Name ship: FREDANJA

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1936
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO number:
Nat. Official Number: 1741 Z GRON 1936
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Flush deck
Masts: One mast
Rig: 2 derricks
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: Gebr. van Diepen, Waterhuizen, Netherlands
Yardnumber: 819
Date Laid Down:
Launch Date: 1936-05-22
Delivery Date: 1936-06-25
Technical Data

Engine Manufacturer: Humboldt-Deutz Motoren A.G., Cologne (Köln), Germany
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 4
Power: 195
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Deutz Type (11-17 x 11/16)
Speed in knots: 8.00
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 277.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 129.00 Net tonnage
Deadweight: 335.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 17500 Cubic Feet
 
Length 1: 38.33 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 35.1 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.05 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.75 Meters Depth, moulded
Draught: 2.4 Meters Draught, maximum
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1936-06-25 FREDANJA
Manager: Jan Hartman, Haren, Netherlands
Owner: Jan Hartman, Haren, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Haren / Netherlands
Callsign: PEDW
Additional info:

Ship Events Data

1936-05-24: De Tijd 24-05-1936: Scheepsbouw. Het op de werf van Gebr. van Diepen te Waterhuizen, voor rekening van kapitein J. Hartman te Haren, in aanbouw zijnde m.s. FEDANJA, groot ca. 300 ton, is met goed gevolg te water gelaten. Het schip wordt voorzien van een Deutz Dieselmotor, met een capaciteit van 200 pK.

1936-06-26: NvhN 26-06-1936: Delfzijl, 26 Juni. Op de Eems vond heden de goed geslaagde proefvaart plaats van het nieuwe motorschip FREDANJA, gebouwd op de werf van de Gebr. van Diepen te Waterhuizen voor rekening van den heer J. Hartman te Haren bij Groningen, onder klasse Bureau Veritas en Scheepvaartinspectie voor de groote kustvaart. Het schip is gebouwd met kruiserhek en het is voorzien van een gedeeltelijke dubbelen bodem. Op het dekhuis, midden op het schip, is de stalen mast, die van twee stalen laadboomen voorzien is, opgesteld, terwijl de lieren voor de bediening hiervan eveneens op dit dekhuis zijn geplaatst. De aandrijving van deze lieren geschiedt door twee Deutz motoren van 8-10 P.K., die in het dekhuis opgesteld zijn. Het laad- en losgerei, ingericht voor lasten van twee ton, is vervaardigd volgens de voorschriften van de Inspectie van Havenarbeid. Het laadvermogen van het schip bedraagt 310 ton, met een netto tonnage van 128 en een bruto tonnage van 277 Reg. ton. Voor de voortstuwing is in de motorkamer een Deutz compressorlooze Diesel motor van 200 P.K. geplaatst, waarmede het schip in ballast een snelheid van 9 ˝ mijl behaalde. Verder staat in de motorkamer nog een 8-10 P.K. Deutz motor als hulpmotor, voor aandrijving van de luchtcompressor, de lenspomp, de ballastpomp en de dynamo. De geheele verlichting van het schip is electrisch. Deze installatie werd geleverd en ingebouwd door de fa Herman G. Eekels te Hoogezand. Het schip, dat uitgerust is met een stroomlijn-balans-roer, voldeed op de proefvaart ruim aan alle gestelde eischen, zoodat het met volle tevredenheid door den kapitein werd overgenomen.

1936-06-27: Op 27-06-1936 als FREDANJA, zijnde een motorvrachtschip, metende 783.54 m3, liggende te Groningen, door J. Frik, scheepsmeter te Groningen, ten verzoeke van Jan Hartman, reeder te Haren, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 1741 Z GRON 1936 op het achterschip aan S.B. zijde in achterkant lichtkap motorkamer op verhoogd achterdek.

1940-05-00: Bij het uitbreken van de 2e WO uitgeweken naar Engeland. Nam van 26 mei tot 1 juni 1940 deel aan de operatie Dynamo (Evacuatie van Duinkerken) en redde 850 personen. Daarna in dienst van het Ministry of War Transport.

1942-01-01: Final Fate: Met een lading steenkool onderweg van Maryport naar Donaghadee aan de grond op 400 meter ten zuiden van de zwarte ton nabij Copeland Light (Copeland Island t.Z.v. Donaghadee) en verloren gegaan. Geabandonneerd. De bemanning werd gered.

Ship Masters Data

Images


Description: De proefvaart en oplevering van de 'Fredanja' op 25 juni 1936.
Image type: Photo

Description: The 'Fredanja' enters the harbour of Portreath, Cornwall, GB.
Image type: Photo
Sources