Name ship: FRIESLAND

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1924
Classification Register:
IMO number: 5398115
Nat. Official Number: 7896 AMST 1925
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck:
Masts: One mast
Rig: 2 derricks.
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: A. Vuyk & Zonen, Capelle aan den IJssel, Netherlands
Yardnumber: 496
Date Laid Down:
Launch Date: 1924-04-17
Delivery Date:
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Kromhout Motoren Fabriek D. Goedkoop Jr., Amsterdam, Netherlands
Engine Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 2
Power: 90
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Kromhout Gloeikopmotor Type (335x350)
Speed in knots: 8.00
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 180.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 119.00 Net tonnage
Deadweight: 215.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 11902 Cubic Feet
Bale: 11200 Cubic Feet
 
Length 1: 35.20 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 33.79 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 6.03 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.11 Meters Depth, moulded
Draught: 1.97 Meters Draught, maximum
 
Configuration Changes

1934-00-00: 1934 nieuwe hoofdmotor: 2tew 3 cil 120 Pk Industrie Type (250x3560) .

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1924-08-00 FRIESLAND
Manager: Aart Groen, Groningen, Netherlands
Owner: Aart Groen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: NRWJ
Additional info:

Date/Name Ship 1936-02-01 FRIESLAND
Manager: J. Onnes, Groningen, Netherlands
Owner: H. & P. Vellinga, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PEEJ
Additional info:

Date/Name Ship 1941-11-24 FRIESLAND
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Netherlands
Owner: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PEEJ
Additional info:

Date/Name Ship 1949-08-23 FRIESLAND
Manager: Frederik de Vries, Delfzijl, Netherlands
Owner: Frederik de Vries, Delfzijl, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PEEJ
Additional info:

Date/Name Ship 1952-12-17 ANTONIE
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Netherlands
Owner: Cornelis Karel, Delfzijl, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PCSJ
Additional info:

Date/Name Ship 1961-09-22 ZEEMEEUW
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Netherlands
Owner: Lammert Bolhuis, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PIXH
Additional info:

Ship Events Data

1924-00-00: In 1924 als "FRIESLAND" gebouwd voor rekening van de Fa. Hokke & v. Dam te Sneek voor de beurtvaart Harlingen naar Amsterdam. In moeilijkheden geraakt en het schip is in 07.1924 overgenomen door Visser & Praat te Rotterdam. In 08.1924 verkocht aan Aart Groen te Groningen. Verbouwd en in de vaart op 14.10.1924.

1928-09-27: Op 27-09-1928 als FRIESLAND, zijnde een motorschip, groot 508.92 m3, liggende te Delfzijl, door D. Loorbach, scheepsmeter te Groningen, Rotterdam, ten verzoeke van Aart Groen te Groningen, van een nieuw brandmerk voorzien door het inbeitelen van 975 Z AMST 1928 op het achterschip boven op vast boord bij den bolder, aan stuurboordzijde. (Opm.: Brandmerk 7896 AMST 1925 is vernietigd.)

1935-11-00: De Eemsbode 29.11.1935:
Het te Farmsum in het Dok liggende motorzeilschip “FRIESLAND” van kapitein A. Groen is onderhandsverkocht aan kapitein Vellinga Jr. te Groningen, die het schip zelf in de vaart wil brengen. De “Friesland” is 200 ton dw. en werd in 1924 bij de firma Vuyk en Zonen te Cappelle aan de IJsel gebouwd. Het schip is van een 100 PK Kromhout motor voorzien.

1941-01-00: In 01.1941 te Dordrecht gevorderd. Verbouwd tot wacht-transportschip in Hamburg voor de Duitse Marine. Gebruik in de Noorse fjorden, herdoopt in "F.R.A. 35". In 1944 als "H.F. 24". In 08.1945 door het Nederlandse Schepenbezit te 's Gravenhage gevonden in Bergen. Op eigen kracht naar Delfzijl gevaren en bij Niestern verbouwd en weer in de vaart gebracht door de voormalige eigenaar.

1950-03-26: Op 26 maart 1950 liep de FRIESLAND, eigenaar F. de Vries, op de stenen nabij Söderarm, Zweden. De FRIESLAND werd vlotgebracht door een Zweedse bergingsboot.
Uitspraak Raad voor de Scheepvaart in zake het in dikke mist aan de grond lopen van de Friesland in de Bothnische Golf nabij Søderarm tijdens reis van Geffle naar Grouw beladen met 76 standaard hout waarvan 25 aan dek. De Friesland had na vertrek te maken met zeer wisselend zicht en met af en toe dik ijs. Vanwege ijsvorming was Grundkallen vuurschip naar binnen gehaald. De bestman heeft meermalen de koers op het stuurkompas gecontroleerd maar niet op het standaardkompas. Om 18.45 uur zag de bestman het vuur van Simpnäsklubb op ongeveer 2 streken aan stuurboord. Hij peilde dit niet en las geen log af, om ongeveer 19.50 uur was dit bijna dwars, maar verdween dan uit zicht daar het zicht slechter werd. Hij gaf niet blijk van veel begrip te hebben van veilig navigeren. Door het vrij snelle doorzetten van het vuur begreep de bestman, dat hij in moest staan, en liet een halve streek uitsturen. Te 20.00 uur nam kapitein de Vries de wacht over, hij liet nog een halve streek uitsturen. Om 22.00 uur werd het mistig, de vaart geminderd tot 5 mijl en mistseinen werden gegeven. De kapitein rekende erop, dat, indien hij teveel was ingezet, hij het mistsein van Tjärven zou horen, maar later bleek dat dit sein niet goed werkte. Om 22.45 uur liep het schip aan de grond. De voorpiek bleek water te maken en het gelukte niet het gat te dichten. Het ruim maakte geen water doch in het logies steeg het water tot 30 cm boven de vloer en kon niet worden gelensd. De volgende dag kwam om 19.00 uur het bergingsvaartuig Hermes in zicht. Om 03.00 uur kwam het schip vlot. De Hermes nam de Friesland langszij om op de voorpiek te blijven pompen en bracht haar te 15.30 uur Stockholm binnen. Oordeel van de Raad is dat het niet goed werken van het mistsein van Tjärven van invloed is geweest op de stranding van het schip zijn toch in de eerste plaats fouten in de navigatie de oorzaken van de ramp. Van eventuele uitgesproken straf wordt in het verslag geen melding gemaakt. Gepubliceerd in de Nederlandse Staatscourant op 27 februari 1951.

1952-09-00: Bij de aankoop is het schip verbouwd bij Machinefabriek Hunfeld in Delfzijl. Het stuurhuis achterop is verbouwd tot kombuis. Een nieuw stuurhuis en brug zijn boven op de roef gebouwd.

1954-12-10: NvhN 10-12-1954: Delfzijlster kustvaarder had aanvaring te Amsterdam. De Delfzijlster kustvaarder ANTONIE (200 ton), kapitein-eigenaar C. Karel, is Donderdagmiddag, toen hij de Minervahaven te Amsterdam uitdraaide, in aanvaring geweest met het binnenvaartuig Theta. De Antonie liep boven water een gat op, dicht bij de steven; de Theta werd slechts licht beschadigd. De Antonie, waarvoor Wagenborg's Scheepvaart en Expeditie Bedrijf te Delfzijl de bevrachting verzorgt, zou naar Wormerveer gaan om te laden voor Odensee. Het schijnt dat het schip na enig oponthoud uiteindelijk, toch naar Wormerveer is doorgevaren.

1957-05-06: NvhN 06-05-1957: M.s. ANTONIE in aanvaring met Corsicaan. Het Nederlandse motorschip Antonie (200 ton) van de rederij Wagenborg te Delfzijl, is vandaag te Cuxhaven (Dld.) in aanvaring gekomen niet het onder Corsicaanse vlag varende 1215 ton metende vrachtschip Dorita. Beide schepen hebben schade opgelopen, maar konden desondanks hun weg naar zee vervolgen. De Antonie vaart met een lading hout, afkomstig uit Uddevalla, naar Dokkum. Kapitein is de heer C. Karel uit Delfzijl.

1961-01-00: N.v.h.N. 13.01.1961: De “ANTONIE” dreef 60 uur met kapotte motor:
Ongeveer zestig uur heeft de Delfzijlster kustvaarder “Antonie” dinsdag met een kapotte motor rondgedreven, alvorens de kustvaarder “Juno” uit Delfzijl haar op sleeptouw nam ter hoogte van Borkumrif vuurschip en de Eems opsleepte zoals wij dinsdag reeds melden. Bij de Mowensteert nam de sleepboot “Sterna” van de Firma J. Pleyzier de “Antonie” over waarna men dinsdagavond laat in Delfzijl arriveerde. Voordat de “Juno” kon vastmaken had de Kapt C. Karel om sleepboothulp verzocht via het in de buurt zijnde Zweedse motorschip “Atland” aangezien dat de “Antonie” geen radiotelefonie aan boord heeft. Men had toen geruime tijd met een kapotte motor rondgedreven, wat kapitein Karel deed besluiten voor anker te gaan en enige vuurpijlen af te schieten. Een anker werd verspeeld toen de ketting brak. In al die tijd had men verder nog geen schip zien passeren, tot uiteindelijk de Zweedse tanker uitkomst bracht met wie via de morselamp contact werd gezocht. Dit had tot gevolg dat de Juno de onfortuinlijke “Antonie” te hulp kon komen. In Delfzijl aangekomen hebben experts de schade opgenomen, die zeer groot bleek te zijn. De zuigerstangen waren namelijk dwars door de carter geslagen, waarbij grote stukken staal in het rond vlogen. Het mag een wonder heten dat niemand op dit moment in de machinekamer was. In dat geval zouden er zeker persoonlijke ongelukken zijn gebeurd.
Het carter bleek verder gescheurd te zijn en wellicht eveneens de krukas zodat de motor als geheel vernield kan worden beschouwd. Herstelwerkzaamheden zullen ongetwijveld zeer lange tijd in beslag nemen, in de loop van donderdag is de “Antonie” door de sleepboot “Sterna” naar Vlaardingen gesleept, waar de lading cement zal worden gelost en de reparaties zullen worden uitgevoerd. De reis was van Aalborg (Denemarken) met 190 ton cement voor Vlaardingen.

1961-07-00: N.v.h.N. 07.07.1961: Stuurman Kuiper van de “ANTONIE” verdronken. Grouw: De 24 jarige stuurman Joh. Kuiper van de Delfzijlse coaster “Antonie” is gisternacht overboord gevallen en verdronken. De kustvaarder lag bij de fabriek in Grouw om hout te lossen. Kort na middernacht kwam K. aan boord en heeft toen vermoedelijk een misstap gemaakt. Omstreeks kwart over twee ‘s nachts heeft men het stoffelijk overschot van K. opgedregd. De stuurman woonde in Farmsum.

1961-10-10: NvhN 10-10-1961: KITTY wordt ANTONIE KAREL. De heer C. Karel te Delfzijl, die onlangs het motorkustvaartuig Kitty heeft aangekocht van de heer G. G. L. Marrink te Rotterdam, zal deze kustvaarder onder de nieuwe naam Antonie Karel in de vaart brengen met als thuishaven Delfzijl. De Kitty heeft een draagvermogen van ongeveer 245 ton. De heer Bolhuis te Groningen, die het motorschip ANTONIE heeft aangekocht van de heer C. Karel te Delfzijl, zal het schip herdopen in ZEEMEEUW met als thuishaven Groningen. Dit schip heeft een draagvermogen van circa 215 ton.

1961-11-00: NvhN 15-11-1961: Coaster ZEEMEEUW op Zweedse werf gezet. De 200 ton metende Groninger coaster ZEEMEEW, die een week geleden bij Grüvon op het Vanermeer in Zweden lek stootte en die daarna bij Massviken aan de grond werd gezet, is naar Karlstad gebracht waar het schip gistermiddag op de werf is gezet. De Zeemeeuw van de reder J. Bolhuis was, zoals we reeds meldden, in ballast onderweg van Denemarken naar Grüvon om daar hout voor Nederland te laden. Het schip, dat tot voor kort onder de naam ANTONIE voer, heeft hoofdzakelijk bij de machinekamer schade aan de bodem opgelopen. De noodzakelijk reparatie zal, naar men schat, ongeveer drie weken duren. Er wordt echter nog een nader onderzoek ingesteld.

1971-00-00: In 1971 opgelegd in Groningen. 1974 Zeebrief ingetrokken. Bolhuis heeft er nog jaren op gewoond.
02.03.1989 " ZEEMEEUW" van Margaretha Veenstra, onderneemster te Akkrum. De omschrijving van het schip is: stalen schoener, hebbende 1 dek, 2 masten, dagverblijf en 11 hutten, kombuis, 3 douches en 3 w.c.’s, roef en motorkamer. Gebouwd te Capelle aan de IJssel in het jaar 1924.
De teboekstelling in het Kadaster werd op 29.04.1997 doorgehaald.

Ship Masters Data

Images


Description: Friesland 1924
Image type: Photo

Description: Zeemeeuw 1924 ex Antonie ex Friesland
Image type: Photo

Description: De Zeemeeuw in de 70er jaren opgelegd in het Oosterhamrikkanaal te Groningen.
Image type: Photo

Description: Zeemeeuw ex. Antonie ex.Friesland, laid up at Groningen the 13th February 1982.
Made By: © Olinga, F.J. (Frits)
Image type: Photo

Description: Zeemeeuw 1924 ex Antonie ex Friesland - Laid up in Groningen in 08.1985
Image type: Photo

Description: Zeemeeuw 1924 ex Antonie ex Friesland after 1990 as charter sailing vessel.
Image type: Photo
Sources

General information regarding this ship

 

NvhN 060557
M.s. ANTONIE in aanvaring met Corsicaan.
Het Nederlandse motorschip ANTONIE (200 ton) van de rederij Wagenborg te Delfzijl, is vandaag te Cuxhaven (Dld.) in aanvaring gekomen met het onder Corsicaanse vlag varende 1.215 ton metende vrachtschip DORITA. Beide schepen hebben schade opgelopen, maar konden desondanks hun weg naar zee vervolgen. De ANTONIE vaart met een lading hout, afkomstig uit Uddevalla, naar Dokkum. Kapitein is de heer C. Karel uit Delfzijl.