Name ship: FRIGRO

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1957
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO number: 5121665
Nat. Official Number: 416 Z NIJM 1957
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Flush deck
Masts:
Rig: 2 derricks, 2 winches
Lift Capacity: 2 ton each
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: N.V. Scheepswerf Janssen, Druten, Netherlands
Yardnumber: 144
Date Laid Down:
Launch Date: 1957-02-27
Delivery Date: 1957-05-29
Technical Data

Engine Manufacturer: Maschinenbau Kiel A.G., Kiel, German Federal Republic
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 360
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: MAK nr. 15801 Type MSU423 (290x420) 375 rpm
Speed in knots: 9.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 422.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 219.00 Net tonnage
Deadweight: 513.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 26950 Cubic Feet
Bale: 24900 Cubic Feet
 
Length 1: 50.97 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 48.39 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 8.04 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.66 Meters Depth, moulded
Draught: 2.88 Meters Draught, maximum
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1957-05-29 FRIGRO
Manager: Carebeka N.V., Groningen, Netherlands
Owner: Kustvaartrederij 'Frigro', Leeuwarden, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Leeuwarden / Netherlands
Callsign: PEER
Additional info:

Date/Name Ship 1973-01-10 FRIGRO
Manager: P.T. Unggul Karya Raya, Jakarta, Indonesia
Owner: P.T. Unggul Karya Raya, Jakarta, Indonesia
Shareholder:
Homeport / Flag: Jakarta / Indonesia
Callsign: YBWB
Additional info:

Date/Name Ship 1974-00-00 UNGGULI
Manager: P.T. Unggul Karya Raya, Jakarta, Indonesia
Owner: P.T. Unggul Karya Raya, Jakarta, Indonesia
Shareholder:
Homeport / Flag: Jakarta / Indonesia
Callsign: YBWB
Additional info:

Date/Name Ship 1983-00-00 UNGGULI IV
Manager: P.T. Perushaan Pelayaran Gebari Medan Segara, Jakarta, Indonesia
Owner: P.T. Perushaan Pelayaran Gebari Medan Segara, Jakarta, Indonesia
Shareholder:
Homeport / Flag: Jakarta / Indonesia
Callsign: YBWB
Additional info:

Ship Events Data

1957-00-00: De naam FRIGRO is afgeleid van de provincies Friesland en Groningen.

1957-02-09: Wordt op 09-02-1957 bij het Kadaster teboekgesteld als Frigro, schip in aanbouw, eigendom van de Rederij "Kustvaartrederij Frigro", gevestigd te Leeuwarden. De Kustvaartrederij Frigro werd gevormd door: Jr. Tonko Wedda, z.b. te Bussum 1/4, Hendrik van der Meulen, kapitein ged. te Akkerwoude 1/4, Jan van Wijngaarden, kapitein te Groningen 1/4, Wybren Andries Hoogterp, landbouwer Barquet par Conches, Frankrijk 1/6, Jelle Taekes Bultsma, administrateur te Leeuwarden 1/12 deel. Voltooid 13-06-1957.

1958-01-04: Aanvaring met het Panamese s.s. MOBIL BRILJANT (1949-BRT=17.598) op 04-01-1958 op de Nieuwe Waterweg.

1958-03-07: Zware schade opgelopen na een aanvaring op de Nieuwe Waterweg met het m.s. "East Breeze" (1957/6184 brt.)

1958-07-01: Nieuwsblad van het Noorden 01-07-1958, Kustvaarder FRIGRO had twee aanvaringen. Delfzijlster kapitein voor Raad voor de Scheepvaart

De Raad voor de Scheepvaart heeft zich gisteren de gehele dag bezig gehouden met het onderzoek naar de oorzaak van de aanvaring van de kustvaarder FRIGRO met het Panamese s.s. MOBIL BRILJANT (1949-BRT=17.598) op 4 januari van dit jaar op de Nieuwe Waterweg en de aanvaring van de FRIGRO met het Britse m.s. EAST BREEZE (1957-BRT=6.184) op 7 maart j.l. eveneens op de Nieuwe Waterweg. In beide zaken werd de kapitein van de FRIGRO, de heer H. van der M. uit Delfzijl, als betrokkene gehoord. De hoofdinspecteur voor de Scheepvaart, de heer J. Metz, stelde de Raad voor de kapitein terzake van de aanvaring met het Panamese schip een berisping te geven en voor de aanvaring met de EAST BREEZE zijn bevoegdheid in te trekken voor de tijd van twee weken. De Raad zal in beide zaken schriftelijk uitspraak doen. Lange stoot verkeerd begrepen. De aanvaring met de MOBIL BRIILLIANT geschiedde kort na het binnenlopen van de Nieuwe Waterweg. De kapitein vertelde dat de MOBIL BRILJANT achter hem de Waterweg was opgevaren en dat hij verwacht had in verband met de vele uitgaande schepen voor te mogen blijven. Toen kwam er van de 17000 ton metende Panamees een lange stoot, waaruit ik opmaakte, dat het schip ons wilde oplopen. Wij weken naar bakboord uit, maar toen de Panamees aan stuurboord langs kwam, werd de Frigro naar het schip gezogen.
De loods van de MOBIL BRILLIANT vertelde, dat hij de ene lange stoot als waarschuwingssein had bedoeld. De hoofdinspecteur voor de Scheepvaart, de heer J. Metz, was van oordeel dat er een beetje gebruik is gemaakt van het recht van de sterkste. Door beide schepen zijn fouten gemaakt, de grootste door de MOBIL BRILLIANT door niet het goede oploopsein te geven, aldus de heer Metz. Hij verklaarde voorts kapitein Van der M. medeschuldig aan deze verklaring, omdat hij zeven korte stoten had moeten geven toen naar zijn mening het oplopen niet mogelijk was.

Naar verkeerde plaats. De gevolgen van de aanvaring van de FRIGRO met de EAST BREEZE waren ernstiger. De FRIGRO liep hierbij een schade van een halve ton op. Deze aanvaring geschiedde tussen de pieren voor de Nieuwe Waterweg. „Het was plotseling slecht weer geworden met hevige sneeuwbuien, zo vertelde kapitein Van der M. Opeens doemde de EAST BREEZE voor ons op. Wij hebben toen nog geprobeerd voor het schip langs te komen, maar het was al te laat. De Radarpost te Hoek van Holland had de beide schepen op de radar gevolgd. De FRIGRO is, na aanvankelijk ongeveer op de lichtenlijn te hebben gevaren, plotseling naar bakboord uitgegaan. Toen volgde de aanvaring. De heer Metz achtte kapitein Van der M. schuldig aan de aanvaring, omdat hij gezakt is naar een plaats waar hij niet mocht zijn en omdat hij niet de nodige voorzichtigheid in acht heeft genomen.

1984-04-09: Final Fate: Met een lading van 423 ton koffiebonen buiten Belawan in zwaar weer omgeslagen en in 9 meter diep water gezonken. De bemanning werd gered. Na inspectie werd het schip total loss verklaart.

Ship Masters Data

Images


Description: De proefvaart en oplevering van de 'Frigro' op 29 mei 1957
Image type: Photo

Description: 'Frigro' westbound in the Kiel Canal
Image type: Photo

Description: Schade aan de opbouw van de 'Frigro' na aanvaring op de Nieuwe Waterweg, 7 maart 1958.
Image type: Photo

Description: Frigro 1957
Image type: Photo
Sources