Name ship: FRANCESCA S

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1988
Classification Register: Registro Italiano Navale (RI)
IMO number: 8521244
Nat. Official Number: 18963 Z R 1997
Category: Tanker
Propulsion: Motor Vessel
Type: Tanker, Bitumen
Standard Ship Type:
Type Deck:
Masts:
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks:
Construction Data

Shipbuilder: Cantieri Naval di Pesaro, Pesaro, Italy
Yardnumber: 61
Date Laid Down:
Launch Date: 1988-04-23
Delivery Date: 1988-00-00
Technical Data

Engine Manufacturer: Wärtsilä Diesel Oy, Turku, Finland
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 2360
Power Unit: kW
Eng. additional info: Wartsila Type 6R32E (320x350)
Speed in knots: 12.00
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 2456.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 1049.00 Net tonnage
Deadweight: 3682.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 93.02 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 84.03 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 14.01 Meters Registered
Depth: 6.38 Meters Breadth, moulded
Draught: 5.51 Meters Other
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1988-00-00 FRANCESCA S
Manager: Seran S.p.A. Compagnia di Navigazione, Palermo, Italy
Owner: Seran S.p.A. Compagnia di Navigazione, Palermo, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Palermo / Italy
Callsign: IBTR
Additional info:

Date/Name Ship 1990-04-00 FRANCESCA S
Manager: Theodora Tankers B.V., Dordrecht, Netherlands
Owner: Seran S.p.A. Compagnia di Navigazione, Palermo, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Palermo / Italy
Callsign: IBTR
Additional info:

Date/Name Ship 1996-12-00 FRANCESCA S
Manager: Rederij Theodora B.V., Rotterdam, Netherlands
Owner: MTS Francesca S B.V., Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PEDX
Additional info:

Date/Name Ship 1998-00-00 STELLA RIGEL
Manager: Rederij Theodora B.V., Rotterdam, Netherlands
Owner: Rederij Theodora B.V., Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PEDX
Additional info:

Date/Name Ship 1999-00-00 STELLA RIGEL
Manager: Rederij Theodora B.V., Rotterdam, Netherlands
Owner: Boerenzij B.V., Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PEDX
Additional info:

Date/Name Ship 2007-03-00 MONIR-R
Manager: Haswell Co. Ltd., Gibraltar, Gibraltar
Owner: Haswell Co. Ltd., Gibraltar, Gibraltar
Shareholder:
Homeport / Flag: Moroni / Comoros
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 2007-09-00 MONIR-R
Manager: Haswell Co. Ltd., Gibraltar, Gibraltar
Owner: Haswell Co. Ltd., Gibraltar, Gibraltar
Shareholder:
Homeport / Flag: Basseterre / St. Kitts & Nevis
Callsign: V4QG
Additional info:

Ship Events Data

2005-11-03: Tijdens een reis van Eastham (Engeland) naar Villagarcia (Spanje) met een lading van 3100 ton asphalt op 25 mijl ten westen van St. Davids (in pos. 51.48.N. - 05.52.W.) bij windkracht 8 machine schade opgelopen. Het schip dreef in richting van The Smalls. 7 bemanningsleden door een helicopter van boord gehaald. De sleepboot “Anglegarth” kon vastmaken en het schip naar Swansea slepen om te repareren.

Uiterst koelbloedig optreden van de bemanning van de Nederlandse bitumentanker Stella Rigel heeft een enorme asfaltramp op de Britse kust voorkomen.
Het Hollandse schip, geladen met maar liefst 3800 ton gloeiend hete bitumen, was gisternacht voor de kust van Cornwall in een vliegende storm (windkracht 9) op drift geraakt. De Stella Rigel stevende af op de rotsen bij St. Davids Head, maar de Nederlandse opvarenden wisten, met behulp van de Britse kustwacht, te voorkomen dat de tanker te pletter zou slaan. De Stella Rigel had in totaal elf bemanningsleden aan boord, maar zeven van hen waren er al met een helikopter van de Britse kustwacht vanaf geplukt. Kapitein Onno Smit besloot om met drie anderen achter te blijven op de bijna 100 meter lange tanker om te proberen het schip en de lading te redden en een klapper te voorkomen. Ze kregen daarbij hulp van de sleepboot Anglegarth uit Milford Haven. Nadat midden in de hevige storm en enorme regenbuien de sleep was vastgemaakt, was het gevaar geweken. Gisteren werd de tanker, waarvan de motoren volledig waren uitgevallen, naar de haven van Swansea gesleept. Kapitein Smit bleef gisteren zelf uiterst nuchter onder zijn optreden en dat van zijn collega-opvarenden. „Je doet in zo’n geval alles om te redden wat er te redden valt. Verder wil ik er niet al te veel over zeggen. Momenteel zijn we vooral druk om ervoor te zorgen dat de sleep veilig de haven van Swansea binnenloopt.”
Op het kantoor van Theodora Tankers in Dordrecht, de eigenaar van de bitumentanker, zegt een woordvoerder vooral blij te zijn dat niemand van de opvarenden gewond is geraakt en dat een ramp is voorkomen. „We waren veel verder van huis geweest als het schip op de rotsen was gelopen. Dat was niet best geweest. Gelukkig is de omgeving gevrijwaard gebleven van een dikke laag asfalt.”
Met de 3800 ton die het schip vervoerde, kan volgens deskundigen in de wegenbouw „minimaal” een acht meter brede tweebaansweg van een kilometer lengte worden aangelegd. De bitumen worden kokend heet vervoerd; aanraking met water kan zelfs een explosie veroorzaken. De Stella Rigel was op weg van Milford Haven naar Santiago de Compostella in Spanje. In de Britse havenplaats Swansea zal worden bekeken hoe het schip kan worden gerepareerd, zodat het z’n reis kan voortzetten.

Ship Masters Data

Images

Sources