Name ship: FRANKA

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1940
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO number: 5089946
Nat. Official Number: 7410 Z ROTT 1949
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Raised quarter deck
Masts: One mast
Rig: 2 derricks
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: N.V. Scheepswerf 'Waterhuizen' J. Pattje, Waterhuizen, Netherlands
Yardnumber: 180
Date Laid Down:
Launch Date: 1940-08-11
Delivery Date: 1940-10-12
Technical Data

Engine Manufacturer: D. & Joh. Boot N.V., Motorenfabriek 'De Industrie', Alphen aan den Rijn, Netherlands
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 300
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Industrie Type (280x400)
Speed in knots: 9.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 397.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 206.00 Net tonnage
Deadweight: 520.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 29500 Cubic Feet
Bale: 28500 Cubic Feet
 
Length 1: 46.68 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 43.87 Meters Registered
Beam: 7.97 Meters Registered
Depth: 2.70 Meters Depth, moulded
Draught:
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1940-10-12 FRANKA
Manager: Generalinspekteur für das Deutsche Strassenwesen, Cologne (Köln), Germany
Owner: Generalinspekteur für das Deutsche Strassenwesen, Cologne (Köln), Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Cologne (Köln) / Germany
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1946-03-00 FRANKA
Manager: Leeuwe Stienstra, Schiedam, Netherlands
Owner: Leeuwe Stienstra, Schiedam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Schiedam / Netherlands
Callsign: PEDO
Additional info:

Date/Name Ship 1953-08-20 LEO S
Manager: Dammers & van der Heide Shipping & Trading Co., Rotterdam, Netherlands
Owner: Leeuwe Stienstra, Schiedam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Schiedam / Netherlands
Callsign: PFOF
Additional info:

Date/Name Ship 1956-03-12 DIET
Manager: Maritima Scheepvaart- & Handel Maatschappij N.V., Delfzijl, Netherlands
Owner: Hayeltjo Oldenburger & Jan Braam, Delfzijl, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PDQA
Additional info:

Ship Events Data

1940-00-00: Het schip was besteld door de Rederij Franka (Okko Bosma & Leeuwe Steenstra.) Ten gevolge van financiële problemen van Okko Bosma namen de bank en de werf het schip in beslag. Leeuwe Steenstra nam tijdens de bouw het contact over. Het schip werd na de proefvaart onder Duits toezicht geplaatst. Werd op 19 december 1940 ondergebracht bij de Organisation Todt. Werd bij Scheepswerf Boele te Bolnes omgebouwd voor dienst op de Kanaaleilanden en voer, onder commando van de Duitse kapitein Horst Schmidt, met bouwmateriaal. Augustus 1944 in St. Malo door een Brits vliegtuig tot zinken gebracht. Op 9 september 1945 door een Brits bergingsbedrijf geborgen, door de Nederlandse sleepboot 'Nestor' naar Rotterdam gesleept. Hersteld bij Scheepswerf P. Smit en, na de proefvaart op 6 maart 1946 op de Nieuwe Waterweg, weer in de vaart.

1940-08-17: NPGC 17-08-1940: Waterhuizen. Te water gelaten. Van N.V. Scheepswerf „Waterhuizen", J. Pattje, alhier, is met goed gevolg te water gelaten het motorkustschip „FRANKA", groot 540 ton D.W., onder klasse British Corporation en Scheepvaartinspectie, in aanbouw voor Nederl. rekening. Het schip zal van een 340 P.K. Industriemotor worden voorzien.

1947-12-31: Uitspraak Raad voor de Scheepvaart naar aanleiding van het stoten op de Galloper nabij Galloper lichtschip op 31 december 1947 tijdens reis van IJmuiden naar Plymouth met een lading potas. Oordeel van de Raad is: dat het stoten van het schip op de Galloperbank een gevolg is van de navigatie van de kapitein en dat het ongeval aan diens schuld te wijten is. De Raad laat gelden dat de kapitein voortdurend op de brug is gebleven en de verantwoordelijkheid is blijven aanvaarden. Hij heeft fouten gemaakt zonder dat men hem verregaand roekeloos kan noemen. De Raad straft kapitein T.W. Pomp te Nieuw-Buinen daarom door het uitspreken van een berisping. Gepubliceerd in de Nederlandse Staatscourant op 9 februari 1949.

1949-08-22: Op 22-08-1949 als FRANKA, zijnde een stalen motorschip, metende 1123.50 m3 bruto inhoud, volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no. 6242 d.d. 01-10-1940, liggende te Rotterdam, door C. Matthijssen, asp. scheepsmeter te Rotterdam, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 7410 Z ROTT 1949 op het achterschip aan S.B. zijde in achterkant achterste dekhuis, 5.70 m. uit hekplaat, 1.55 m. uit lengteas en 1.60 m. boven het dek.

1953-10-26: Vertrokken uit Delfzijl naar Emden om aldaar een lading cokes in te nemen voor Noorwegen. Teruggekeerd naar Delfzijl voor reparatie om dat het te Emden een meerpaal had aangevaren met als gevolg zware boegschade.

1956-02-01: NvhN 01-02-1956: LEO-S wordt DIET. Het motorschip Leo S (ex m.s. Franka) is door de heer L. Stienstra te Schiedam verkocht aan de heren H. Oldenburger en J. Braam te Delfzijl, die het schip onder de nieuwe naam Diet in de vaart zullen brengen. De Leo S is van het raised quarterdek type en werd in 1940 gebouwd bij de N.V. Scheepswerf „Waterhuizen", J. Pattje te Waterhuizen. Het schip heeft een draagvermogen van plm. 520 ton en is voorzien van een 300 p.k. motor.

1958-08-06: Op 06-08-1958, tijdens de reis van Preston naar Hernösand (Zweden) IJmuiden binnengelopen met averij aan de hoofdmotor. Op 08-08-1958, na reparatie, reis naar Zweden vervolgd.

1958-11-26: Tijdens de reis van Frederikssund naar Preston met een lading schelpengrit, in zeer dichte mist gestrand in de rivier de Ribble. 26 november weer vlot gekomen en te Preston afgemeerd.

1959-02-08: Tijdens de reis van Amsterdam naar Aalborg met een lading kunstmest, gestrand in de Grote Belt, vlot gekomen op eigen kracht. Oorzaak: Kapitein Anne Bekkema was niet op de brug i.v.m. de bevalling van zijn vrouw.

1962-06-21: Tijdens de reis van Rotterdam naar Avonmouth, aan de grond gelopen bij Shoal of the Lead en op eigen kracht en middelen vlot gekomen, onder toeziend oog van de reddingboot van Selsey, waarna de reis vervolgd.

1962-12-13: Penzance binnengelopen met averij aan de hoofdmotor tijdens de reis van Antwerpen naar Waterford. Op 16 december kon de reis, na reparatie omkeerbeweging hoofdmotor, naar Waterford worden vervolgd.

1963-03-01: Na weigering hoofdmotor in aanvaring met ligplaats te Dungarvan Pier. De kapitein dropte na de weigering het bakboordanker om te voorkomen dat de Dungarvan brug geraakt zou worden. Hierdoor raakte het schip de kade en liep daarbij schade op. 6 Maart na de lading gelost te hebben, vertokken uit Dungarvan.

1967-03-02: Na een technische storing aan de automatische stuurinrichting, nabij Lizard in aanvaring met de Nederlandse kustvaartuig 'Sea-Wyf' (1958-387 BRT).

1971-06-11: Tijdens de reis van Antwerpen naar Ipswich, op 8 mijl van Galloper lichtschip in aanvaring met onbekend vaartuig en hierbij lichte boegschade opgelopen. Op 16 juni vertrokken uit Ipswich naar Delfzijl voor reparatie. Aankomst 18 juni en opgelegd te Delfzijl.

1971-12-20: Final Fate: Verkocht aan en gesloopt in april 1972 door Paul Bergsoe & Son te Masnedo, Denemarken.


Ship Masters Data

Images


Description: 'Leo S.' (ex 'Franka')
Image type: Photo

Description: 'Leo S.' (ex 'Franka')
Image type: Photo

Description: 'Diet' (ex 'Franka')
Image type: Photo

Description: Diet 1940 ex Leo S ex Franka
Image type: Photo

Description: Diet 1940 ex Leo S ex Franka
Image type: Photo

Description: Diet 1940 ex Leo S ex Franka.
Image type: Photo

Description:
Image type: Photo
Sources