ship Events Data

1939-05-24: Op 24-05-1939 als FRAM, zijnde een motorvrachtschip, groot 1212.23 m3 bruto inhoud volgens meetbrief 's Gravenhage d.d. 08-05-1939 no. 5971, liggende te Groningen, door J. Gerrits, scheepsmeter te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 1916 Z GRON 1939 op het achterschip aan stuurboord zijde in achterkant W.C.

1939-05-25: De Telegraaf 27-05-1939: Proefvaart FRAM. Delfzijl. 26 Mei. Op de Eems vond gisteren de goed geslaagde proefvaart plaats van het nieuwe motorschip "Fram", gebouwd op de N.V. Scheepswerf Foxhol te Foxhol bij Groningen van de heeren Muller en Broerken. Het is voor rekening van de reederij N.V. Fram te Groningen en is gebouwd onder klasse Lloyd's Register of Shipping voor klasse 100 A 1 en Scheepvaart-Inspectie. De voortstuwing geschiedt door een direct omkeerbaren Werkspoor-motor van 300 P K. Deze motor is in 5 cylinder uitvoering. Het schip heeft een draagvermogen van pl. 550 ton en het heeft een Inhoud van 427.32 Bruto en 224.09 Netto Reg. ton De afmetingen zijn volgens den meetbrief 45.56 X 8.06 X 2.68 meter.
NvhN 26-05-1939: Delfzijl 26 Mei. Op de Eems vond gisteren de goed geslaagde proefvaart plaats van het nieuwe motorschip Fram gebouwd op de N.V. Scheepswerf Foxhol te Foxhol bij Groningen van de heeren Muller en BrŲerken. Het schip is voor rekening van de reederij N.V. Fram te Groningen en is gebouwd onder klasse Lloyds Register of Shipping voor klasse 100 A 1 en Scheepvaartinspectie. Het schip is van het raised-quarter dek type en het is voorzien van een dubbele bodem. Het heeft 2 stalen masten die elk van een stalen laadboom zijn voorzien en waarmee lasten van 3 ton kunnen worden geheschen Bij elke laadboom is een motorlier geplaatst die door een Lister motor van 16 p.k. aangedreven wordt, het ankerlier wordt eveneens aangedreven door de motor die bij de voorste mast is opgesteld. Het hijschgerei wordt geleverd met certificaat van de Inspectie van Havenarbeid. De voortstuwing geschiedt door een direct omkeerbare Werkspoor motor van 300 p. k. Deze motor is in 5 cylinder uitvoering. Verder is hier als hulp motor een Lister motor van 16 p. k. geplaatst voor het aandrijven van de hulpwerktuigen, de dynamo en de pompen. De lens en ballastpompen zijn geleverd door den heer Begeman te Helmond. Het schip heeft een draagvermogen van plm. 550 ton en het heeft een inhoud van 427.32 Bruto en 224.09 Netto Reg. ton, de afmetingen zijn volgens de meetbrief 45.56x 8.06 x 2.63 meter. Het is verder uitgerust met een Oertz patent roer en is uitgerust met een radio-peilinstallatie. Als kapitein zal dienst doen de heer Van Sluis te Apeldoorn. Het schip behaalde in ballast een snelheid van 10.4 mijl en werd na de proefvaart met genoegen door de eigenaren overgenomen.

1940-01-00: RN 10-01-1940: Door bemiddeling van Jacq. Pierot Jr. & Zn. te Rotterdam is het Nederlandse zeemotorvrachtschip FRAM, 550 ton deadweight, gebouwd in 1939 door Muller & Broerken te Foxhol, voorzien van een 300 pk Werkspoor motor en toebehorende aan de N.V. Motorschip Fram te Groningen aan de N.V. Hudig & Pieters Algemeene Scheepvaart Mij. te Rotterdam verkocht en wordt herdoopt in BREM.

1940-05-00: 16.05.1940 overgenomen door het Netherlands Shipping & Trading Committee, Londen. 17.07.1940 in timecharter bij Ministry of Shipping, Londen. Nam deel aan de operatie "Neptune" (Invasie van NormandiŽ.) 01.06.1945 weer terug aan de eigenaar.

1958-09-00: Classed LR until 9/58

1967-03-00: 03.1967 wegens betalingsproblemen aan de ketting gelegd.

1973-00-00: Final Fate: In 1973 verkocht aan en in 1974 gesloopt door Skrot & Avfallproducter T. Johanssen, Gothenburg, Zweden.

Ship Masters Data

Images


Description: De proefvaart en oplevering van de 'Fram' op 25 mei 1939.
Image type: Photo

Description: De proefvaart en oplevering van de 'Fram' op 25 mei 1939.
Image type: Photo

Description: Brem 1939 ex Fram
Image type: Photo

Description: Brem 1939 ex Fram
Image type: Photo

Description: Brem 1939 ex Fram
Image type: Photo

Description: 'Seefalke' (ex 'Fram')
Image type: Photo
Sources