Name ship: FRANKA II

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1952
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO number: 5120063
Nat. Official Number: 2716 Z GRON 1952
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Raised quarter deck
Masts: One mast
Rig: 2 derricks, 2 winches
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: N.V. Scheepswerf 'Waterhuizen' J. Pattje, Waterhuizen, Netherlands
Yardnumber: 214
Date Laid Down:
Launch Date: 1952-04-26
Delivery Date: 1952-06-30
Technical Data

Engine Manufacturer: D. & Joh. Boot N.V., Motorenfabriek 'De Industrie', Alphen aan den Rijn, Netherlands
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 395
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Industrie no. 4034 Type 6D7O (305x460)
Speed in knots: 10.00
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 487.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 232.00 Net tonnage
Deadweight: 670.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 32000 Cubic Feet
Bale: 30000 Cubic Feet
 
Length 1: 52.84 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 48.12 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 8.31 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.90 Meters Depth, moulded
Draught: 3.38 Meters Draught, maximum
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1952-04-24 FRANKA II
Manager: Dammers & Van der Heide's Scheepvaart- & Handelsbedrijf N.V., Rotterdam, Netherlands
Owner: Leeuwe Stienstra, Schiedam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Schiedam / Netherlands
Callsign: PEDQ
Additional info:

Date/Name Ship 1965-02-26 KROSSFJORD
Manager: Claes Witte, Gothenburg, Sweden
Owner: Rederi A/B Krossfjord, Gothenburg, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Gothenburg / Sweden
Callsign: SGIO
Additional info:

Date/Name Ship 1974-00-00 SALWA
Manager: A.M. Ismail Shipping Agency Ltd., Arwad, Syria
Owner: A.M. Ismail Shipping Agency Ltd., Arwad, Syria
Shareholder:
Homeport / Flag: Arwad / Syria
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1984-00-00 SALWA
Manager: Tabalo & Co., Arwad, Syria
Owner: Tabalo & Co., Arwad, Syria
Shareholder:
Homeport / Flag: Arwad / Syria
Callsign:
Additional info:

Ship Events Data

1952-04-25: Op 25-04-1952 als "FRANKA II", zijnde een motorschip in aanbouw, nog niet gemeten, liggende te Waterhuizen, door A. Jonkers, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, definitief van brandmerk 2716 Z GRON 1952 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan S.B. zijde in het achterschot van het dekhuis op de kampanje, 4.70 m. uit hekplaat, 0.75 m. uit de lengteas en 1.45 m. uit dek.

1952-04-28: NvhN 28-04-1952: Tewaterlating m.s. Franka II. Bij de N.V. Scheepswerf Waterhuizen J. Pattje te Waterhuizen werd Zaterdagmorgen met goed gevolg te watergelaten het nieuwe motorkustvaartuig Franka II, dat wordt gebouwd voor de rederij Stienstra te Rotterdam. De Franka II is van het raised quarterdecktype. meet 670 ton d.w. (plm. 475 b.r.t.) en heeft de volgende afmetingen- lengte over alles 52.80 m., breedte 8.25. holte 3.46/4.36. De beladen diepgang is 3.40 m. De voortstuwing zal geschieden door een 6 cylinder vier-takt 395 P.K. motor. De Franka II wordt voorts uitgerust met één mast twee 2-tons laadbomen, radio-televisie echo-loodinstallatie, richtingzoeker enz. Het schip wordt gebouwd onder hoogste klasse Lloyds. met certificaat Scheepvaartinspectie voor de onbeperkte vaart. Op de vrijgekomen helling werd de kiel gelegd voor een gladdekcoaster van 900 ton d.w. voor de Stoomvaartmaatschappij Van Nievelt—Goudriaan en Co. te Rotterdam.

1952-07-01: NvhN 01-07-1952: Proefvaart m.s. Franka II. Op de Eems vond de goed geslaagde proefvaart plaats van het nieuwe motorkustvaartuig Franka II, dat bij de Scheepswerf „Waterhulzen" J. Pattje te Waterhuizen werd gebouwd voor rekening van de rederij L. Stienstra te Rotterdam. De Franka II is van het raisedquarterdecktype, meet 680 ton d.w. (487 b.r.t. en 235 n.r.t.). De voortstuwing geschiedt door een 395 p.k. motor, waarmede het schip tijdens de proefvaart een snelheid behaalde van pl.m. 11 mijl. Het schip is gebouwd onder hoogste klasse Lloyd's (100 Al) met certificaat Scheepvaart Inspectie voor de onbeperkte vaart.

1953-02-02: NvhN 02-02-1953: De Insulinde in nood. Veiligheidsriem redde leven der bemanning. In de nacht van Zaterdag op Zondag, om drie uur, werd de reddingboot Insulinde te Oostmahorn door Radio Scheveningen gealarmeerd. De coaster Franka II, van de rederij L. Stienstra uit Rotterdam, met een lading pek op weg van Hamburg naar Duinkerken, had namelijk radiotelefonisch meegedeeld dat hij door het verschuiven van de lading slagzij maakte en dat de sloep al klaar gemaakt werd. De coaster bevond zich op dat moment tussen de boei E. T. 12 en Terschellingerbank. In verband met de toestand in Oostmahorn, duurde het enige ogenblikken voor de Insulinde kon vertrekken, doch om half zeven had de reddingboot de Franka II bereikt, nadat zij in voortdurend radio-telefonisch contact met deze coaster had gestaan. De gezagvoerder van de Franka II achtte het raadzaam om de Eems binnen te gaan en verzocht Toxopeus in de nabijheid te blijven. Tot voor de Wester Eems trokken beide schepen samen op, doch omstreeks negen uur, half tien, verklaarde men op de Franka het verder zonder assistentie te kunnen stellen. Men was er in geslaagd een tank vol te gooien waardoor de slagzij verminderde en daar de motor goed in orde was, kon de coaster met de neus in de stormwind worden gehouden. Vechtende tegen de elementen is het schip langzaam naar Delfzijl gevaren, waar het gistermiddag behouden binnen kwam. Hachelijk avontuur. De Insulinde keerde daarop naar haar basis terug, doch ten Noorden van Schiermonnikoog, toen de reddingboot reeds door de dikste gronden heen was, beleefde de bemanning een angstig avontuur, dat Klaas Toxopeus op zijn causerieavonden nieuwe stof tot praten zal geven. Bij het ingaan van het Friese Gat rees onverwacht uit de kokende golven een berg water omhoog, die de Insulinde als een speelbal oplichtte en op haar zij neer wierp, zodat de reddingboot een slagzij van 90° maakte. Enkele leden der bemanning geraakten bulten boord en alleen aan het feit, dat allen hun veiligheidsriem hadden vastgemaakt is het te danken, dat er thans geen diepe rouw heerst in Oostmahorn. De watermassa's richtten grote schade aan. Onder meer werd de railing beschadigd en werden de stutten van het springnet kapot geslagen. De radio viel uit, zodat geen communicatie meer met Oostmahorn kon worden verkregen. Vanzelfsprekend heerste er toen ongerustheid in de gezinnen van de redders, doch de spanning loste zich op in dankbare blijdschap, toen Zondagmiddag 12 uur alle leden der bemanning behouden aan wal stapten. Dat opstapper Sjoerd Dijk een wonde aan een ooglid had gekregen, telde — gezien het grote gevaar waaraan de mannen waren ontsnapt — niet meer mee. De Franka II, de coaster waarvoor de Insulinde uitvoer, is een kustvaartuig van 487 b.r.t. Het werd vorig jaar gebouwd bij de Scheepswerf „Waterdhuizen', J. Pattje te Waterhuizen.

1965-03-11: Touw 11-03-1965: De Nederlandse kustvaarder „Franka-II" (670 ton d.w.) is naar Noorwegen verkocht. Het van 1952 daterende vaartuig is omgedoopt tot „Krossfjord".

1987-00-00: Final Fate: In Syrië door onbekende slopers gesloopt.

Ship Masters Data

Images


Description: 30.06.1952: proefvaart en oplevering van de 'Franka II'
Image type: Photo

Description: Franka II 1952
Image type: Photo

Description: Franka II 1952
Image type: Photo

Description: 'Krossfjord' 1952 (ex 'Franka II')
Image type: Photo

Description: Salwa 1952 ex Krossfjord ex Franka II.
Image type: Photo
Sources