Name ship: FRANS BÖHMER

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1954
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO number: 5120192
Nat. Official Number: 3059 Z GRON 1953
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Shelterdeck open
Masts: Two masts
Rig: 6 derricks
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 2
Construction Data

Shipbuilder: Gebr. Suurmeijer, N.V. Scheepswerf 'Vooruitgang', Foxhol, Netherlands
Yardnumber: 176
Date Laid Down:
Launch Date: 1953-11-11
Delivery Date: 1954-01-29
Technical Data

Engine Manufacturer: Werkspoor N.V., Amsterdam, Netherlands
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 860
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Werkspoor Nr. 1629 Type TMAS338 (330x600)
Speed in knots: 11.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 499.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 268.00 Net tonnage
Deadweight: 1005.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 71650 Cubic Feet
Bale: 67700 Cubic Feet
 
Length 1: 68.04 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 62.89 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 9.89 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.84 Meters Depth, moulded
Draught: 3.82 Meters Draught, maximum
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1954-01-03 FRANS BÖHMER
Manager: W. Böhmer's Scheepvaartbedrijf N.V., Rotterdam, Netherlands
Owner: N.V. Reederij 'Nautiek', Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PEDU
Additional info:

Date/Name Ship 1968-01-11 RAZIE
Manager: Arya National Shipping Lines S.A., Khorramshahr, Iran
Owner: Arya National Shipping Lines S.A., Khorramshahr, Iran
Shareholder:
Homeport / Flag: Khorramshahr / Iran
Callsign: EPDA
Additional info:

Date/Name Ship 1975-00-00 RAZIE
Manager: H. Azimi & A.Z. Azimi, Khorramshahr, Iran
Owner: H. Azimi & A.Z. Azimi, Khorramshahr, Iran
Shareholder:
Homeport / Flag: Khorramshahr / Iran
Callsign: EPDA
Additional info:

Date/Name Ship 1976-09-00 FERDOWSI
Manager: H. Azimi & A.Z. Azimi, Khorramshahr, Iran
Owner: H. Azimi & A.Z. Azimi, Khorramshahr, Iran
Shareholder:
Homeport / Flag: Khorramshahr / Iran
Callsign: EPDA
Additional info:

Date/Name Ship 1978-00-00 FERDOWSI
Manager: A. Al Ali, Khorramshahr, Iran
Owner: A. Al Ali, Khorramshahr, Iran
Shareholder:
Homeport / Flag: Khorramshahr / Iran
Callsign: EPDA
Additional info:

Date/Name Ship 1983-00-00 FERDOWSI
Manager: Namdar Chamkouri, Khorramshahr, Iran
Owner: Namdar Chamkouri, Khorramshahr, Iran
Shareholder:
Homeport / Flag: Khorramshahr / Iran
Callsign: EPDA
Additional info:

Date/Name Ship 1986-00-00 FERDOWSI
Manager: Namdar Chamkouri, Naser Sarham Salamat & Yusef Zaitan, Ajman, United Arab Emirates
Owner: Namdar Chamkouri, Naser Sarham Salamat & Yusef Zaitan, Ajman, United Arab Emirates
Shareholder:
Homeport / Flag: Ajman / United Arab Emirates
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1986-00-00 LAUREEN
Manager: Namdar Chamkouri, Naser Sarham Salamat & Yusef Zaitan, Khorramshahr, Iran
Owner: Namdar Chamkouri, Naser Sarham Salamat & Yusef Zaitan, Khorramshahr, Iran
Shareholder:
Homeport / Flag: Khorramshahr / Iran
Callsign: EPDA
Additional info:

Ship Events Data

1953-11-05: Op 05-11-1953 als schip, nog zonder naam, bouwno. 176, "FRANS BÖHMER", zijnde een motorschip in aanbouw, nog niet gemeten, liggende te Foxhol, door J. Matthijssen, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van brandmerk 3059 Z GRON 1953 voorzien door het inbeitelen op het achterschip in het achterschot dekhuis op het shelterdek, 5.58 m. uit hekplaat, 0 m. uit de lengteas en 1.34 m. uit dek.

1953-11-12: NvhN 12-11-1953: Tewaterlating m.s. Frans Böhmer. Bij de N.V. Scheepswerf Suurmeyer te Foxhol werd onder grote belangstelling met goed gevolg te water gelaten het nieuwe motorkustvaartuig Frans Böhmer, dat wordt gebouwd voor rekening van de N.V. Reederij „Nautiek" te Rotterdam. De doopplechtigheid werd verricht door de zes-jarige Frans Böhmer, de jongste zoon van de heer en mevrouw Koole—Koole, de directie van de N.V. Reederij „Nautiek". De Frans Böhmer is van het shelterdecktype, meet ca 1000 ton d.w. en zal worden uitgerust met een 860 pk motor, waarmee een beladen dienstsnelheid van 11 mijl kan worden behaald. Het schip wordt geheel uitgerust voor dienst in de tropen. De bouw geschiedt onder klasse Lloyds, met certificaat Scheepvaart-Inspectie, voor de onbeperkte vaart. Op de vrijgekomen helling zal de kiel worden gelegd voor een shelterdeck-coaster van pl.m. 860 ton d.w. voor rekening van Van Nievelt Goudriaan en Co's Stoomvaart Maatschappij te Rotterdam. Deze coaster zal worden uitgerust met een 750 pk motor.

1954-01-29: De eerste proefvaart op 28 januari 1954 op de Eems mislukte wegens zware ijsgang. De tweede proefvaart op 29 januari 1954 lukte met de hulp van drie sleepboten van Wagenborg, de gasten gingen nabij Borkum van boord, waarna het schip doorvoer naar Engeland. De temperatuur was op dat moment min 17º C.

1954-02-01: NvhN 01-02-1954: Proefvaart m.s. Frans Böhmer. Daar in verband met de ijsgang op de Eems een proefvaart onmogelijk was (een poging daartoe mislukte), heeft op de Noordzee de goed geslaagde proefvaart plaats gevonden van het nieuwe motorkustvaartuig Frans Böhmer, dat bij de N.V. Scheepswerf Gebr. Suurmeijer te Foxhol werd gebouwd voor rekening van de N.V. Reederij Nautiek te Rotterdam. De Frans Böhmer is van het shelter - dektype, meet ca 1000 ton d.w. en is uitgerust met een 860 P.K. motor, waarmede tijdens de proefvaart een snelheid werd behaald van 12 mijl. Het schip is geheel uitgerust voor dienst in de tropen. De ruimen kunnen kunstmatig worden geventileerd. De bouw geschiedde onder Klasse Lloyd met certificaat Scheepvaart Inspectie voor de onbeperkte vaart.
Algemeen Handelsblad 03-02-1954: Nieuw schip voor rederij Nautiek. De vloot van de N. V. Rederij Nautiek te Rotterdam is uitgebreid 'met een nieuw motorkustvaartuig, de Frans Böhmer, zodat deze rederij thans vier schepen in de vaart heeft. Het schip maakte een geslaagde proeftocht op de Noordzee en werd dezer dagen door de bouwer, scheepswerf Vooruitgang van de Gebr. Suurmeyer te Foxhol, aan de rederij overgedragen.

1987-01-02: Final Fate: Te Gadani Beach aangekomen en dezelfde dag begonnen met de sloop door Bux Ltd. Sheikh Miran Bux.

Ship Masters Data

Images


Description: Proefvaart
Image type: Photo

Description:
Image type: Photo

Description:
Image type: Photo

Description: Frans Bohmer 1954
Image type: Photo
Sources